Fem handelsjättar varnar för sena leveranser – hela listan

2024 12 11

Julafton närmar sig med stormsteg och många svenskar har redan inlett julhandeln.

En stor andel väljer att klicka hem klapparna på nätet. 

I år kan det dock dröja länge innan paketen når fram till dörren eller postombuden.

Flera stora e-handelsjättar varnar för senare leveranser än vanligt, rapporterar E-handel.

Sajten hänvisar till fem stora aktörer:

- Gina Tricot

- Lindex

- Nelly

- Pierre Robert

- Boozt

Rean ställer till det

Boozt uppmanar kunder att beställa julklappar senast 18 eller 19 december för att få hem produkterna innan julafton.

Den ökade konsumtionen under året Black Friday-rea pekas ut som orsaken till förseningarna.

– På grund av mycket höga ordervolymer från och med Black Friday informerade vi kunder om att vi inte kunde hålla den garanterade leveranstiden på 1-2 dagar under en vecka efter det, framhåller Boozt i en kommentar till Market.

Klädbutiken Lindex uppmanar kunder att beställa julklappar senast 16 december.

– Just nu kan våra leveranstider vara något längre än vanligt, på grund av det stora antalet ordrar som just nu hanteras på vårt lager. Vi tackar för ditt tålamod medan våra kollegor på lagret gör sitt allra bästa, uppger Lindex enligt E-handel.

Ökad konsumtion

Försäljningen väntas öka under årets julhandel, vilket också årets Black Friday-rea indikerar.

Betaljätten Klarna, som hanterar ungefär hälften av den svenska e-handeln, uppger att försäljningen ökade med 21 procent jämfört med motsvarande period i fjol.

– Vi har inte sett en så kraftig ökning av e-handeln under Black Week på flera år. Köpkraften hos svenska konsumenter ser ut att ha återhämtat sig till följd av räntesänkningar och minskad inflation, säger Björn Bryngelson, Nordenchef på Klarna.

– Det är mycket glädjande att svenska e-handlare nu belönas för sitt målmedvetna arbete med ökad försäljning efter en utmanande period. Vi har en digital handel i absolut världsklass och det syns tydligt nu.

Foto: C. Schwarz

Text: Redaktionen


“Faktura” dimper ned i brevlådan – betala inte

2025 01 22

Många svenskar förvånas just nu av vad som ser ut som oväntad faktura i brevlådan.

Under hösten och vintern har det larmats i flera städer och kommuner runtom i Sverige.

Nu tycks “turen” ha kommit till Eskilstuna.

Enligt Svenska kyrkan i staden har det skickats ut brev från ett företag som erbjuder gravskötsel och gravstenstvätt.

Metoden är effektiv eftersom nästan alla har minst en bortgången anhörig vars grav man sköter om då och då.

Men kyrkan pekar på att brevet ser ut som en faktura som ska betalas – när det egentligen handlar om ett valfritt erbjudande.

Av det skälet uppmanas nu alla som fått hem “fakturan” att anmäla detta till Konsumentverket, rapporterar P4 Sörmland.

Som en utpekad målgrupp

Företaget som nämns som avsändare heter “Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB”. 

Svenska kyrkan uppmärksammar att brevet kan se ut att komma från dem, vilket alltså inte stämmer.

– Kyrkogårdsförvaltningen vill informera dig som kontaktas av detta företag, som erbjuder gravskötsel, att vi inte har något samarbete med dem, har man tidigare deklarerat i en annan kommun.

"Rent lurendrejeri"

Eskilstuna är långt från den enda staden vars invånare drabbats av liknande utskick – och svenskar med en relation till kyrkan tycks vara en särskilt utpekad målgrupp för blufförsöken.

I november rapporterades det om andra brev från andra företag som uppmanade folk att genomföra en “gravrättsaktivering” för 99 kronor – som egentligen är gratis.

– Det är rent lurendrejeri, det är skamligt att göra människor oroliga på det här sättet, sade Annelie Sjöström, kommunikationschef på Kyrkogårdsförvaltningen, till TV4 vid tillfället.

Anmäl breven

Just de fakturaliknande erbjudandena från Gravskötsel & Omvårdnad verkar ha hållit på i flera år. Det finns rapporter i medierna om saken ända från 2020.

Och med de senaste incidenterna i Eskilstuna tycks utskicken med andra ord inte ha upphört.

Tvärtom.

– Anmäl deras erbjudande till Konsumentverket, uppmanar Svenska kyrkan.

Företaget: Våra kunder är nöjda

På sin hemsida förklarar Gravskötsel & Omvårdnad att man startades 2019 för att “samla alla tjänster och produkter som relaterar till begravningsplatser på en och samma plats”.

– Förutom att leverera tjänster och produkter till anhöriga så vet vi att för många människor är sorgeprocessen efter en bortgången anhörig väldigt känslomässig. För oss är det därför väldigt viktigt att vi behandlar alla kunder med stor omsorg och respekt, framhåller företaget.

Enligt egna uppgifter har man hjälpt över 30 000 kunder.

– Många sms:ar, ringer och mejlar oss och berättar hur tacksamma de är över vårt arbete. Det värmer väldigt mycket när vi får läsa sådana meddelanden.

Foto: Postnord

Text: Redaktionen


Kaffejätte i blåsväder – har ändrat paketen

2025 01 22

Varje år delar konsumentföreningen Äkta vara ut antipriset ”Årets matbluff”.

I årets upplaga kan ett av Sveriges största kaffemärke ro hem den mindre åtråvärda utmärkelsen.

Det rör sig om kaffejätten Gevalia.

Äkta vara har uppmärksammat att Gevalia har tagit fenomenet krympflation till en ny nivå.  

"Gått steget längre" 

Krympflation är en särskild form av prisökning. Storleken på förpackningen minskar, men priset förblir detsamma. Det rör sig således om en konkret prishöjning.

De senaste åren har flera kaffemärken anklagats för att använda bluffmetoden. Många märken har dragit ner förpackningsstorleken från 500 gram till 450 gram.

– Syftet är förstås att kunden inte ska märka detta och därför välja det storleksminskade paketet, framhåller Äkta vara i ett uttalande.

Vidare konstaterar konsumentföreningen att Gevalia har gått ett steg längre. Företaget har minskat mängden kaffe med ytterligare 25 gram på sina dyrare sorter. 

Den nya storleken motsvarar 3-4 koppar mindre kaffe per paket.

– Storleksförändringen är förstås inget som företaget skyltar med, snarare motsatsen. Det är i flera fall svårt att se någon storleksskillnad mellan 425- och 450-gramspaketen och vikten framgår endast på baksidan av förpackningen, framhåller Äkta vara.

Kraftigt försäljningstapp

Nomineringen till årets matbluff är en av flera motgångar som drabbat Gevalia de senaste åren.

I april 2023 valde Ica att bojkotta Gevalia.

Matkedjan plockade bort flera av företagets produkter från sina hyllor med motiveringen att Gevalias priser ”nått Icas smärtgräns”.

Konsekvensen av Icas bojkott visade sig i Gevalias årsredovisning för 2023. Gevalia svenska verksamhet redovisade en omsättning på 1,2 miljarder kronor – ett tapp på cirka 400 miljoner kronor jämfört med 2022, då bolaget omsatte 1,6 miljarder kronor i Sverige.

Kaffejätten har också kritiserats för att moderföretaget JDE Peets har fortsatt sin verksamhet i Ryssland.

Hela listan

Utöver Gevalias kaffepaket är ytterligare fyra produkter nominerade till årets mest vilseledande livsmedelsprodukt:

- Alvestaglass & Järnaglass alla smaker

- Mutti Pizza sauce classica

- Axa gold Fruit müsli

- Ica Pasta tortellini ricotta & spenat

Läs mer om motiveringarna här.

Foto: J. Schnobrich

Text: Redaktionen