19 september 2025

SVERIGE: Flera nya parkeringsregler för nästa år

2022 11 25

Regeringen har fattat beslut om flera förändringar som ska slå mot felparkerade fordon.

Förändringarna påverkar i synnerhet ägare till bilar som överskrider tiden som man får lov att parkera, rapporterar SVT.

Ett av de nya besluten är att man tar bort den så kallade fyradagarsregeln. Det innebär att man inte behöver lämna en skriftlig uppmaning på fordonet – utan kan flytta bilen direkt istället.

Även regeln om att ägarens obetalda parkeringsavgifter ska överstiga 5 000 kronor för att bilen ska få lov att flyttas ändras – och kommer från och med 2023 även inkludera trängselskatt och andra fordonsrelaterade skatter och avgifter.

Vill komma åt "målvakter"

Ett stort syfte med förändringarna är att man vill komma åt så kallade fordonsmålvakter, det vill säga personer som är registrerade som ägare till fordonet men inte kör bilen.

– Vi har ett stort problem med fordonsmålvakter som ofta används i kriminell verksamhet. Nu blir det betydligt lättare att flytta fordon som har använts av dem, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) till SVT.

Kan flytta bilar i större utsträckning

Sammantaget innebär förändringarna med andra ord att Trafikverket kommer kunna flytta fordon i större utsträckning än vad de kan i nuläget.

Det gäller både fordon i diket och bilar som står på rastplatser i syfte att användas som bostäder snarare än parkering.

Men gemene bilist bör inte påverkas, försäkrar infrastruktur- och bostadsministern.

– För den som inte har parkeringsböter på över 5 000 kronor är det här inget problem utan det här riktar in sig mot den grova brottsligheten, säger Andreas Carlson till SVT.

Drar in miljardbelopp

Parkeringsböter är en kassako för flera kommuner i Sverige.

Under 2021 utfärdades böter till felparkerade fordon för totalt 1,2 miljarder kronor i hela landet, rapporterar Sveriges Radio med hänvisning till statistik från Transportstyrelsen.

Heter egentligen felparkeringsavgift

Det korrekta begreppet är dock egentligen inte parkeringsböter – utan felparkeringsavgifter. Skillnaden består i vem som får lov att utfärda dem.

– Felparkering är inte ett brott med straffansvar som ger böter. Kommunerna får meddela felparkeringsanmärkningar och de bestämmer även avgifterna för dem, säger Lars Hammar på Transportstyrelsen till Svensk Dagbladet.

Markägaren kan också vara den som bestämmer, och i de fallen kallas parkeringsavgift för kontrollavgift. Ofta är det emellertid parkeringsbolag som bevakar dessa parkeringar.

Foto: M. Fousert

Text: Redaktionen


19nov25

JUST NU: Storbritannien förbereder militär operation

2025 11 19

Natomedlemmen Storbritannien är redo att slå till mot det ryska spionfartyget Jantar.

Det ryska fartyget har försökt blända brittiska stridspiloter med lasrar. Enligt Storbritanniens försvarsministern John Healey användes lasrar mot piloter på havsövervakningsflygplanet Boeing P-8 Poseidon.

Nu förbereder Storbritannien en militär operation. Om Jantar återigen närmar sig brittiskt vatten kommer landet agera militärt.

– Vi har militära alternativ redo om Jantar ändrar kurs, säger John Healey enligt Reuters.

Försvarsministern understryker att situationen är mycket allvarlig.

– Det här är första gången som Jantar har vidtagit sådana åtgärder mot det brittiska flygvapnet. Vi tar det på största allvar.

”Ryska män i militäruniformer”

Händelsen inträffar kort efter att den danska flottveteranen Bjarne Caesar Skinnerup gått ut med en skarp varning.

Caesar Skinnerup, som har arbetat i den danska flottan under Kalla kriget, påstår att ryska män i militäruniformer finns ombord på fartyg som ingår i den så kallade ryska skuggflottan.

– Flera av mina kollegor har börjat se män på skuggfartygen som är uniformerade i den ryska flottans kamouflageuniform. Det kan verka skrämmande att det står uniformerade män och tittar på, säger han till Danwatch.

LÄS MER: Ryskt oljeraffinaderi akutstänger 

Vill undvika sanktioner

Fartygen i den ryska skuggflottan seglar under falsk flagg för att undvika västvärldens sanktioner. Putinregimen använder i synnerhet skuggflottan för att transportera rysk olja till handelspartners.

Snittåldern på oljefartygen i den ryska skuggflottan har ökat från 8,9 till 16,6 år efter den ryska invasionen av Ukraina. EU-ledare har länge varnat för att fartygen kan orsaka olyckor med ödesdigra konsekvenser för miljön.

LÄS OCKSÅ: Ukraina sätter deadline för Europa – sista chansen

Foto: Military Material

Text: Redaktionen


19nov2025

JUST NU: Ryssland tvingas till akut åtgärd – erbjuder 40 procent

2025 11 19

Ryssland rear ut sina naturtillgångar till Kina.

Ryssland har stora utmaningar med att dra in pengar till landets krigskassa.

Stora företag i landet tvingas minska eller helt pausa sin verksamhet då efterfrågan stagnerat, mycket på grund av de hårda sanktionerna från väst.

För några veckor sedan kom rapporter om att Ryssland reade ut sin olja för ett få den exporterad.

Nu rear man också ut sin naturgas.

– Det ryska företaget Novatek erbjuder stora rabatter till kinesiska köpare av energiråvaror för att exportera sin gas, rapporterar Reuters, med hänvisning till anonyma källor.

Jätterea

Köpare i Kina importerar alltså nu den ryska gasen med stora rabatter.

– Enligt dessa källor har det ryska företaget sänkt priserna med mellan 30 och 40 procent sedan augusti. Innan rabatterna hade de inte sålt något alls, rapporterar Reuters.

Både EU och USA har infört sanktioner mot det ryska bolaget.

LÄS OCKSÅ: Ryssland rasande – ”ni har förstört i 12 år”

Nära partnerskap

Bandet mellan Kina och Ryssland har många gånger verkat gränslöst.

Men i förra månaden kom rapporter om att Kina har börjat begränsa sin import från grannen i norr.

– Kina har begränsat tillgången på högteknologisk utrustning, även om detta sällan diskuteras offentligt, uppgav Ildar Nuriev, ägare av det ryska maskinverktygsföretaget Tatpromstan, rapporterade Newsweek.

Framgång för sanktionerna

Kinas begränsning kan ses som en framgång för västerländska sanktioner med syftet att försvaga den ryska krigskassan.

Exporten till Kina har de senaste åren hjälpt Ryssland att hålla igång sin ekonomi.

– Ändå har många kinesiska företag visat att de inte är immuna mot västerländska påtryckningar som syftar till att urholka Rysslands krigföringsförmåga, framhåller Newsweek.

– Ryska importörer har rapporterat växande svårigheter att göra transaktioner med kinesiska banker sedan förra året, och exporten av varor med både civila och militära funktioner till Kinas grannländer har också i allt större utsträckning stött på problem.

LÄS OCKSÅ: Rysk vara väller in i Europa – och det är varken gas eller olja

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen