Flygplan har kraschat i turiststad – minst 10 döda

2024 12 22

Ett flygplan har kraschat in i en möbelbutik i en brasiliansk turiststad.

Sent på söndagseftermiddagen kommer tragiska uppgifter från Brasilien.

Ett mindre flygplan har kraschat rakt in i en möbelbutik i den populära turiststaden Gramado.

Minst 10 personer har dött i samband med olyckan och flera har skadats, rapporterar Reuters.

Inga överlevare

Samtliga som befann sig på flygplanet uppges ha omkommit.

– Tyvärr tyder de första rapporterna på att flygplanets passagerare inte överlevde, säger guvernör Eduardo Leite i ett inlägg på den sociala medieplattformen X.

Planet ska först ha träffat skorstenen på en byggnad, sedan andra våningen på ett hus, innan det kraschade in i en möbelaffär, enligt myndigheterna.

Populär turistort

Gramado ligger inbäddat i en bergig region och är det mest populära turistmålet i Rio Grande do Sul.

Det är i nuläget oklart varför flygplanet kraschade - någonting som brasilianska myndigheter kommer att utreda framöver.

15 personer som befann sig på marken när planet kraschade har förts till sjukhus, men det är oklart hur omfattande skador det rör sig om.

Skedde igår

Uppgifterna om den tragiska flygkraschen kommer knappt ett dygn efter det att minst 38 människor dog i en trafikolycka i sydöstra Brasilien.

En olycka mellan en passagerarbuss och en lastbil tidigt på lördagen dödade 38 personer på en motorväg i Minas Gerais.

Enligt Minas Gerais brandkår, som ryckte ut till platsen, fördes 13 andra personer till sjukhus i närheten av staden Teofilo Otoni, rapporterar CBS News.

En bil med tre passagerare krockade också med bussen, men alla tre överlevde.

Finns vittnesuppgifter

Myndigheterna uppgav på lördagseftermiddagen att alla offer hade avlägsnats från platsen och att en utredning skulle fastställa orsaken till olyckan.

– Vittnen berättade för räddningsteamet att bussen fick punktering, vilket ledde till att föraren tappade kontrollen och kolliderade med en lastbil. Andra sa att ett granitblock träffade bussen, tillade brandkåren, uppger CBS News.

Foto: F. Dias

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Rysk officer erkänner – sköt ner flygplan

2025 07 02

En läckt ljudinspelning påstås avslöja att en rysk officer fått order att skjuta ner ett passagerarflygplan.

Ett trafikflygplan av modellen Embraer 190AR, tillhörande Azarbaijan Airlines, störtade i Kazakstan i december 2024.

Planet kraschade efter att det blivit beskjutet i luftrummet över Tjetjenien.

Trettioåtta människor dog.

Nu framkommer uppgifter om att beskjutningen kom från en rysk officer som fått order om att öppna eld mot det azerbajdzjanska trafikflygplanet, skriver Kyiv Independent.

Läckta uppgifter

Uppgifterna om att en rysk officer beordrats att skjuta ner trafikflyget kommer från en läcka till den azerbajdzjanska nyhetsbyrån Minval.

Det påstås handla om tre ljudinspelningar, ett anonymt brev och en förklarande anteckning av en man undertecknad som kapten Dmitry Paladichuk, en rysk luftvärnsbesättningskapten som påstår sig ha vidarebefordrat ordern att skjuta ner planet.

– Vi kan inte bekräfta äktheten av det skriftliga uttalandet, men för de tre läckta röstmeddelandena, som också bekräftade kommandot att skjuta ner planet och den efterföljande skadan kan äktheten bekräftas, uppger nyhetsbyrån.

Första missilen missade

Efter att flygplanet noterats på radar ska Paladichuk enligt uppgift beordrats att förstöra flygplanet.

– Kaptenen hävdade att efter att den första projektilen missat målet har han gett order om att skjuta igen.

Beskyllde Ryssland

Azerbajdzjanska myndigheter beskyllde Ryssland för beskjutningen.

Vladimir Putin framförde över telefon sina kondoleanser för händelsen som ägde rum i ryskt luftrum, men erkände inget ansvar i attacken.

– I ett sällsynt drag ringde Putin sin azerbajdzjanska motsvarighet, Ilham Aliyev, för att be om ursäkt för det faktum att den tragiska incidenten inträffade i ryskt luftrum utan att kommentera om planet träffades av ryskt luftförsvar, skrev Kyiv Independent då.

Varken ryska eller azerbajdzjanska myndigheter har i nuläget uttalat sig om den påstådda läckan.

Arkivfoto: Aeroprints.com

Text: Redaktionen


JUST NU: Allmänheten varnas för mobiloperatör – 750 000 kunder i Sverige

2025 07 02

Mobiloperatören Hallon har omkring 750 000 mobilkunder.

Det fastställde sajten Telekomnyheterna i mars 2023.

Nu anklagas Hallon för att undanhålla viktig information från sina kunderna.

Mobiloperatören visar inget telefonnummer till kundtjänst på sin hemsida. Kunder med frågor och problem får nöja sig att prata med en chattbot.

Konsumentombudsmannen, KO, menar att agerandet bryter mot marknadsföringslagen.

Nu stämmer KO mobiloperatören och varnar för att kunder riskerar att vilseledas.

– Att telefonnumret till Hallons kundservice systematisk undanhålls medför en betydande risk att konsumenten vilseleds om företagets tillgänglighet och servicegrad, skriver KO i sin stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen.

Svårt att hitta

Hallon, som säljer mobilabonnemang och internet, har ett telefonnummer.

Men telefonnumret går inte att hitta på under de flikar på hemsidan där kunder normalt söker – exempelvis ”kundservice", ”kontakta oss” eller ”support”.

Mobiloperatören anger endast telefonnumret i avtalsvillkoren och i avtalsbekräftelsen.

– Det här påverkar kundernas möjlighet att agera och få hjälp. Det är helt enkelt viktigt för konsumenten att ha tillgång till sin teleoperatörs telefonnummer, säger Bettina Lechner, processråd vid KO.

Yrkar på förbud

Nu ska ärendet upp i Paten- och marknadsdomstolen.

Konsumentombudsmannen hoppas att domstolen agerar mot Hallon.

– KO vill att domstolen förbjuder Hallon att felaktigt påstå eller ge intryck av att företaget inte kan nås via telefon. Enligt KO bryter företagets sätt att dölja sitt telefonnummer mot marknadsföringslagen.

LÄS MER: Många får samma sms just nu – radera direkt

Granskning inleddes 2023

Konsumentverket inledde en granskning av en rad företags kundtjänster för två år sedan. Målet är att avgöra hur tillgängliga kundtjänsterna är.

Granskningen inleddes eftersom myndigheten fått in flera anmälningar om företag som kunder har haft svårt att nå för att få hjälp med problem.

LÄS MER: Batteribolag går i konkurs

Foto: P. Du Preez

Text: Redaktionen