Flera hundar ska avlivas – för att skydda befolkningen

2023 05 17

I måndags mottog Länsstyrelsen i Norrbotten en anmälan om att flera smuggelhundar och hästar förts in i Sverige.

Hela 80 hundar har först in över den svenska gränsen.

Nu kommer samtliga att avlivas.

Det har Jordbruksverket beslutat, rapporterar SVT Nyheter.

Risk för sjukdomar

Myndigheten har bedömt situationen som så pass allvarlig att samtliga hundar måste avlivas med omedelbar verkan.

Det snabba beslutet har fattats eftersom djuren riskerar att föra in smittor och sjukdomar i Sverige, erfar SVT.

– Detta är ett av de största omhändertaganden vi gjort någonsin på en och samma gång. Ärendet ligger nu hos Jordbruksverket som också verkställer besluten, säger Anna Modig chef på djurskyddsenheten, till tv-kanalen.

Jordbruksverket utreder samtidigt situationen med de tre hästarna.

Djuren har isolerats i väntan på ett beslut.

Stort tillslag 

Länsstyrelsen i Norrbotten omhändertog djuren i måndags, vilket P4 Norrbotten rapporterade om.

Hundarna och hästarna smugglades från Finland till Sverige. Det är dock inte fastställt var djuren ursprungligen kommer ifrån.

Vid tillslaget fick länsstyrelsen hjälp av polisen.

Djuren beslagtogs i en by i Tornedalen.

– De boende på adressen där djuren påträffades är inte misstänkta för något brott, uppger radiokanalen.

Hemska förhållanden

Hundar som smugglas in i Sverige har ofta levt under hemska förhållanden, uppger Jordbruksverket på sin hemsida.

Risken för att hundarna bär på farliga smittor är stor.

– En av de sjukdomar som smuggelhundar riskerar att föra in är rabies. Det är en dödlig sjukdom som är obotlig om behandling inte sätts in i tid, skriver myndigheten.

Att tänka på

För att undvika att köpa en insmugglad valp bör du tänka på följande, enligt Jordbruksverket:

- Ta reda på varifrån hunden kommer, oavsett om du köper den i Sverige eller utomlands.

- Om hunden förts in från utlandet, begär att få se införselhandlingarna. Det finns krav på att hunden bland annat ska vara id‑märkt med mikrochip och rabiesvaccinerad. Övriga krav som gäller för att ta in hundar från ett annat land hittar du via länk längre ner på sidan.

- Begär att få träffa valpens mamma i hemmet. Många smugglade hundar säljs via mellanhänder och utan att du får se hunden i hemmiljön.

- Om valpen är född i Sverige så ska mamman vara registrerad i det centrala hundregistret. Begär att få se registreringen av mamman som bevis.

- Begär att få en köpehandling där säljarens namn, adress och telefonnummer finns. Acceptera inte bara mobilnummer. Många mellanhänder anger bara mobilnummer till ett kontantkort, och ett förnamn. När köpet är genomfört går det inte att spåra säljaren.

- Begär att hunden är grundvaccinerad och har ett högst 7 dagar gammalt besiktningsintyg från veterinär. Många smugglade hundar säljs ovaccinerade och insjuknar snabbt efter köpet. Andra har diarré redan vid leveransen. Köp inte en hund som inte är helt frisk!

- Köp ingen valp som är under 8 veckors ålder.

- Från alla länder förutom Norge måste ett djur vara minst 15 veckor gammalt för att kunna föras in lagligt. Detta eftersom en rabies­vaccination tidigast kan ges vid 12 veckors ålder och det måste ha gått en väntetid på 21 dagar från länder med de lägsta kraven.

- Om djuret är från ett annat land och är lagligt infört i Sverige ska du begära att få se alla dokument för införsel. Dessa dokument ska även följa med djuret när du tar över ansvaret för djuret.

- Om säljaren säger att hunden har en stamtavla men att du ska få den senare, så finns det sällan varken en kennel eller någon stamtavla. Begär att få stamtavlan samtidigt som du får hunden.

- Det är förbjudet att kupera öron och svans på hundar i Sverige. En öron- eller svanskuperad hund är inte född i Sverige.

- Hundar över 4 månader ska vara id-märkta. Om hunden anges vara chipmärkt ska intyg om märkningen följa med vid köpet. Chipnumret ska framgå av besiktningsintyget.

- Det är ofta små och dyra hundar som bichon frisé, malteser, pomeranian och bulldogg som smugglas till Sverige och säljs över internet. Var extra vaksam om du funderar på att köpa en sådan hund.

- Ta inte emot hunden på exempelvis en parkeringsplats. Köp den i dess hem.

Arkivfoto: A. Chafik

Text: Redaktionen


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen