Flera barn allvarligt sjuka – Norge varnar för hamburgare

2023 11 01

Norge har drabbats av ett allvarligt utbrott av tarmbakterien E. coli (EHEC).

I värsta fall kan bakterien  orsaka akuta njurskador hos barn, äldre och personer med nedsatt immunförsvar.

Nu bekräftar Folkehelseinstituttet (FHI), norska motsvarigheten till Folkhälsomyndigheten, att smitta har upptäckts hos 24 personer.

Mer än hälften av de smittade är barn under 13 år och av dessa är nio allvarligt sjuka.

Värsta utbrottet någonsin

– Det här är en allvarlig situation och många små barn har blivit väldigt sjuka. Det här är det största EHEC-utbrottet vi har haft i Norge, säger Susanne Hyllestad, enhetschef på FHI.

Utbrottet tog fart efter att bakterien hittats i ett parti hamburgare och köttfärs.

Råvarorna återkallades från butiker, men bakterien hade redan börjat sprida sig.

Nu går FHI ut med en varning till allmänheten.

Myndigheten varnar för att äta hamburgare och köttfärs som inte är ordentligt tillagad.  

–  Det viktigaste folk själva kan göra för att minska risken att bli sjuk är att ordentligt tillaga hamburgare, köttfärs och andra köttfärsprodukter, säger Sussane Hyllestad.

Hon tillägger:

– E. coli-bakterierna dör i stark värme, men överlever frysning. Därför måste både färska och frysta produkter vara genomstekta. Dessutom är det viktigt att komma ihåg att tvätta händer och utrustning efter hantering av både färskt och fryst kött.

Kräver intensivvård

Nio av de smittade barnen har utvecklat den allvarliga komplikationen hemolytiskt uremiskt syndrom (HUS) – även kallat akut njursvikt.

– HUS kräver ofta intensivvårdsbehandling och dialys, skriver Folkhälsomyndigheten på sin hemsida.

Vidare framhåller myndigheten att människor oftast smittas via råa, otillräckligt tillagade eller opastöriserade livsmedel eller vatten.

– Smittan kan också spridas via kontakt med djur som bär bakterierna eller kontakt med deras gödsel samt bad i med bakterierna förorenat vatten. Smitta mellan personer förekommer, framhåller FHM.

Intensivt smittspårningsarbete

Folkehelseinstituttet arbetar intensivt med att spåra och kartlägga E. coli-utbrottet.

Myndigheten har även gått ut med flera uppmaningar till allmänheten:

- Fritera eller tillaga all fylld mat (inklusive hamburgare, köttbullar, köttfärs och liknande), samt hela bitar av fläsk och fågel.

- Hela köttbitar (nötkött, stek, filé och liknande) ska vara väl tillagade på ytan

- Tvätta händerna väl om du har rört vid kött och köttprodukter, även frysta.  

- Håll god kökshygien, även när du grillar utomhus.

- Tvätta använda knivar, skärbrädor och köksutrustning innan du använder utrustningen för annan mat.

- Grönsaker och sallader som ska ätas råa ska sköljas väl och torkas.

- Undvik opastöriserad mjölk och produkter gjorda av opastöriserad mjölk.  

- Tvätta händerna efter toalettbesök, efter kontakt med djur och innan du lagar mat och äter.

- Varm mat som ska förvaras och användas senare bör kylas snabbt före förvaring och värmas upp i god tid före användning.

- Undvik icke desinficerat dricksvatten och om du är osäker på dricksvattenkvaliteten bör du använda vatten på flaska.

Foto: S. Dalhuisen

Text: Redaktionen


Konsumentverket varnar Jysk och Mio – ”sluta omedelbart”

2024 06 13

Sex företag har fuskat med rean och riskerar stränga straff.

Det meddelar Konsumentverket efter att ha genomfört en större granskning av hur företagen skötte sig under realisationen i höstas.

På listan finns bland annat möbeljättarna Jysk och Mio.

Nu kräver myndigheten att de utpekade företagen omedelbart upphör med sina metoder. Annars väntar bestraffningar i form av höga vitesbelopp.

Har visat fel pris

Utöver Mio och Jysk finns även två nätbutiker som säljer kläder samt två mindre möbelföretag på Konsumentverkets radar.

– Gemensamt för de sex företagen är att de inte har visat rätt pris för de senaste 30 dagarna, det vill säga det pris som ska tala om för konsumenten vad varan brukar kosta, framhåller myndigheten.

– Ofta har företagen i stället använt ett högre pris att jämföra reapriset med, vilket gör att reapriset framstår som mer fördelaktigt. 

Lurar kunderna

Enligt Konsumentverket har företagen vid upprepade tillfällen tagit med ett högre pris som egentligen aldrig använts, eller i bästa fall enbart använts under ett par dagars tid.

Utifrån det priset har man sedan räknat ut många procent rea det är.

– Problemet är att man som konsument tror att man gör ett klipp, medan varan i själva verket aldrig kostat så mycket som det står, förklarar Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO.

Kan tvingas betala 2 miljoner

Konsumentverket understryker allvaret i situationen.

Förbuden kopplas till viten på mellan en halv miljon och två miljoner kronor och kan komma att dömas ut om företaget bryter mot förbudet.

Om företagen överklagar KO:s föreläggande går ärendet vidare till Patent- och marknadsdomstolen för prövning.

Enligt prisinformationslagen ska varans pris de senaste 30 dagarna tydligt redovisas när företaget vill marknadsföra en rea eller kampanj.

Så här skriver Konsumentverket om lagen:

Paragrafen som styr är 7A, och den vilar i sin tur på ett EU-direktiv. Regeln har införts för att säkerställa att prissänkningen är äkta och inte en bluff. EU-kommissionen har i sin vägledning uttryck att lagparagrafen syftar till att förhindra att företag på konstlad väg höjer referenspriser och vilseleder konsumenterna om storleken på rabatten.

Foto: Jysk resp Mio

Text: Redaktionen


Postnord-kunder drabbas av ny våg – går ut med uppmaning

2024 06 12

Postnords kunder har på nytt drabbats av ett återkommande problem.

Under året har flera olika företag gått ut och varnat för bluff-sms och bedrägeri.

Det har varit ett återkommande problem och allmänheten har uppmanats att se till att ha koll på vad som indikerar att det kan röra sig om ett falskt meddelande.

Nu drabbas Postnords kunder på nytt av det besvärande fenomenet.

Det rapporterar Sveriges Radio.

“Väldigt jobbigt”

Bedragare kommer hela tiden på nya sätt att lura folk på pengar, och sms med olika länkar och uppmaningar är ett sätt man försöker bedra företagskunder.

På sistone har en ny våg bluff-sms nått Postnords kunder.

Postnords presstalesperson Henrik Ishihara uttrycker oro över utvecklingen.

– Det är ju väldigt jobbigt. Dels är det vårt varumärke som utnyttjas och det är ju ett brott i sig. Det absolut mest allvarliga är dock alla våra kunder, alla mottagare, som drabbas och i vissa fall luras på pengar, säger han till SR.

Riktar uppmaningar

Ishihara går ut med en uppmaning till kunderna i samband med den nya vågen av bedrägeriförsök.

– De gånger som vi skickar ut meddelanden så är det alltid med en länk till antingen Postnord.se eller Postnord.com. Är det någon annan länk så är det en bluff och då ska man bara radera det, säger han.

Inte första gången

Det är inte första gången som Postnord går ut och varnar för bedragare.

Tidigare har man förtydligat hur bedrägerierna går till.

– Tyvärr cirkulerar det bluffmejl och bluff-sms där avsändaren utger sig för att vara PostNord, har det statliga bolaget förklarat.

– Det förekommer även bluffannonser på olika sociala plattformar. Ibland blir de som lägger ut privatannonser på annonssidor kontaktade av bedragare som uppmanar till användning av PostNords ”kurirtjänst”. Även det är en bluff.

Därför är det attraktivt

Postnord framhåller att bedragarna riktar sig mot bolaget av en tydlig anledning.

– Sverige är en av de mest utvecklade e-handelsmarknaderna i Europa, vilket gör det attraktivt för bedragare att försöka luras. 

– Tyvärr måste man som konsument idag vara lite misstänksam. Det bästa sättet att skydda sig mot bedragare är att alltid vara uppmärksam. Klicka aldrig på länkar om du är osäker på vart de leder.

Foto: Postnord

Text: Redaktionen