Flygplan har nödlandat på Arlanda

2024 01 10

Ett SAS-flygplan, som var på väg från Arlanda till Helsingfors, har tvingats vända i luften.

Lisa Mjörning, som är presstalesperson på Sjö- och flygräddningscentralen JRCC, berättar att planet vände tillbaka på grund av röklukt i kabinen.

–  Det var ett SAS-plan som deklarerade "Mayday" på grund av röklukt i kabin.

– Vi har inga uppgifter om vad som hänt.

Det säger Lisa Mjörning till Aftonbladet.

Nödlandat

Flygplanen har återvänt till Arlanda.

Vid 14.20-tiden genomfördes en lyckad nödlandning, uppger JRCC.

Över 30 personer

Över 30 personer befann sig ombord på flygplanet – totalt handlar det om 32 personer.

SAS har kommenterat nödlandningen.

Enligt flygbolaget har ingen brand uppstått i flygplanet.  

– De bara kände att det var röklukt, det är ingenting som brinner.

Det säger SAS presschef Irena Busic till Aftonbladet.

Ska kontrolleras

SAS-flygplanet kommer att genomgå en kontroll under dagen. 

– Nu får man göra en teknisk kontroll på det flyget, säger Irena Busic till Expressen. 

Passagerarna erbjuds att byta till ett annat plan och återuppta resan till den finska huvudstaden. 

Fakta Sjö- och flygräddningscentralen JRCC

- Sjö- och flygräddningsinsatserna leds och koordineras av räddningsledare och larmen inkommer via 112, telefon, VHF-radio eller via satellit.

- Räddningsledaren är ansvarig för att bedöma larmen och fatta beslut om att inleda räddningsinsats och med lagen som stöd har man tillgång till ett stort kluster av olika resurser.

- Man larmar ut de resurser som anses bäst lämpade både i förhållande till geografisk placering och typ av larm.

Källa: JRCC

Arkivfoto: SAS Group

Text: Redaktionen


Nya regler när du ska besiktiga bilen – börjar gälla inom kort

2024 02 19

Inom bara ett par års tid är nya regler att vänta när du ska besiktiga bilen.

Alldeles för många bilar godkänns i besiktningen trots att det finns uppenbara brister i fordonen.

Det meddelar Fordonsbesiktningsbranschen, FBB, i en ny rapport.

Specifikt pekar organisationen på att kraven är för låga och gränsvärdena för höga – vilket innebär att bilar släpps igenom trots bristande avgasrening och miljöskadliga utsläpp.

Bland EU:s sämsta

Samma rapport visar att Sverige för femte året i rad är ett av EU:s absolut sämsta länder när det gäller just miljökraven vid fordonsbesiktning.

Flera åtgärdsförslag initierade av Transportstyrelsen med syfte att skärpa miljökontrollen är därför nu på gång.

Myndigheten vill dock invänta EU:s nya besiktningspaket innan de träder i kraft, men enligt FBB krävs det förändring på en gång.

– Vi har länge pekat på bristerna i dagens regelverk och är positiva till de nya åtgärdsförslagen, säger Tord Fornander, ordförande i FBB.

Kan dröja till 2029

Även om EU:s besiktningspaket förväntas inom de närmsta åren kan det dröja till 2029 innan det är i hamn.

Av just den anledningen kräver branschorganisationen att Sverige agerar med framförhållning.

– Att Transportstyrelsen inte ens vill agera på sina egna förslag är väldigt svårt att begripa. Det finns inget att vänta på, det handlar i grunden om vår miljö och hälsa, säger Tord Fornander.

Fusk förväntas kriminaliseras

Ett förslag ligger dock på regeringens bord om att kriminalisera fusk med avgasrening.

Det är specifikt framtaget efter beräkningar om att manipulerad eller saknad avgasrening kommer att öka den svenska vägtrafikens utsläpp av kväveoxider med upp till 14 procent för tunga lastbilar.

För lätta dieselfordon bedöms utsläppen öka med så mycket som 150 procent om inget sker.

– Det är såklart ett steg i rätt riktning att det nu finns förslag att kriminalisera den här typen av fusk. Nu är det viktigt att regeringen agerar snabbt för att få till nödvändiga lagändringar, säger Tord Fornander.

Saknar regler för elbilar

FBB uppmärksammar också att Sverige, till skillnad från många andra EU-länder, saknar ett särskilt regelverk för kontrollbesiktning av elbilar.

Till exempel kontrolleras inte komponenter som bilens framdriftsbatteri, kablar och laddutrustning för eventuella fel.

– Regelverket måste självklart uppdateras i takt med den tekniska utvecklingen och att elfordon blir en allt större del av den svenska fordonsflottan. Avsaknaden av regler för elbilar handlar knappast om att frågan är komplex – förslagen finns och andra EU-länder har redan infört specifika kontroller.”, säger Tord Fornander. 

Foto: K. Hörnfeldt

Text: Redaktionen


Försäkringsbolag går ut med meddelande till alla med solceller

2024 02 19

Många med solceller gör samma misstag under vintern.

Det blir allt vanligare att privatpersoner låter installera solcellsanläggningar för egen produktion av el.

Samtidigt finns det vissa misstag som många gör som kan skada investeringen.

Ett sådant misstag som är förhållandevis vanligt nu under vintern är att folk skottar sönder solpanelerna.

Det varnar nu försäkringsbolag för, rapporterar Sveriges Radio.

Tänk på detta

Försäkringsbolagen har noterat en ökning vad gäller skadorna då många vill skotta av panelerna.

Därmed går man ut med flera uppmaningar för att undvika detta.

– Montera panelerna så att snön kan glida av

– Snöröj endast om det verkligen är nödvändigt

– Använd verktyg som inte har några vassa kanter

– Se till att lämna åtminstone en decimeter snö på tak och paneler

Allt mer populärt

Det har blivit allt mer populärt för privatpersoner att installera solceller för att producera egen el.

Inte minst efter elkrisen förra året har många börjat tänka på hur försörjningen går till.

Därför vill många investera i solceller, som även kan höja värdet på huset.

Kräver visst arbete

För den som har solceller krävs ett visst arbete, bland annat genom att se till att man inte skadar solcellerna när man skottar.

Det finns även flera andra saker att tänka på för att se till att man inte riskerar att orsaka skador på eller förstöra solcellerna.

– Kontrollera att kablar inte ligger mot vassa kanter, framförallt inte i kabelböjar. Är alla synliga kablar hela? Var uppmärksam på skav, sprickor eller skador efter gnagare, framhåller Energimyndigheten.

Är känsliga

Myndigheten förklarar vidare att solcellerna är mycket känsliga och att man bör behandla dem med varsamhet.

– Kom ihåg att solceller är känsliga. Även om solcellerna ligger bakom glaset kan det bli mikrosprickor i dem vid hög belastning. Gå aldrig på en modul.

– För en djupare kontroll av din anläggning kan du anlita ett elinstallationsföretag eller en solcellsleverantör som erbjuder servicebesiktning.

Foto: M. Wilson

Text: Redaktionen