Skolor låser dörrarna – polisen efterlyser 30-åring

2024 08 26

Skolor och förskolor i Marks kommun höjer beredskapen och låser samtliga dörrar.

Detta eftersom ett hot har riktats mot skolverksamheten i kommunen.

– Vi kan inte garantera att hotet inte verkställs. Därför höjer vi beredskapsnivån, säger Ulf Dahlberg (S), kommunalråd i Mark, till P4 Sjuhärad.

Dahlberg kan inte svara på vad det rör sig om för hot. 

– Bedömningen är att det är säkert att hålla skolorna öppna. Vi ser till att vara uppmärksamma och informera varandra, säger kommunalrådet till radion.

Efterlyser 30-åring

På måndagsförmiddagen går polisen ut med mer information om hotbilden.

Polisen i Borås meddelar att man söker efter en 30-årig man.

Mannen efterlyses för olaga hot.

Det finns en koppling till det hot som har riktats mot socialtjänsten, där förskolor och skolor nämnts, rapporterar Mark-Posten.

– Han är efterlyst för olaga hot. Jag kan inte gå in på vad han har gjort.

– Det finns inga fler misstänkta.

Det säger Hans Andrén, som är jourhavande förundersökningsledare på polisen, till tidningen.

Boråspolisens pressavdelning uppger att en anmälan har upprättats gällande hotet som riktats mot utbildningsväsendet. Det rör sig om en anmälan, inte flera.

”Var särskilt uppmärksam på främlingar”

Hotet har inte riktat sig mot någon enskild förskola eller skola.

– Socialtjänsten tog under förra veckan emot ett hot riktat mot Marks kommun, där skolor och förskolor nämndes. Hotet kom ifrån en enskild person, och Polisens bedömning är att risken för verkställighet av hotet är lågt, skriver Marks kommun i ett pressmeddelande.

Med anledning av hotbilden uppmanas skolor att vidta ”extra vaksamhet”.

Marks kommun går ut med följande uppmaningar:

- Var särskilt uppmärksam på främlingar eller vuxna som rör sig på skolans område utan att ha barn i sällskap.

- Begränsa antalet olåsta in- och utgångar på skolan.

- Öka bemanningen med personal utomhus under rasterna.

Avslutningsvis framhåller kommunen att ”säkerhets- och beredskapsenhet håller kontinuerlig kontakt med lokalpolisen och samverkar med berörda förvaltningar”.

Foto: Polisen

Text: Redaktionen


Ny lågpriskedja kommer till Sverige

2025 09 14

Ett nytt alternativ till Rusta och Clas Ohlson kommer till den svenska marknaden.

Kedjor som Rusta, Clas Ohlson och Dollarstore fortsätter att breda ut sig i Sverige.

Samtidigt kommer nu besked om att en ny lågpriskedja kommer till den svenska marknaden.

Det handlar om den finska jätten Puuilo, uppger Hufvudstadsbladet.

Puuilo till Sverige

Clas Ohlson och Rusta får alltså ny konkurrens.

I samband med kedjans delårsrapport framhåller Puuilo att de ämnar etablera sig på den svenska marknaden.

– Puuilos ledning har reviderat sin uppskattning av butikspotentialen i Finland uppåt till över 90 butiker, meddelar bolaget.

– Företaget kommer också att inleda en organisk internationell expansion, för vilken det kommer att öppna butiker i Sverige.

Oklart var

Det är i nuläget oklart var och när och hur många butiker som kommer att öppna i Sverige.

Vd Juha Saarela bekräftar dock ambitionen.

– Vi ser betydligt större potential att utöka vårt butiksnätverk i Finland än vad vi tidigare beräknat, säger han i ett pressmeddelande.

– Dessutom har vi noggrant utvärderat utsikterna för Puuilo-butiker utomlands och kommer att testa butiker i Sverige under strategiperioden.

Läs mer: UPPGIFTER: Amerikansk snabbmatsjätte kommer till Sverige

Det är Puuilo

Puuilo grundades år 1982 och är en av de ledande lågprisvaruhuskedjorna i Finland.

I dagsläget finns omkring 40 butiker i hemlandet, men som framgår av pressmeddelandet finns planer på att öka det till uppemot 90 stycken.

Det säljs där

Till Puuilos sortiment ingår bland annat byggmaterial, verktyg, biltillbehör, trädgårdsredskap, djurfoder och samt ett brett urval av hushållsvaror.

– Puuilo startade som en snickarverkstad, förklarar kedjan om sin historia.

– Först fanns det sex gamla bussar, som gick runt Finlands byars och städers marknadsplatser, och sålde järnvaror. I början av 2000-talet övergavs bussarna och byggandet av affärer började.

Läs mer: Arbetsförmedlingen: Här finns jobben i höst

Foto: G. Ribeiro

Text: Redaktionen


Efterlängtad dryck till Sverige

2025 09 13

Det havrebaserade varumärket Oatly lanserar en ny latte i Sverige.

Drycken Matcha Oat Drink har fått stor uppmärksamhet globalt på sociala plattformar.

På TikTok hyllas Oatlys matcha-latte av miljontals användare, men i Sverige har drycken lyst med sin frånvaro, fram tills nu.

Från och med denna vecka går det att köpa drycken i svenska butiker, där den nu introduceras.

Hög efterfrågan

Matcha Oat Drink kombinerar företagets populära iKaffe-havredryck med finmald Tencha-matcha och en hint av vanilj.

Den kan drickas både varm och kall och ses som ett naturligt steg för företaget då efterfrågan har varit hög.

– Matcha-trenden har fullkomligt exploderat på kort tid och vi är glada att lansera en drickfärdig matcha för alla som är nyfikna att prova, säger Ilse Siekkinen, VD för Oatlys verksamhet i Norden, till Vegomagasinet.

Drycken är helt växtbaserad och gjord på svensk havre.

Matchan framställs genom att Tencha-bladen ångas varsamt och torkas vid hög temperatur innan de mals till ett fint pulver.

– Havredrycken passar fantastiskt bra med matchans smakprofil. Med vår nya dryck tar vi matcha-trenden ut i landet och in i vardagen, säger Siekkinen.

Viral trend 

Matcha har blivit en favorit på TikTok och Instagram, där allt från iskaffe till bakverk fått en grön twist.

Oatly hoppas nu att deras färdiga latte ska göra drycken ännu mer tillgänglig för trendkänsliga konsumenter.

Matcha Oat Drink lanseras i två förpackningsstorlekar - en liter för hemmabruk och en smidig 250 ml-förpackning med sugrör för den som vill ha en snabb dryck på språng.

Matchas framgång

Matcha är ett japanskt grönt te gjort på finmalda teblad som vispas ut i vatten eller mjölk för en intensiv smak och vacker grön färg.

Drycken har blivit en global trend tack vare sina hälsofördelar, sin unika smak och sin fotogeniska färg – och syns idag överallt.

De senaste åren har intresset för det gröna tepulvret skjutit i höjden, och matcha i olika former har blivit en trend att visa upp på sociala medier.

I Storbritannien steg försäljningen av matcha med över 200 procent häromåret, uppger SvD.

Foto: T Stokpic

Text: Redaktionen