JUST NU: Flyktingarnas stora förändring – återvänder till kriget

2022 04 11

Antalet människor som flyr från Ukraina in till grannlandet Polen minskar, samtidigt som fler tycks återvända till kriget.

Polen har varit en naturlig destination för många av de ukrainare som flytt sina hem efter att de ryska bomberna fallit över deras land och förstört deras städer.

Gränspasseringar minskar

Men nu tycks rörelsemönstret stanna av, uppger BBC.

Antalet människor som tar sig över gränsen till Polen har sjunkit med betydande siffror de senaste veckorna.

Långt under rekordet

Under gårdagen passerade 28 500 flyktingar den polska gränsen. Det var en minskning med två procent jämfört med lördagen.

Det var dessutom betydligt färre än än det rekord som sattes den 6 mars då 142 300 ukrainare flydde till grannlandet.

Ännu större skillnad idag

Ännu större var skillnaden idag under måndagsmorgonen.

– Idag, fram till 07.00 på morgonen, 5 900 [personer] – en minskning med 14 procent, meddelar den polska gränskontrollen på Twitter.

Fler återvänder till Ukraina

Samtidigt kommer även rapporter om att antalet som istället tar den omvända vägen, från Polen in till Ukraina, ökar. 

På söndagen passerade 19 400 människor den polska gränsen och reste in i Ukraina enligt BBC. Det är oklart vad det beror på att så många uppges återvända.

1,5 miljoner återstår

Över två och en halv miljon människor har flytt från Ukraina till Polen sedan Ryssland invaderade landet 24 februari. I Polen återstår nu strax under 1,5 miljoner ukrainska flyktingar.

Snittet för hur många som rest från Ukraina till Polen sedan kriget bröt ut ligger på 16 800 om dagen. 

Humanitära korridorer öppnas

Det kommer också rapporter om hur hur fler humanitära korridorer öppnas för att möjliggöra evakuering av fler människor. Nio stycken väntas sättas i bruk idag, uppger Sky News.

– De planerade korridorerna kommer att hjälpa till att evakuera människor från Ukrainas östra regioner, säger biträdande premiärminister Iryna Vereshchuk.

Foto: MFA of Ukraine

Text: Redaktionen


Konsumentverket varnar Jysk och Mio – ”sluta omedelbart”

2024 06 13

Sex företag har fuskat med rean och riskerar stränga straff.

Det meddelar Konsumentverket efter att ha genomfört en större granskning av hur företagen skötte sig under realisationen i höstas.

På listan finns bland annat möbeljättarna Jysk och Mio.

Nu kräver myndigheten att de utpekade företagen omedelbart upphör med sina metoder. Annars väntar bestraffningar i form av höga vitesbelopp.

Har visat fel pris

Utöver Mio och Jysk finns även två nätbutiker som säljer kläder samt två mindre möbelföretag på Konsumentverkets radar.

– Gemensamt för de sex företagen är att de inte har visat rätt pris för de senaste 30 dagarna, det vill säga det pris som ska tala om för konsumenten vad varan brukar kosta, framhåller myndigheten.

– Ofta har företagen i stället använt ett högre pris att jämföra reapriset med, vilket gör att reapriset framstår som mer fördelaktigt. 

Lurar kunderna

Enligt Konsumentverket har företagen vid upprepade tillfällen tagit med ett högre pris som egentligen aldrig använts, eller i bästa fall enbart använts under ett par dagars tid.

Utifrån det priset har man sedan räknat ut många procent rea det är.

– Problemet är att man som konsument tror att man gör ett klipp, medan varan i själva verket aldrig kostat så mycket som det står, förklarar Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO.

Kan tvingas betala 2 miljoner

Konsumentverket understryker allvaret i situationen.

Förbuden kopplas till viten på mellan en halv miljon och två miljoner kronor och kan komma att dömas ut om företaget bryter mot förbudet.

Om företagen överklagar KO:s föreläggande går ärendet vidare till Patent- och marknadsdomstolen för prövning.

Enligt prisinformationslagen ska varans pris de senaste 30 dagarna tydligt redovisas när företaget vill marknadsföra en rea eller kampanj.

Så här skriver Konsumentverket om lagen:

Paragrafen som styr är 7A, och den vilar i sin tur på ett EU-direktiv. Regeln har införts för att säkerställa att prissänkningen är äkta och inte en bluff. EU-kommissionen har i sin vägledning uttryck att lagparagrafen syftar till att förhindra att företag på konstlad väg höjer referenspriser och vilseleder konsumenterna om storleken på rabatten.

Foto: Jysk resp Mio

Text: Redaktionen


Postnord-kunder drabbas av ny våg – går ut med uppmaning

2024 06 12

Postnords kunder har på nytt drabbats av ett återkommande problem.

Under året har flera olika företag gått ut och varnat för bluff-sms och bedrägeri.

Det har varit ett återkommande problem och allmänheten har uppmanats att se till att ha koll på vad som indikerar att det kan röra sig om ett falskt meddelande.

Nu drabbas Postnords kunder på nytt av det besvärande fenomenet.

Det rapporterar Sveriges Radio.

“Väldigt jobbigt”

Bedragare kommer hela tiden på nya sätt att lura folk på pengar, och sms med olika länkar och uppmaningar är ett sätt man försöker bedra företagskunder.

På sistone har en ny våg bluff-sms nått Postnords kunder.

Postnords presstalesperson Henrik Ishihara uttrycker oro över utvecklingen.

– Det är ju väldigt jobbigt. Dels är det vårt varumärke som utnyttjas och det är ju ett brott i sig. Det absolut mest allvarliga är dock alla våra kunder, alla mottagare, som drabbas och i vissa fall luras på pengar, säger han till SR.

Riktar uppmaningar

Ishihara går ut med en uppmaning till kunderna i samband med den nya vågen av bedrägeriförsök.

– De gånger som vi skickar ut meddelanden så är det alltid med en länk till antingen Postnord.se eller Postnord.com. Är det någon annan länk så är det en bluff och då ska man bara radera det, säger han.

Inte första gången

Det är inte första gången som Postnord går ut och varnar för bedragare.

Tidigare har man förtydligat hur bedrägerierna går till.

– Tyvärr cirkulerar det bluffmejl och bluff-sms där avsändaren utger sig för att vara PostNord, har det statliga bolaget förklarat.

– Det förekommer även bluffannonser på olika sociala plattformar. Ibland blir de som lägger ut privatannonser på annonssidor kontaktade av bedragare som uppmanar till användning av PostNords ”kurirtjänst”. Även det är en bluff.

Därför är det attraktivt

Postnord framhåller att bedragarna riktar sig mot bolaget av en tydlig anledning.

– Sverige är en av de mest utvecklade e-handelsmarknaderna i Europa, vilket gör det attraktivt för bedragare att försöka luras. 

– Tyvärr måste man som konsument idag vara lite misstänksam. Det bästa sättet att skydda sig mot bedragare är att alltid vara uppmärksam. Klicka aldrig på länkar om du är osäker på vart de leder.

Foto: Postnord

Text: Redaktionen