JUST NU: Flera till sjukhus efter olycka

2023 01 19

Fem personer har förts till sjukhus med ambulans efter en olycka i Malmö.

Under eftermiddagen fick polisen ett larm om en krock mellan en minibuss och en bil.

Krocken skedde i korsningen Linnégatan och Geijersgatan i Malmö.

Totalt åtta personer var inblandade i olyckan och fem har nu förts till sjukhus via ambulans.

– Jag vet inte hur olyckan har uppstått. Det är oklart hur pass skadade personerna är, säger Håkan Månsson, vakthavande befäl vid räddningstjänsten enligt Aftonbladet.

Begränsad framkomlighet

Polisen meddelar att skadeläget alltjämt är okänt och att “begränsad framkomlighet råder på platsen och trafikintensiteten beskrivs som hög”.

Bärgare är beställd åt de fordon som varit involverade i olyckan.

Tydlig vision

År 2022 dog 220 personer i vägtrafikolyckor, tio fler än året innan.

1997 fattade riksdagen beslut om den så kallade nollvisionen, som har som målsättning att ingen ska dödas till följd av trafikolyckor i Sverige.

– Beslutet har inneburit en radikal förändring av synsätt, ansvar och säkerhetsfilosofi. Nollvisionen sätter personskadorna i fokus men accepterar att olyckor sker. Detta innebär att trafiksäkerhetsarbetet måste inriktas på att minska personskadorna, menar Transportstyrelsen.

Säkerheten först

För att sätta säkerheten först ute på vägarna finns det ett antal saker som kan vara bra att hålla koll på.

Bland annat handlar det om att hålla hastighetsgränsen, inte köra efter konsumtion av alkohol eller droger och inte köra med mobiltelefon i handen.

– Det kan vara lika farligt att köra för fort som att falla utför ett stup eller från ett högt hus. Men vi uppfattar inte hastigheten som farlig när vi åker bil. Vi inser faran med att falla från en höjd, men inte hur farligt det är att krocka i 90 kilometer i timmen, framhåller Trafikverket.

Körsätt påverkar

Även körsätt har en stor påverkan på säkerheten i trafiken.

– Väglaget, liksom drift och underhåll, kan skilja mellan olika vägar och i olika delar av landet. Men oavsett väglag har ditt körsätt stor betydelse för säkerheten. Det handlar om att hålla rätt hastighet och lämpligt avstånd till bilen framför, menar Trafikverket.

Foto: Västra Götalandsregionen

Text: Redaktionen


Chockbesked för prestigeprojekt: Kan kosta 56 miljarder kronor

2025 09 18

Kostnaden för det prestigefulla Västlänkenprojektet skjuter i höjden.

Prislappen för den cirka åtta kilometer långa järnvägstunneln under Göteborg beräknas landa på 56 miljarder kronor. Det är en ökning med 80 procent om man räknar bort inflationen, rapporterar DN.

–  Kostnaden som WLC angett för Korsvägenetappen har ökat med fem miljoner per dag varje dag sedan 2018. Vi är mycket besvikna, för att inte säga rent ut sagt förbannade, säger Patrick Guné, chef för Stora projekt på Trafikverket, till tidningen.

Häver kontraktet

Tidigare under torsdagen meddelade Trafikverket att kontraktet för Västlänkens Korsväggen-etap hävs.

Myndigheten riktar allvarliga anklagelser mot det NCC-ledda konsortiet WLC (Wayss & Freytag Ingenieurbau AG).

Enligt Trafikverket ska WLC ha gynnat egna och närstående bolag i samband med upphandlingar inom konsortiet. Dessutom anklagas företaget för att ha valt tekniska lösningar som främst gynnat den egna vinningen, samt för att ha lagt på oskäliga påslag i flera led.

– Enligt granskningen har WLC allvarligt brustit i omsorgsplikten avseende kontraktsadministration och ekonomistyrning. Allt detta med ökade kostnader för skattebetalarna som följd, uppger Trafikverket.

LÄS MER: Hundratals tvingas lämna svenskt storföretag

Slår tillbaka

Byggföretaget NCC tillbakavisar anklagelserna som riktats mot WLC.

Företaget kallar Trafikverkets påstående för felaktiga.

– Detta är ett djupt beklagligt beslut som kommer att öka slutkostnaden och leda till stora förseningar av Västlänken. De påståenden som anges som hävningsgrund stämmer inte, och med det här försöket att skyla sina egna tillkortakommanden illustrerar Trafikverket sin oförmåga att driva stora samverkansprojekt, säger Kenneth Nilsson, affärsområdeschef på NCC Infrastructure.

Trafikverkets Patrick Guné köper inte byggföretagets förklaring.

– När vi ser kostnadsökningar på nästan 400 procent, känner vi oss lurade. Vår uppgift är att bygga en anläggning som Göteborg och hela Sverige kan vara stolta över, inte att medverka till att pengar försvinner utan förklaring, säger han.

– Vi har ett ansvar gentemot resenärer och skattebetalare. Att häva kontraktet är ett tufft beslut, men nu är det nödvändigt att sätta ner foten för att komma vidare och leverera det som Västsverige behöver, en pålitlig och modern järnväg.

LÄS MER: Kalldusch för Ica – konkurrenten närmar sig snabbt

Foto:

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Befolkningskollaps väntar Ryssland – här är sjuka siffran

2025 09 18

Ryssland står inför enorma demografiska utmaningar.

Vladimir Putin har en rad problem att lösa under de kommande åren.

Kriget i Ukraina går inte riktigt som Kreml hade tänkt sig – och allt fler tecken kommer om att den ryska ekonomin mår dåligt.

Även befolkningskrisen blir allt värre – och nya siffror visar att det kan röra sig om en nära förestående kollaps.

Siffror visar

Uppgifter från Ukrainas underrättelsetjänst som har sett interna dokument från Moskva tyder på att det råder stora problem.

Ukrainas militära underrättelsetjänst HUR uppger att Ryssland står inför en demografisk kris som kan leda till att landets befolkning minskar med minst 25 procent under de kommande 50 åren, rapporterar Kyiv Post.

"På bekostnad av folket"

HUR uppger i ett uttalande på torsdagen att ryska företag redan kämpar med brist på arbetskraft, samtidigt som yrkesskolorna saknar elever. 

De mest dystra demografiska indikatorerna rapporteras från Rysslands Fjärran Östern, där ett stort antal män har skickats för att strida i Ukraina.

– Ett sådant tillvägagångssätt visar än en gång Kremls ovilja att avsluta kriget mot Ukraina och istället fortsätta det på bekostnad av Rysslands förtryckta folk, liksom män från ockuperade ukrainska territorier, framgår av rapporten.

Läs mer: Är emot Ukrainakriget – försvinner nu från Kreml

“Kommer bli så”

Även den amerikanska tankesmedjan Atlantic Council har reflekterat kring frågan.

Så här låter det från tankesmedjans Harley Balzer:

– Rysslands framtid kommer att präglas av en mindre befolkning, menar Balzer. 

– Rysslands president Vladimir Putins krig har i praktiken garanterat att Rysslands befolkning under kommande generationer inte bara kommer att bli mindre, utan också äldre, mer sårbar och mindre välutbildad.

Inga tecken

Det rådande kriget i Ukraina sätter press på Rysslands ekonomi och demografi.

Det finns dock inga tecken på att kriget skulle vara på väg att ta slut inom en överskådlig framtid.

Läs mer: Kreml: Situationen i Västeuropa är katastrofal

Foto: N. Vorobyev

Text: Redaktionen