Flera villaägare måste betala 90 000 kronor – “helt orimligt”

2024 09 09

Husägare som avser att investera i solceller kan nu åka på en kraftig ekonomisk smäll.

Det handlar om ett nytt beslut som fastställer att den villaägare som tänker installera solceller nu måste betala stora belopp till det lokala elnätsboalget.

Detta utöver kostnaden för anläggningen och installationen, rapporterar Dagens industri.

Bakom beskedet står Energimarknadsinspektionen, Ei, som nu bekräftar att EU-regler trumfar den svenska lagstiftningen på området, vilket därmed innebär en ny praxis.

Ska betala 93 000: "Orimligt"

Bakgrunden är följande.

Kristianstad kommun och bolaget C4 Elnät AB hade på grund av kapacitetsskäl begärt avgifter på 116 000 respektive 1,1 miljoner kronor för att ansluta nya solcellsanläggningar till elnätet.

Kunderna motsatte sig detta och begärde prövning hos Ei – som alltså inte väljer att gå på kundernas linje men sänker anslutningsavgifterna till 50 000 respektive 93 000 kronor.

Branschorganisationen Svensk Solenergi häpnar över beslutet och den nya tolkningen.

Tidigare har Ei ansett att installation av produktion inom befintlig huvudsäkring inte utgör en ny anslutning och därför inte ska beläggas med anslutningsavgift. Att frångå denna praxis skapar orimliga konsekvenser för de hushåll som triggar en elnätsförstärkning, säger Oskar Öhrman som är tekniskt ansvarig på Svensk Solenergi, till Di.

Ei: "Kan inte återgå till tidigare praxis"

Oskar Öhrman kallar avgifterna för “vettlösa kostnader”.

Egentligen har inte elnätsbolagen rätt enligt svensk lag att ta ut anslutningsavgift för solcellskunder med abonnemang “för en säkring om högst 63 ampere som producerar el vars inmatning kan ske med en effekt om högst 43,5 kilowatt”, skriver tidningen.

Ei beklagar kritiken som uppstått, men menar att att man gjort rätt tolkning.

– Vår roll som myndighet är att tolka lagstiftningen och vi anser inte att vi kan återgå till tidigare praxis med mindre än att regelverket ändras, säger Jerker Sidén, analytiker på Ei, till Di.

"Ska bära sina egna kostnader"

Enligt Ei är det inte förenligt med EU:s elmarknadsförordning att reducera nätavgiften, det vill säga inmatningstariffen, för mindre produktionsanläggningar.

Där anges att varje nätanvändare, även producenter, ska bära sina egna kostnader, skriver myndigheten på sin hemsida.

– Om en ägare av en mindre produktionsanläggning, till exempel solceller, får en reducerad avgift innebär det i praktiken att kostnaden skjuts över på andra nätanvändare som då får en högre elnätsavgift.

Ska vara "skälig"

Den avgift som elnätsföretagen tar ut ska enligt lagen vara “skäliga”, framhåller Energimarknadsbyrån.

Avgiften för nyanslutningen får vara avståndsberoende och avgiftens storlek kan påverkas av din nya anläggnings geografiska läge samt den avtalade effekten, framhåller konsumentbyrån i ett uttalande.

Foto: Vivint Solar

Text: Redaktionen


Så här gör man i en rondell – många gör samma fel

2024 09 09

Många bilister gör fel när de kör i en rondell, menar trafiklärare.

Den som har körkort förväntas kunna trafikreglerna, men i praktiken begås det många fel i den vardagliga trafiken.

Att bilister gör fel är extra vanligt i rondeller, rapporterar SR.

Gör flera misstag

Många tycker nog att det är självklart hur man ska köra i en rondell.

Men trots det är det många bilister som begår fel, misstag och slarv.

Några av misstagen är extra vanliga.

– Att man blinkar för tidigt, för sent eller inte blinkar alls. Att man genar så att man kör rakt igenom cirkulationsplatsen, istället för att hålla sig lite enligt grundplacering, säger trafikläraren Pelle Möller i Kalmar till radiokanalen.

Han menar att många gör fel utan att riktigt reflektera över det.

– Ska du då svänga höger eller rakt fram, då ska du hålla lite till höger, så att du får en fin båge. Ska du åka till vänster eller runt, ja då håller du lite till vänster, förklarar han.

Ämnet väcker irritation

Frågan om hur man ska köra i rondeller debatteras ibland intensivt, och i exempelvis Göteborg har det uttryckts irritation över busschaufförer som ”kör med fullt gaspådrag rakt in i rondeller, enligt tidningen Mitt i.

Trafikläraren framhåller för tidningen att tydlighet och samarbete mellan bilister är väldigt viktigt när man kör i rondeller.

Frågan är också om det räcker med att blinka när man kör ut ur rondellen.

– Enligt lag ja, men när vi utbildar oss till trafiklärare blir vi uppmanade att lära eleverna att blinka både in och ut ur rondellen – du ska alltid försöka vara så tydlig som möjligt, säger han till tidningen.

Han framhåller också vikten av att placera sig rätt, anpassa hastigheten och vara riskmedveten.

Många upplever att framför allt större fordon beter sig hänsynslöst i rondeller, enligt tidningen.

Föräldrar med dåliga vanor

Olle Möller i Kalmar har märkt på handledarkurser att föräldrar, som haft körkort i många år, ofta har sämre koll på trafikregler än man kan tro.

– På handledarkurserna pratar man ju om samma sak, då är föräldrarna med, och man berättar lite. ”Aha, just det, så kanske det var.” De lägger sig till med vanor som är väldigt svåra att bryta, säger han till SR.

Foto: FriskoKry Wikipedia

Text: Redaktionen


Populär semesterdestination agerar – nu blir det svårare att turista

2024 09 08

Grekland har fått nog av överturismen.

Under det senaste året har en våg av anti-turism spridits bland många populära turistdestinationer.

Grekland är det senaste i en rad länder som vill göra det svårare för turister att åka dit.

Landets premiärminister har därför presenterat åtgärder för att minska på turismen.

Det rapporterar Bloomberg.

Flera åtgärder

Kryssningsturismen kommer att begränsas med hjälp av en ny avgift som måste betalas.

Samtidigt kommer man att förbjuda korta uthyrningskontrakt i bland annat huvudstaden Aten för att få bukt med turisterna som letar tillfälligt boende.

– Greklands premiärminister Kyriakos Mitsotakis tillkännagav åtgärder som syftar till att hantera de negativa effekterna av överturism när besökare fortsätter att anlända i rekordantal i den postpandemiska eran, uppger Bloomberg.

Populära öarna

Mitsotakis lägger stort fokus på de populära öarna Santorini och Mykonos.

– Alla passagerare som anländer till grekiska hamnar kommer att betala en avgift, och avgiften kommer att vara högre på de populära turistöarna Santorini och Mykonos. 

– Mitsotakis upprepade sin oro för att delar av Grekland står inför problemet med ”överturism”. 

I en intervju med Bloomberg i juni tillkännagav han planer på att begränsa kryssningsfartyg som besöker landets mest populära öar från och med 2025. 

Drabbar samhället

Trots att turismen bidrar till ekonomin så drabbar det andra delar av samhället.

Det förklarar Katerina Kikilia, professor i turismförvaltning vid University of West Attica enligt EuroNews.

– Från att ha varit ett vackert område är det nu ett nav för korttidsuthyrning, inga familjer och inga skolbarn, säger hon om en av städerna som har drabbats.

Flera länder

Ombudsmannen framhåller följande i en rapport om hållbar turism:

– I stadsområdena är den sociokulturella påverkan stor, turisterna tränger undan de fastboende och förändrar stadsdelarnas karaktär. Bostadsfrågan har blivit explosiv.

Även i bland annat Italien och Spanien råder liknande situationer.

Foto: G. Cessati

Text: Redaktionen