FN slår larm – ingen plats är säker

2023 12 04

Över 80 procent av Gazas befolkning har tvingats på flykt.

Det meddelar FN:s hjälporganisation för Palestinaflyktingar, UNRWA, i sin senaste rapport.

Sammanlagt handlar det om 1,9 miljoner människor som lämnat sina hem.

Bakgrunden

Den 7 oktober gick terrororganisationen Hamas till en hänsynslös attack mot Israel.

Det hela inträffade bland annat vid en festival i närheten av Gaza. Attacken resulterade i att 1 200 människor dödades och 240 togs som gisslan.

Efter Hamas terrorattack har den israeliska militären inlett en attack mot Gazaremsan. Detta i syfte att förinta terrorgruppen Hamas som har makten i Gaza.

Israel har riktat in sig på så väl luft- som markattacker.

Gaza ligger i ruiner

Stora delar av Gaza ligger i dag i ruiner efter Israels attacker.  

För varje dag som går blir förödelsen större.

Något som leder till att många människor skadas så väl som dödas.

Kvinnor och barn

Under måndagen rapporterade Hälsoministeriet på Gazaremsan att hela 15 899 människor har dödats sedan kriget började.

Vidare har omkring 42 000 människor skadats.

En stor del av offren är kvinnor och barn.

Ingen fredad zon längre

Israel har uppmanat palestinierna att söka sig till Rafah i södra Gaza.

Detta för att undkomma israeliska bombangrepp mot norra Gaza.

Rafah, som ligger vid gränsövergången mot Egypten, har fram till nyligen varit en zon där fred och säkerhet kunnat garanteras människorna som flyr dit.

Men under måndagen ljöd flyglarmet även i Rafah.

Inte heller Rafah är en säker plats längre.

Det är minst sagt förödande för människorna som är på flykt.

Ingen plats är säker

Därför har FN:s hjälporganisation för Palestinaflyktingar, UNRWA, gått ut med en varning om att ingen plats längre är säker i Gaza.

Så här skriver UNRWA på X (tidigare Twitter):

– Ingen plats är säker, inte där, inte någonstans i Gaza.

Thomas White är chef för hjälporganisationen för Palestinaflyktingar.

White skriver på X:

– Människor vädjar om råd om var de kan hitta säkerhet. Vi har inget svar.

Foto: J. Kingma

Text: Redaktionen


Jättebesked från Lidl – gäller i en månad

2024 03 03

Lidl genomför nu omfattande prissänkningar på Matrikets produkter.

I samband med kostnadskrisen som har varit och den höga inflationen hyllades Lidl då man var tidigt ute med att sänka eller frysa priset på matvaror.

Nu kommer man med ett nytt besked som gynnar kunderna, nämligen att man sänker priserna på 200 varor tillhörande varumärket “Matriket” under hela mars.

Det framhåller Lidl via sociala medier.

“Du läste rätt”

Det rör sig om en omfattande rad prissänkningar som gäller varumärket “Matriket”, vilket är varor från svenska gårdar.

– Det är sant! Du läste rätt, vi gör vår största prissänkning hittills under mars för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel, framhåller Lidl via sociala medier.

200 produkter

Livsmedelskedjan framhåller vidare att sänkningarna berör hundratals produkter.

– Vi sänker priset med 20 procent på 200 Matriket-varor under hela mars. Ett år efter lanseringen av vårt varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment, allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.

Produkter från Sverige

Gemensamt för alla produkter inom varumärket “Matriket” är att de är svenskproducerade.

– Här samlar vi mat från svenska gårdar, producenter och odlare, för en levande landsbygd och goda smaker. Svensk mat är unik och vårt avlånga land med fyra årstider ger förutsättningar för otroliga smakupplevelser, framhåller Lidl angående satsningen.

Ökar igen

Statistiska centralbyrån har meddelat att matpriserna generellt stigit något på sistone, men att det inte rör sig om någon extrem ökning.

– Det följer mönstret från tidigare år. Priserna på kaffe, te och kakao, på oljor och fetter samt på fisk brukar gå upp i januari. Där ingår nämligen många produkter som brukar ingå i olika kampanjer i december, säger Carl Mårtensson, prisstatistiker på SCB.

De genomsnittliga priserna på livsmedel och alkoholfria drycker steg med 0,3 procent i januari jämfört med december.

Foto: Lidl

Text: Redaktionen


Rusning till Sverige – oväntad produkt lockar

2024 03 03

Norrmännens intresse för svenska produkter är fortsatt högt.

Under året har personer från såväl Norge som Danmark och Finland handlat i Sverige mot bakgrund av den svaga kronan.

Bland produkterna som norrmännen är mest intresserade av finns godis, kött och läsk.

Samtidigt tar sig många över gränsen för att handla en något oväntad produkt, nämligen glutenfria varor.

Det rapporterar Sveriges Radio.

Större och billigare

Anledningen till att norrmännen tar sig till Sverige för att handla glutenfritt handlar om att utbudet beskrivs som både större och billigare.

Det säger norska kunder som besöker affärer i värmländska Charlottenberg.

– Det är större utbud här, det bidrar till att det är intressant att komma hit, säger Snezana Bartulovic, som rest över gränsen för att handla glutenfritt, till SR.

Viktig del

Försäljningen av glutenfria produkter är inte lika stor som exempelvis kött, men är ändå en viktig del av utbudet.

Det förklarar Tommy Johansson som är chef för Maximats butik i Charlottenberg nära den västvärmländska gränsen mot Norge.

– Det är viktigt att få hit de här familjerna och kunderna som har glutenintoleranta personer i familjen, säger han.

Åtta miljarder kronor

År 2023 handlade norrmännen för ett sammanlagt värde om 9,3 miljarder kronor varav 85 procent, eller drygt 8 miljarder kronor, hamnade i Sverige.

Den största omsättningen återfanns inom just livsmedel och dryck.

Intresset är även stort för alkohol och tobak samt vissa sällanköpsvaror som exempelvis kläder, apoteksvaror och hygienprodukter.

Det rapporterar Dagligvarunytt.

Charlottenberg tvåa

Ungefär hälften av gränshandelsomsättningen hamnade i Strömstads kommun.

– Det är området runt Strömstad med Nordby och Svinesund som är den solklara ettan som destination för gränshandlande norrmän, säger Guro Henriksen vid den norska statistikmyndigheten SSB.

Därefter återfinns Charlottenberg på en andra plats, med nästan 15 procents omsättningsandel.

Foto: A. Dudar

Text: Redaktionen