Flygresor blir mycket billigare – nu på fredag

2024 09 11

Den kommande fredagen blir flygresor 27 procent billigare.

Och det tycks ha att göra med den så kallade fredagen den trettonde-effekten.

Just det datumet förknippas som bekant med otur, någonting som innebär att svenskarna inte vill flyga den dagen.

Enligt reseundersökningsbolaget Momondo är resorna i genomsnitt 27 procent billigare nu på fredagen.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

“Finns besparingar att göra”

Den som vill spara lite pengar på en flygresa gör därmed rätt i att resa nu på fredag.

– För de svenskar som kan bortse från ryktet om otur finns det besparingar att göra denna fredag den 13:e, menar Per Christiansen, reseexpert på Momondo.

Många vill inte boka ändå

Samtidigt räds många svenskar alltjämt det datumet.

Var tionde svensk vill inte boka en resa nu på fredag även fast det blir billigare.

“Är ingen otursdag”

Försäkringsbolaget Folksam har gått igenom mängder av statistik för att komma fram till om fredagen den 13:e verkligen är en mer otursdrabbad dag.

Så tycks inte vara fallet.

– Folksam har gått igenom cirka 3 miljoner skador som anmälts inom ramen för sin allrisk (drulle)-, bil- och personförsäkring, framhåller Folksam i ett pressmeddelande.

– Generellt sett ökar antalet skadeanmälningar fredag till söndag då människor oftast är mer aktiva under helgen. Men statistiken visar att antalet skador som inträffar just på fredag den trettonde faktiskt är lägre än andra fredagar. 

– Allrisk- eller drulleskador minskar med närmare 12 procent, personskador med 6 procent och personbil med cirka 4 procent.

Är mer försiktiga

Erika Olsson, skadeförebyggare på Folksam, menar att svenskarna kan vara mer försiktiga just den dagen.

– Den gamla skrönan om fredag den trettonde, att det skulle vara en riktig otursdag, det kan vi nog lägga bakom oss, säger hon.

– Vi är helt enkelt inte mer otursförföljda fredag den trettonde. I själva verket är det helt tvärtom, de skador som anmälts till Folksam fredag den trettonde senaste decenniet har faktiskt minskat. Det är möjligt att vi för säkerhets skull är lite extra försiktiga och skrockfulla just den dagen.

Foto: K. Woblick

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Mardrömsresa med Ving – många drabbade: “Vill att det kommer ut”

2025 05 16

Ving, Sveriges ledande researrangör, får skarp kritik.

Resebyrån grundades redan 1956 och idag har mängder med svenskar erfarenheter av företaget, som arrangerar charterresor till drygt 400 resmål i över 60 länder.

En av de mer populära destinationerna är Mauritius.

Här kan du tillbringa många lata dagar med salta havsbad, promenader längs med stranden, svalkande dopp i poolen, en god bok i skuggan av en palm och här kan du njuta av solnedgången med något svalkande i glaset, framhäver Ving.

"Vill att det här kommer ut"

Efter en mardrömsresa till paradisön riktas dock stor ilska mot resejätten.

En hel familj blev sjuka efter en hotellvistelse som bokats via Ving och resenärerna är övertygade om att maten på hotellet var orsaken, rapporterar Expressen.

Väl hemma i Sverige konstaterades att de drabbats av parasiten Cryptosporidium. Hela semestern präglades av feber, kramper och diarré.

Nu vädras stort missnöje över att hotellet överhuvudtaget går att boka via Ving, samt andra bolag i Sverige.

– Jag tycker att det är fel. Jag vill att det här kommer ut så att inte fler människor blir sjuka och råkar ut för det vi gjorde, säger resenären Victoria till tidningen.

Många drabbade

Den utpekade parasiten kan spridas via exempelvis mat eller förorenat vatten. Enligt Folkhälsomyndigheten rapporteras omkring 700 fall per år i Sverige.

Efter hemkomsten har Victoria sett på omdömessajten Tripadvisor att många andra gäster på samma hotell blivit sjuka och uppvisat samma symtom. En del recensioner gjordes innan familjen ens anlände till Mauritius.

Den drabbade resenären menar att “det måste få ett stopp” och har krävt pengarna tillbaka.

Ving har svarat på kritiken. Två reklamationsärenden om hotellet pågår, som ska ha vidtagit flera åtgärder. 

Resebyrån bekräftar problemen med magsjuka. Enligt Claes Pellvik, Vings kommunikationschef, drabbades 15 procent av gästerna under en period tidigare i våras.

– Just nu har vi inga gäster på hotellet och inte heller några som ska åka dit i närtid, utan det ligger längre bort i sommar. Och till dess räknar vi med att vi kommer ha både resultat från hotellets och våra egna kontroller, säger Pellviktill Expressen.

Har förekommit utbrott i Sverige

Det råder anmälningsplikt kring Cryptosporidiuminfektion. Bekräftade fall måste anmälas detta till regionens smittskyddsläkare samt till Folkhälsomyndigheten, enligt smittskyddslagen.

Utbrott har tidigare förekommit i Sverige.

– År 2002 inträffade ett utbrott kopplat till en utomhusbassäng då cirka 1 000 personer insjuknade efter att de badat i bassängen, förklarar Folkhälsomyndigheten.

Foto A. Marchuk resp E. Guart

Text: Redaktionen