Flera danska barnfamiljer gräsligt utsatta under EM-matchen

2021 07 09

Otäcka ord, blev spottade på, fick flaskor kastade på sig och blev slagna – det är vad engelska fans utsatte danskar för i publiken under EM-matchen mellan Danmark och England.

Det uppger drabbade barnfamiljer för dansk media.

– Jag har varit på många fotbollsmatcher och jag är van vid att de sjunger slagsånger och ibland med inte så fina texter. Men jag har aldrig varit med om att de ger sig på mig som individ som de gjorde igår, säger danskan Alessandra Helstrup Nørreriis som bott i Manchester i sex år till danska DR Nyheter.

Försökte starta slagsmål

Hon såg bland annat hur engelska fans med fotbollströjor och engelska flaggor fanns i danska publiksektionen och försökte starta slagsmål.

Danska Fotbollsunionen uppger att UEFA och Wembley ansvarar för att engelska fans släpptes in i danska sektionen.

– Mina döttrar på 14 och 11 år vågade inte ta av sig sina övertröjor och visa sina danska fotbollströjor. Vi blev spottade på när vi gick in på stadion och folk skrek skällsord, säger Sigrun Matthiesen Campbell.

– Jag hoppas detta blir anmält, säger hon. Flera danskar drabbades.

Låsa dörren

– Jag ska aldrig på en engelsk fotbollsmatch igen. Jag hade inte tagit med min dotter om jag hade vetat hur de skulle bete sig. Vi var lättade när vi kom hem och kunde låsa dörren, säger Birgitte Lydum. Hon såg bland annat en dansk familj med två små barn som sprang mot polisen utanför stadion efter matchen.

Hon berättar att det handlade inte om några få personer som bär sig åt utan mycket värre än så.

Europeiska Fotbollsförbundet UEFA har startat tre utredningar mot engelska fans som använde laserpenna, buade mot danska nationalsången och använde fyrverkerier.

ANALYS

Detta agerande är fullkomligt gräsligt och bör leda till kraftiga reaktioner. Rejäla åtgärder krävs för att motverka detta. Om man skulle säga nej till alla publik från det land som misskött sig så kunde det ge ökad kritik internt inom det aktuella landet mot landets egna huliganer.

Sänd nota

Men det drabbar tyvärr även de som sköter sig men att barnfamiljer och barn ska drabbas så som de gjorde under EM-matchen mellan Danmark och England är absolut förfärligt och något hela samhället behöver agera kraftigare mot. Varje drabbad person är en för mycket. Ett alternativ kan vara betydligt större bevakning av poliser och vakter och notan kan sändas till det lands fotbollsförbund vars fans missköter sig.

Foto: Herrelandsholdet FB

[yop_poll id="343"]

Efterlängtat besked om Aladdinasken

2025 12 23

Marabous populära chokladaskar Aladdin och Paradis har blivit dyrare och dyrare.

Inför årets jul har askarna både minskat i storlek och ökat i pris.

De populära chokladaskarna har minskat i storlek från 500 till 410 gram. Samtidigt har priset ökat från 119 till 129 kronor.

– Det innebär en prisökning på över 32 procent per 100 gram – trots att förpackningen ser ut ungefär som vanligt, rapporterar sajten Godare som är en del av Aftonbladet.

Annonserar efterlängtad vändning

Nu kommer dock ett efterlängtat besked för alla chokladälskare.

Marabous ägare Mondelez indikerar att en prissänkning är närstående.

Julia Lindberg, vd Mondelez Sverige, hänvisar till att kakaopriserna är på väg ner.

– Vår förhoppning är att kostnadstrycket ska kunna minska, och att detta i sin tur kan komma att märkas även för konsumenterna. Det är dock viktigt att komma ihåg att det alltid är handeln som sätter priserna mot konsument, säger hon till Dagligvarunytt.

Lindberg försvarar samtidigt prishöjningarna inför julen.

– Kakaopriserna har under en längre tid varit rekordhöga och resulterat i kraftigt ökade kostnader för vår produktion i Upplands Väsby. Det är även det som föranledde våra produktjusteringar, säger hon till tidningen.

LÄS MER: Förbud införs för matbutiker – förslaget finns i Sverige

Flera faktorer

Mondelez-chefen har tidigare hänvisat till att priset på kakao ökat dramatiskt på grund av dåliga skördar till följd av extrema väderhändelser.

– Svenska folket ska ha råd att njuta av vår choklad, det har varit vår idé sedan vi grundades för över hundra år sedan. Vi förstår att våra konsumenter inte kommer uppskatta att de får mindre choklad, men vår förhoppning är att konsumenten får tillgång till ett mer överkomligt styckpris beroende på hur handeln väljer att prissätta våra produkter.

– Den här förändringen möjliggör att vi kan fortsätta erbjuda konsumenterna ett varierat utbud, inom ett tillgängligt prisspann och med samma fantastiska smak och kvalitet, sade Lindberg när priserna höjdes.

LÄS OCKSÅ: Raseri mot storkedja – julpyntet var “stötande”

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen


Kivra går ut med varning – “Skickas ut slumpmässigt”

2025 12 22

Kivra går ut med en varning för bedrägerier.

Bedrägerivågen fortsätter att drabba svenskarna.

Välkända varumärken kapas återkommande av bedragarna som försöker vagga in tilltänkta offer i en falsk känsla av trygghet.

Nu är det Kivra som tvingas gå ut och varna för pågående bedrägerier.

Kivra varnar

Sms utfärdas till intet ont anande svenskar om ett “Kivra-kort”.

Men det rör sig om bedrägerier, konstaterar den digitala brevlådan.

– Har du fått ett SMS om "Kivra-kortet"? Detta är ett bedrägeriförsök där bedragarna använder vårt namn men det finns ingen koppling till Kivra, varnar Kivra.

– SMSen skickas ut slumpmässigt. Ring inte numret de anger men rapportera gärna SMSet till din operatör.

Så kan det se ut

Så här kan ett exempel på bedrägeriet se ut enligt Råd & Rön:

– Ditt virtuella kort har nu aktiverats. Vid frågor eller ytterligare information rekommenderar du att du kontaktar vår kundsupport.

Ett nummer medföljer i meddelandet som bedragaren hoppas att det tilltänkta offret ska ringa upp.

Den som får den här typen av sms bör radera det direkt – och inte följa några uppmaningar.

Läs mer: Meddelande dyker upp i mejlkorgen – radera det direkt

92 miljoner samtal

Bedrägerierna kommer i olika former – bland annat som sms, mejl eller telefonsamtal.

Under 2025 har Telia stoppat 92 miljoner bedrägerisamtal, vilket är en ökning med 70 procent från i fjol.

Tre i sekunden

Det innebär att tre försök i sekunden eller nästan nio samtal per svensk aldrig når fram till kunderna.

– Vår data visar att bedragarna försöker ännu mer när de upptäcker att de blir stoppade, säger Amanda Landqvist, ansvarig för Telias bedrägeribekämpning.

– Utöver ny teknik och samarbete bidrar det också till den extrema ökningen till 92 miljoner stoppade bedrägerisamtal. Nu stoppar vi tre samtal i sekunden, och vi kommer inte att ge oss. Det här är en kamp om tryggheten för våra kunder och vårt digitala samhälle.

Läs mer: Elgiganten-mejl cirkulerar – radera direkt om du får det

Foto: Kivra

Text: Redaktionen