Flygbranschen varnar för dramatisk förändring

2023 07 03

Om flygbolagen ska klara den gröna omställningen finns det bara en lösning.

Och den lösningen stavas biodrivmedel.

Det anser Rafael Schvartzman, Europachef för flygbranschens internationella organisation IATA, som är på besök i Sverige.

Han dömer ut lösningar som att elektrifiera flyget eller gå över till vätgas.

Rafael Schvartzman anser att det endast finns en lämplig lösning för flygbranschen om man ska lyckas nå målet om nettonollutsläpp 2050. 

Det fossila flygfotogenet måste ersättas av fossilfritt bränsle.

– Det finns ingen möjlighet att nå dit om vi inte får fart på produktionen av biodrivmedel, säger Rafael Schvartzman till SvD.

Han fastslår att tillverkningen av biodrivmedel måste öka dramatiskt om vi ska kunna fortsätta att flyga i samma utsträckning.

Det står mellan det eller att minska på flygandet, framhåller IATA-chefen.

Priset kan skjuta i höjden

Schvartzman varnar dock för att omställningen kan bli en dyr historia.

Det fossilfria flygbränslet är flera gånger dyrare än det flygfotogen som används i dag och bränslet står för en tredjedel av flygbolagens kostnader.

Ett högre bränslepris innebär därmed dyrare flygbiljetter.

 Om inte priset på biodrivmedel sjunker så riskerar framtida flygpriser att öka dramatiskt.

– Tänk hur det skulle slå mot biljettpriset om flygbolagen måste betala tre-fem gånger mer för bränslet. Priset på förnybart flygbränsle måste bli mer konkurrenskraftigt, säger Rafael Schvartzman till SvD.

Sverige i framkant

Sverige har redan genomfört flygningar med plan som går på hundra procent biobränsle. Första passagerarplanet med bara biobränsle flög mellan Malmö och Bromma sommaren 2021.

Sverige har även infört den mest ambitiösa reduktionsplikten för flyget i världen.

Senast 2030 måste minst 30 procent av flygfotogenet bestå av bioflygbränsle, uppger sajten forskning.se.

Endast en hundradel 

Sverige sticker dock ut i ett internationellt sammanhang.

Vägen mot den gröna omställningen är lång.

Det förklarar Anders Lundbladh, som är professor på Chalmers och som forskar om flygplans motorprestanda och bränsleförbrukning.

– Biobränslen får blandas in upp till 50 procent och är då likvärdigt med annat jetbränsle, det gäller alla flygbolag. Men i dag är endast en hundradels procent av flygbränslet i världen biobränsle, säger han till forskning.se.

Foto: Norwegian

Text: Redaktionen


JUST NU: ”Hamstra tre produkter” – tung uppmaning till Sverige

2025 07 08

EU-kommissionen uppmanar alla länder i unionen att förbereda sig inför nästa hälsokris.

Samtliga medlemsländer, inklusive Sverige, uppmanas att hamstra läkemedel, vacciner och skyddsutrustning.

Det visar ett utkast av EU:s strategi för medicinska motåtgärder, som Politico har tagit del av.

Enligt tidningen uppmanas EU-länderna att förvara medicinsk utrustning på strategiskt utvalda platser, upprätta listor med läkemedel som ska hamstras och stärka samarbetet mellan civila och militära myndigheter för att förbereda sig för nästa hälsokris.

– Kommissionen kommer under tredje kvartalet 2025 att föreslå en lista över medicinska motåtgärder som bör lagerhållas. Därefter kommer man att undersökta hur mycket av varje produkt som behöver hamstras och vilka som kan vara lämpliga för förhandsköp, rapporterar Politico.

Virus, sjukdomar och nukleära hot

I dokumentet pekar EU-kommissionen ut flera scenarier som kan leda till nästa hälsokris.

Det handlar om farliga virus och sjukdomar, men också om så kallade CBRN-hot – det vill säga kemiska, biologiska, radiologiska och nukleära hot.

– Med denna strategi strävar EU efter att stärka sin beredskap för nästa hälsokris genom att säkerställa tillgång till medicinska skyddsåtgärder hela tiden, står det i utkastet.

LÄS MER: Konkurrenten knappar in på Ica – “Avståndet aldrig varit mindre”

100 miljoner euro till investeringsprogram

Fullständiga färdplaner kommer att vara på plats senast 2026. Bland annat kommer EU att upprätta en lista över särskilt prioriterade läkemedel, vacciner och skyddsutrustning.

Dessutom vill man fördubbla bidraget till Hera Invest – ett investeringsprogram som stöds av Europeiska investeringsbanken.

Programmet ger lån till små och medelstora företag som utvecklar läkemedel och produkter som skyddar folkhälsan vid smittoutbrott och kriser.

I dag uppgår Hera Invests budget till 100 miljoner euro. Den nya satsningen innebär att budgeten kommer att uttökas till 200 miljoner euro.

Foto: S. Ray

Text: Redaktionen


Fruktad geting nära Sverige

2025 07 08

Den invasiva sammetsgetingen har upptäckts nära Sverige.

Nu varnar experter för getingens ankomst.

– Trots att den är släkt med vår svenska bålgeting, kan den orsaka stor ekologisk skada om den kommer till Sverige, säger Didrik Vanhoenacker, jourhavande biolog på Naturhistoriska riksmuseet, till TV4.

Jordbruket kan drabbas

Sammetsgetingen är listad på EU:s förteckning över invasiva främmande arter, vilket innebär att den är förbjuden att ha, importera, sälja, odla, transportera, använda, byta och sätta ut i naturen. 

Om insekten etablerar sig i naturen kan det få ödesdigra konsekvenser för det ekologiska systemet.

Eftersom sammetsgetingar äter andra getingar och honungsbin har den en negativ påverkan på den biologiska mångfalden, rapporterar Naturvårdsverket.

Om getingen etablerar sig i Sverige skulle antalet pollinerande getingar och bin minska. Det skulle i sin tur få direkta följder för pollineringen av blomväxter, som kommer att minska när de viktiga insekterna blir färre.

Enligt Naturvårdsverket skulle en sådan utveckling slå mot flera branscher.  

– Kommersiell honungsproduktion och jordbruket kan drabbas, varnar myndigheten.

Snart här

Sammetsgetingen kommer ursprungligen från östra Asien.

Enligt biologen Didrik Vanhoenacker är det sannolikt att getingen kommer till Sverige.

– Men det kan ta allt från några år upp till 20 år innan den etablerar sig, säger han till TV4.

FAKTA: Sammetsgeting

- Sammetsgetingen har gulbrun panna/ansikte och svart huvud/bakhuvud med mörka antenner. Mellankroppen är helt svart med en sammetslik behåring.

- Bakkroppen är mörkt brun till svart med ett orange band på fjärde bakkroppsegmentet. Höfter och lår är mörka medan skenben och fot är gula. Drottningar blir upp till 30 mm, arbetare upp till 25 mm långa. 

- Modeller som beräknat var arten idag skulle kunna etablera sig i Europa visar att sammetsgetingen sannolikt skulle kunna etablera sig i södra Sverige redan idag. Arten finns idag framför allt i Frankrike, Spanien, Portugal, Belgien, Nederländerna och Storbritannien.

- Sammetsgeting kan spridas långa sträckor genom att honor som ska gå i vinterdvala söker skydd i olika gods, till exempel virkesupplag och krukor, som sedan exporteras och transporteras. En spridning på lokal och regional nivå sker på våren när de befruktade drottningarna flyger ut efter sin vinterdvala. 

Källa: Naturvårdsverket

Foto: A. Faeth

Text: Redaktionen