Flygbranschen varnar för dramatisk förändring

2023 07 03

Om flygbolagen ska klara den gröna omställningen finns det bara en lösning.

Och den lösningen stavas biodrivmedel.

Det anser Rafael Schvartzman, Europachef för flygbranschens internationella organisation IATA, som är på besök i Sverige.

Han dömer ut lösningar som att elektrifiera flyget eller gå över till vätgas.

Rafael Schvartzman anser att det endast finns en lämplig lösning för flygbranschen om man ska lyckas nå målet om nettonollutsläpp 2050. 

Det fossila flygfotogenet måste ersättas av fossilfritt bränsle.

– Det finns ingen möjlighet att nå dit om vi inte får fart på produktionen av biodrivmedel, säger Rafael Schvartzman till SvD.

Han fastslår att tillverkningen av biodrivmedel måste öka dramatiskt om vi ska kunna fortsätta att flyga i samma utsträckning.

Det står mellan det eller att minska på flygandet, framhåller IATA-chefen.

Priset kan skjuta i höjden

Schvartzman varnar dock för att omställningen kan bli en dyr historia.

Det fossilfria flygbränslet är flera gånger dyrare än det flygfotogen som används i dag och bränslet står för en tredjedel av flygbolagens kostnader.

Ett högre bränslepris innebär därmed dyrare flygbiljetter.

 Om inte priset på biodrivmedel sjunker så riskerar framtida flygpriser att öka dramatiskt.

– Tänk hur det skulle slå mot biljettpriset om flygbolagen måste betala tre-fem gånger mer för bränslet. Priset på förnybart flygbränsle måste bli mer konkurrenskraftigt, säger Rafael Schvartzman till SvD.

Sverige i framkant

Sverige har redan genomfört flygningar med plan som går på hundra procent biobränsle. Första passagerarplanet med bara biobränsle flög mellan Malmö och Bromma sommaren 2021.

Sverige har även infört den mest ambitiösa reduktionsplikten för flyget i världen.

Senast 2030 måste minst 30 procent av flygfotogenet bestå av bioflygbränsle, uppger sajten forskning.se.

Endast en hundradel 

Sverige sticker dock ut i ett internationellt sammanhang.

Vägen mot den gröna omställningen är lång.

Det förklarar Anders Lundbladh, som är professor på Chalmers och som forskar om flygplans motorprestanda och bränsleförbrukning.

– Biobränslen får blandas in upp till 50 procent och är då likvärdigt med annat jetbränsle, det gäller alla flygbolag. Men i dag är endast en hundradels procent av flygbränslet i världen biobränsle, säger han till forskning.se.

Foto: Norwegian

Text: Redaktionen


Norwegian sätter in direktflyg – UD uppmanar: boka inte

2025 11 20

Norwegian fortsätter att satsa hårt på svenska resenärer.

Inför sommaren sätter lågprisflygbolaget in fyra nya direktlinjer från Arlanda i Stockholm och Landvetter i Göteborg.

De nya flygningarna kommer att gå till Montpellier, Basel, Riga och Libanons huvudstad Beirut.

Direktlinjen till Beirut lanseras, trots att UD avråder svenska resenärer från att resa till Libanon, inklusive huvudstaden Beirut.

UD avråder från icke nödvändiga resor till distrikten Batroun, Jbail, Kesroun, El Metn och centrala Beirut samt flygplatsen och motorväg 51 mellan flygplatsen och centrala Beirut.

Dessutom avråder UD från alla resor till övriga Libanon.

– Avrådan gäller tills vidare, skriver departementet på sin hemsida.

Spänt läge mellan Israel och Hisbollah

UD:s avrådan baseras på det spända säkerhetsläget i regionen – i synnerhet konflikten mellan Israel och den libanesiska terrorgruppen Hezbollah.

– Det råder sedan den 27 november 2024 vapenvila mellan Israel och Hezbollah men det förekommer återkommande incidenter, däribland bombningar, framför allt i södra och östra Libanon men även i Beirut, varför situationen alltjämt präglas av osäkerhet, skriver UD.

Vidare varnar departementet för att en uppblossad konflikt mellan Israel och Iran kan få stora konsekvenser för turister.

– Det kan bland annat innebära att luftrummet stängs och att flyg skjuts upp eller ställs in. De svenskar som då befinner sig i Libanon kan inte förvänta sig att få hjälp av staten att lämna landet utan måste själva ombesörja sin hemresa.

Tillgången till mat och vård kan begränsas

Den som reser till Libanon uppmanas att tänka igenom sin beredskapsplanering.

–  Det kan vid en allvarlig kris bli mycket svårt att få tillgång till exempelvis vård och livsmedel, betonar UD.

Vidare konstaterar departementet att avrådan från resor till Libanon kan ha konsekvenser för villkoren i reseförsäkringar.

– Kontrollera med ditt försäkringsbolag vad som gäller, uppmanar utrikesdepartementet.

LÄS MER: Kundilska mot Norwegian – vägrar betala tillbaka

Kommenterar direktlinjerna

 Charlotte Ljunggren, direktör vid marknad och försäljning på Swedavia som äger Arlanda och Landvetter, har kommenterat Norwegians nya direktlinjer.

– Norwegians satsning på den svenska flygmarknaden är ett tydligt tecken på en fortsatt hög efterfrågan på internationella resor till och från Sverige. De nya direktlinjerna spelar en viktig roll för att stärka Sveriges tillgänglighet till väletablerade marknader i Europa och resten av världen, säger hon.

– Norwegian har trafikerat Swedavias flygplatser under många år och de spelar en viktig roll för att nå vårt mål om att möjliggöra för människor att mötas, oavsett om det är för affärer, fritid eller för att besöka familj och vänner, fortsätter Ljunggren.

LÄS OCKSÅ: Bunker busters har avfyrats – kan slå ut ryska skyddsrum 

Foto: T. Olsson

Text: Redaktionen 


19nov25

JUST NU: ”Fullständigt bakslag” för Trump och Putin

2025 11 20

USA och Ryssland har enats om ett avtal för att avsluta kriget i Ukraina.

Avtalet – som utarbetats av USA:s särskilda sändebud i Mellanöstern Steve Witkoff och den ryske toppolitikern Kirill Dmitriev – innehåller stenhårda krav på Ukraina.

Bland annat uppmanas Ukraina att halvera storleken på sin armé och ge upp hela Donbasregionen till Ryssland.

Nu reagerar omvärlden på förslaget. Det nya avtalet döms ut av flera ledande experter, rapporterar finska Iltalehti.

– Trumps och Putins avtal lider ett fullständigt bakslag, skriver tidningen.

Hårda svaret: ”Finns inte en chans”

En av kritikerna är den svenska ekonomen och Rysslandskännaren Anders Åslund. I ett inlägg på X sågar han ”fredsavtalet” längs fotknölarna.

– Det bästa man kan säga om Dmitriev-Witkoffs (Putin-Trumps) plan för Ukrainas kapitulation är att den är för dum för att spela någon roll, skriver Åslund.

Financial Times Ukrainakorrespondent Christopher Miller gör samma bedömning.

– Det finns inte en chans att ukrainarna accepterar detta förslag – som inte är en överenskommelse, utan ett krav på Ukrainas fullständiga kapitulation, framhåller Miller.

”Bör avvisas”

Sveriges tidigare stats- och utrikesminister Carl Bildt anser att Europa och Ukraina bör sätta ned foten och säga nej till Washingtons och Moskvas nya kravlista.

– Alla förslag om att avluta Rysslands krig som på något sätt begränsar Ukrainas framtida suveränitet bör avvisas, skriver Bildt på X.

Han tillägger att Ukrainas rätt till försvar måste säkerställas och att landet måste tillåtas samarbeta militärt med andra länder.  

LÄS MER: “Fler än 10 explosioner” – Rysslands luftförsvar misslyckas 

Putins kravlista

Den ryske diktatorn Vladimir Putin kräver flera saker av Ukraina för att avsluta anfallskriget som han själv startade.

I slutet av augusti presenterade Putin sin kravlista, enligt källor till Reuters. Här är listan:

-  Ukraina ska avstå hela östra Donbassregionen till Ryssland

- Ukraina ska lägga ned sina Natoambitioner 

- Ukraina ska förbli neutralt 

- Ukrainas armé ska reduceras

- Ukraina ska inte tillåta västerländska trupper i landet

LÄS OCKSÅ: UPPGIFTER: USA har skickat bombplan 

Foto: President of Russia Office resp Official White House Photo by Shealah Craighead

Text: Redaktionen