SVERIGE: Flera nya parkeringsregler för nästa år

2022 11 25

Regeringen har fattat beslut om flera förändringar som ska slå mot felparkerade fordon.

Förändringarna påverkar i synnerhet ägare till bilar som överskrider tiden som man får lov att parkera, rapporterar SVT.

Ett av de nya besluten är att man tar bort den så kallade fyradagarsregeln. Det innebär att man inte behöver lämna en skriftlig uppmaning på fordonet – utan kan flytta bilen direkt istället.

Även regeln om att ägarens obetalda parkeringsavgifter ska överstiga 5 000 kronor för att bilen ska få lov att flyttas ändras – och kommer från och med 2023 även inkludera trängselskatt och andra fordonsrelaterade skatter och avgifter.

Vill komma åt "målvakter"

Ett stort syfte med förändringarna är att man vill komma åt så kallade fordonsmålvakter, det vill säga personer som är registrerade som ägare till fordonet men inte kör bilen.

– Vi har ett stort problem med fordonsmålvakter som ofta används i kriminell verksamhet. Nu blir det betydligt lättare att flytta fordon som har använts av dem, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) till SVT.

Kan flytta bilar i större utsträckning

Sammantaget innebär förändringarna med andra ord att Trafikverket kommer kunna flytta fordon i större utsträckning än vad de kan i nuläget.

Det gäller både fordon i diket och bilar som står på rastplatser i syfte att användas som bostäder snarare än parkering.

Men gemene bilist bör inte påverkas, försäkrar infrastruktur- och bostadsministern.

– För den som inte har parkeringsböter på över 5 000 kronor är det här inget problem utan det här riktar in sig mot den grova brottsligheten, säger Andreas Carlson till SVT.

Drar in miljardbelopp

Parkeringsböter är en kassako för flera kommuner i Sverige.

Under 2021 utfärdades böter till felparkerade fordon för totalt 1,2 miljarder kronor i hela landet, rapporterar Sveriges Radio med hänvisning till statistik från Transportstyrelsen.

Heter egentligen felparkeringsavgift

Det korrekta begreppet är dock egentligen inte parkeringsböter – utan felparkeringsavgifter. Skillnaden består i vem som får lov att utfärda dem.

– Felparkering är inte ett brott med straffansvar som ger böter. Kommunerna får meddela felparkeringsanmärkningar och de bestämmer även avgifterna för dem, säger Lars Hammar på Transportstyrelsen till Svensk Dagbladet.

Markägaren kan också vara den som bestämmer, och i de fallen kallas parkeringsavgift för kontrollavgift. Ofta är det emellertid parkeringsbolag som bevakar dessa parkeringar.

Foto: M. Fousert

Text: Redaktionen


Matjätte i botten – har “sämsta” kundklubben av alla

2025 04 22

“Lidl Plus” är den bästa kundklubben bland landets matkedjor och detaljhandeln i stort.

Det visar en ny konsumentundersökning från Nordic Bench, som listat Sveriges bästa kundklubbar under sju års tid.

Även Willys Plus ligger högt upp och placerar sig på en andraplats, som tidigare hölls av Ica Stammis som nu sjunker till fjärde plats, rapporterar Dagligvarunytt.

Jätte i botten

Sist på listan, på plats 17 av 17 av alla undersökta företag inom detaljhandeln, hamnar dock Klubb Hemköp. Förra året låg matjätten på 13:e plats, vilket även det var sämst av alla matjättar.

Siffrorna kommer mindre än ett år efter att Svenskt Kvalitetsindex, SKI, i juli förra året pekade ut just Hemköp som den matjätte med lägst kundnöjdhet, bakom Lidl, Willys, ICA, City Gross och Coop. Hemköp hade även lägre kundnöjdhet än branschen i snitt.

När SKI släppte sina nya siffror tidigare i april hade Hemköp dock höjt sig och gått förbi både Coop och Willys.

"Skapar irritation"

Men Hemköps kundklubb, med drygt två miljoner medlemmar, hamnar ändå sist på listan.

Och övriga butiker och matkedjor kan lära av Lidl, menar Jan Borg, vd på Nordic Bench.

– Jag har en känsla av att de är bättre på att se vad kunderna handlar. Många av de andra kommer med veckans erbjudanden om exempelvis Coca-Cola, även om kunden inte dricker det, vilket bara skapar irritation, säger han till Dagligvarunytt.

"Slår tillbaka"

I undersökningen har kunderna bland annat betygsatt företagens förmåner, bonussystem, personliga erbjudanden och om konsumenterna behandlas schyst.

Att Ica backar i mätningen bedöms vara kopplat till den negativa publicitet matjätten fick i samband med bojkotten tidigare i våras.

– Ica gör stora pengar samtidigt som medlemmarna knappt får räkenskapen att gå ihop. Nu slår det tillbaka, det handlar om konsumentmakt, säger Jan Borg.

"Strävar efter fler medlemmar"

Klubb Hemköp lanserades i oktober 2020 och har över två miljoner medlemmar. Syftet är att belöna kunderna för sina hemköp. Enligt Axfood premieras hållbara handlingar särskilt mycket.

– Vi fortsätter arbetet med att förbättra Klubb Hemköp och strävar så klart efter att bli ännu fler medlemmar, sade Joel Bergman, CRM-chef på Hemköpskedjan, i ett uttalande 2024.

Listan: bästa och sämsta kundklubbarna hos matjättarna

Inom parentes anges matkedjans placering på hela topplistan över samtliga 17 företag i undersökningen.

  1. Lidl Plus (1)
  2. Willys Plus (2)
  3. Ica Stammis (4)
  4. Coop Medlem (6)
  5. Priokund City Gross (16)
  6. Hemköp (17)

Se den kompletta listan hos Dagligvarunytt.

Foto: Gemma

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Droppen för Elon Musk – techmiljardären har fått nog

Elon Musk förbereder ett avslut på sitt uppdrag för den amerikanska regeringen.

2025 04 22

Techmiljardären fick i början av året ansvar för den tillfälliga effektivitetsmyndigheten Doge vars syfte är att kapa statsutgifter i USA.

Arbetet har hyllats av många Trumpanhängare, men också kritiserats våldsamt av motståndare.

Nu har huvudpersonen fått nog, uppger Washington Post.

– Miljardären är redo att lämna eftersom han är trött på att ta emot vad han ser som en mängd otäcka och oetiska attacker från den politiska vänstern, skriver tidningen med hänvisning till en källa med insyn.

Oklart när

Det är oklart exakt när Musk väntas lämna Vita huset. Hans status som särskilt statsanställd uppges upphöra i slutet av nästa månad. 

Redan i början av april rapporterade Politico om att Musk är på väg bort. 

Vita husets pressekreterare Karoline Leavitt kallade då rapporten för “skräp” och hänvisade till att Musk har ett avtal på 130 dagar som just särskilt statsanställd, vilket går ut vid månadsskiftet maj-juni.

Omtalad e-post har ignorerats

Ett av Musks mest uppmärksammade drag var när alla statsanställda beordrades redovisa fem prestationer varje vecka per mejl. 

Att strunta i ordern skulle leda till sparken, löd hotet, vilket VIta huset senare backade från.

Men enligt WP, som talat med ett dussintal chefer och anställda i USA:s regering, har tjänstemän vägrat att följa direktivet helt och hållet.

– Många federala arbetare som fortfarande svarar på meddelandet skickar antingen ut lätt modifierade versioner varje vecka – eller behandlar det hela som ett skämt, till exempel genom att skicka in svar på ett främmande språk, uppger tidningen.

"Historisk framgång"

Vita huset och Elon Musk har inte kommenterat uppgifterna.

Doge väntas dock fortsätta leva vidare även utan techmiljardärens ledning.

– Ingen kan säga att Doge inte har nått en historisk mängd framgång. Resultaten talar för sig själva, säger en högt uppsatt tjänsteman till WP.

LÄS MER: Trump går till attack – börsen störtdyker

Foto: Gage Skidmore

Text: Redaktionen