Flygplansbilden hela världen talar om – Har ett rätt och ett fel

2021 08 18

Vid en enormt dramatisk flygning räddade USA:s Flygvapen 640 panikslagna afghanska kvinnor och män som flytt undan talibanerna.

Ett United States Air Force C-17 Globemaster-plan lyckades evakuera de desperata passagerarna via en flight från Kabul till Qatar, uppger USA:s militär vilket styrks av dessa bilder från Defense One. Till vänster ses en inzoomad bild och till höger ses originalbilden. För att förstå relationen mellan bilderna är en man i turkos tröja inringad med en gul cirkel på båda bilderna. Via mobil kan man zooma in båda bilderna med fingrarna.

Det bedöms vara nära rekordet för hur många som fått rum i ett liknande plan, näst efter räddningen undan en tyfon i Filippinerna 2013 då 670 personer togs med i ett plan, uppger Defense One.

Udda säkerhetsbälte

Metoden kallas ”floor loading” och går ut på att man istället för säkerhetsbälten håller händerna i stora surrband som går från vägg till vägg i planet.

Planet var inte avsett för att ta så många passagerare men de desperata afghanerna klängde sig upp på planets ramp i panik och då tog amerikanerna ett plötsligt beslut.

– Besättningen beslutade sig för att ta med dem, uppger militärkällor till Defense One.

ANALYS

Tala om att andas ut!

Man kan ana den enorma glädjen hos alla kvinnor och män som istället för sin fruktan att torteras och mördas av talibanerna nu kunde räddas undan tack vare USA:s militär. De amerikanska soldaterna fann att det rätta i nödens sekund var att hjälpa sina medmänniskor.

Ett indirekt följdfel med bilden

Samtidigt finns det även ett slags indirekt "följdfel" med bilden – och det är att alla 40 miljoner kvinnor, män och barn i Afghanistan inte kommer att kunna fly undan talibanerna genom att lämna landet utan det finns något annat som är otroligt viktig att få till stånd snarast.

Och det är att omvärlden sätter gigantisk press på talibanerna så att de tvingas att behandla Afghanistans folk på ett mycket värdigare, mänskligare och bättre sätt än vad  såväl afghanerna själva som övriga omvärlden nu fruktar.

Foto: US Air Force/Defense One

[yop_poll id="494"]

Circle K och OKQ8 slutar omedelbart – varnas av Konkurrensverket

2024 12 04

Konkurrensverket har utrett misstankar om brott mot konkurrenslagen hos tre stora drivmedelskedjor i Sverige.

Det rör sig om Cirlce K, OKQ8 och Preem och deras löpande och offentliga publicering av rekommenderade priser på bensin och diesel, som bedöms kunna vara i strid mot konkurrenslagen.

Enligt mönstret går Circle K, som är prisledande, först ut med ändringar i rekommenderade priser och listpriser på morgonen.

Inom en dryg timme följer OKQ8 och Preem efter och publicerar samma pris.

Konkurrensverket har tidigare varnat för att detta kan innebära att en kedja helt och hållet styr drivmedelspriserna i Sverige.

– Det bidrar till en mycket homogen prisbild på drivmedel över hela landet, framhöll myndigheten i oktober och syftade på Circle K.

Lovar att sluta

Efter utredningen väljer nu Cirlce K och de två andra kedjorna att upphöra med tjänsten.

Det sker frivilligt och innebär att företagen inte längre offentligt kommer att publicera rekommenderade priser på vissa drivmedel för privatkunder så som det sker idag.

Beskedet skulle kunna få följden att det blir lägre drivmedelspriser i Sverige.

– Pristransparens kan vara både positivt och negativt för konsumenterna. Beroende på hur en marknad fungerar kan företag riskera att skada konkurrensen om de prissignalerar genom att offentliggöra prishöjningar eller prisstrategier.

– Prissignalering kan under vissa förutsättningar också leda till otillåten prissamordning mellan företag och innebära högre priser för konsumenterna, säger Konkurrensverkets vikarierande generaldirektör Hanna Witt i ett uttalande.

Kan straffas med enormt vite

De tre drivmedelsföretagen åtar sig även att senarelägga publiceringen av listpriser för drivmedel riktade till företagskunder för lätt trafik, även om det fortsatt kan göras med vissa begränsningar.

Konkurrensverket är nöjd med beskedet från mackarna.

Enligt myndigheten avhjälper det konkurrensproblem som preliminärt identifierats under utredningen och godtar därmed bolagens åtaganden.

– Beslutet förenas med viten om 100 miljoner kronor för respektive bolag, som kan dömas ut om de inte efterlever sina respektive åtaganden. Åtagandena gäller i tre år. I beslutet skrivs även drivmedelsbolaget St1, som också varit part i utredningen, av från vidare utredning, framhäver Konkurrensverket.

Foto: Circle K 

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Nya besiktningsregler – om bilen är så här gammal

2024 12 04

Reglerna för bilbesiktning kan vara på väg att ändras.

Ändringen avser en regel som infördes 2018 och som då innebar att en viss typ av bilar inte längre behöver besiktas.

Det gäller fordon äldre än 50 år som då befrias från besiktning.

En förutsättning för att bli befriad från besiktning är att fordonet har en godkänd och gällande kontrollbesiktning inom de senaste 2 föregående kalenderåren för att undantaget ska börja gälla, framhåller Transportstyrelsen på sin hemsida.

Uppgifter: regeln kan försvinna

Den nya förändringen skulle kunna innebära att regeln försvinner – med andra ord att dessa äldre bilar måste börja besiktas igen.

Uppgifterna kommer från bilmagasinet Klassiker som ska ha tagit del av dem från Transportstyrelsen.

Det är viktigt att klargöra är att det ännu inte finns något förslag från Transportstyrelsen, men uppgifter som nått redaktionen genom olika källor tyder på att ett sådant är under framställande, skriver tidningens chefredaktör Carl Legelius.

Pågår arbete

Transportstyrelsen har själva bekräftat att det pågår ett arbete med att se över och uppdatera flera föreskrifter.

I dem ingår just regler om kontrollbesiktning.

– Inom kort ska förslag skickas ut på remiss och då kommer samtliga organisationer, besiktningsorgan och även enskilda kunna svara på remissen, säger Transportstyrelsens kommunikatör Sofia de Bourg Wetterlund till tidningen Vi Bilägare.

LÄS MER: Nya regler på gång: många ägare kan tvingas skrota sina bilar

Nya miljökrav på gång

Redan i våras initierade Transportstyrelsen flera åtgärdsförslag vid fordonsbesiktningar. 

Anledningen var då primärt att Sverige för femte året i rad var ett av EU:s sämsta länder gäller att följa miljökraven.

Då framhöll myndigheten att man vill invänta EU:s nya besiktningspaket innan de nya reglerna träder i kraft.

– Vi har länge pekat på bristerna i dagens regelverk och är positiva till de nya åtgärdsförslagen, sade Tord Fornander, ordförande i Fordonsbesiktningsbranschen, FBB, vid tillfället.

LÄS MER: Nya regler kan bli aktuellt när du ska besiktiga bilen

Foto: A. Podrez

Text: Redaktionen