SVERIGE: Flera akutmottagningar slår larm

2022 12 19

Situationen på flera akutmottagningar runt om i landet blir allt mer pressad.

Anja Steiber, pressansvarig på Södersjukhuset I Stockholm, jämför situationen med början av pandemin. 

– Antalet covidpatienter har ökat till över hundra, vilket närmar sig de nivåer vi såg under pandemins första våg, säger hon till Aftonbladet.

Södersjukhuset är ett av flera sjukhus som drabbats hårt av en ökad smittspridning av covid-19, RS-viruset och säsongsinfluensan. Sjukhuset har gått upp i stabsläge och tvingats ställa in planerade operationer för att kunna hantera situationen.

I Region Kronoberg har sjukvården även gått upp i stabsläge.

– Det är ett väldigt stort inflöde av patienter och många som behöver läggas in. Belastningen på akuten har varit väldigt stor, och även på andra vårdavdelningar, säger Florence Eddyson Hägg, sjukhuschef i regionen, i ett pressmeddelande.

Kronoberg flaggar för att en drastisk ökning av antalet fall av covid-19 pressar sjukvården. 

– Vi har en kraftigt ökande smittspridningen av covid-19 just nu. På 2–3 veckor har vi haft mer än en tredubbling av antalet fall i de grupper som provtas, säger smittskyddsläkare Christian Blomkvist.

Region Kronoberg  har tvingats ställa in  planerade operationer och tillföra mer resurser till akuten.

– De resurser vi har måste vi använda på klokast möjliga sätt. Vi måste prioritera de svårast sjuka nu, till exempel cancerpatienter och akuta patienter, säger Florence Eddyson Hägg.

Göteborg och Umeå slår larm

Läkare i Göteborg och i Umeå beskriver en liknande situation, rapporterar Aftonbladet.

I Göteborg har RS-viruset fått stor spridning. Trycket på barnsjukvården har ökat och planerad vår har fått ställas in. 

Katrin Adrian, överläkare vid barnakuten på Drottning Silvias barnsjukhus, larmar om att rummen med syrgasuttag inte räcker till.

– Det är väldigt många som är sjuka, behöver syrgas och har svårt att orka äta, säger hon till GP.

”Får inte vara naiva”

Johan Styrud, ordförande i Stockholms läkarförening, ser en tydlig fara med en ökad spridning av covid-19.

Även om de flesta covidpatienter skrivs ut relativt snabbt ökar belastningen på sjukvården markant när smittspridningen skenar iväg.

De inlagdas vård kräver stora insatser av en redan hårt pressad personal. Dessutom riskerar personalen att smittas.

Enligt Johan Styrud är flera av de inlagda covidpatienterna unga.

 Han skickar en tydlig uppmaning till åldersgruppen.

– Att så många som 14–15 procent av befolkningen över 18 år inte är vaccinerade är inte bra. Bara för att man är ung och pigg får man inte vara naiv. Att så många av dem tvingas läggas in kunde ha undvikits, säger Johan Styrud till SvD.

Foto: H. Jade

Text: Redaktionen


Obehaglig upptäckt i vetemjöl – massmeddelande till kunder

2024 10 04

Tusentals kunder har kontaktats efter larm om larver i Kungsörnens vetemjöl.

Mjölpåsarna har sålts mellan den 19 augusti och 29 september i år.

Nu uppmanar Mathem, som är livsmedelsföretaget som tagit emot klagomålen, folk att slänga produkterna.

Totalt har 4 000 sms skickats ut till folk som handlat mjölet i fråga.

– Eftersom Mathem endast finns online kunde vi följa upp exakt vilka kunder som köpt mjölet, framhåller Mathems presstalesperson Lotta Olofsson till Dagens Nyheter.

Lantmännen ger besked

Det är alltså via Mathem som mjölpåsarna har sålts.

Enligt företaget gäller larvlarmet en specifik produktkategori: vetemjöl på två kilo från Kungsörnen med utgångsdatum 26 juni 2025.

Hur problemet har uppstått finns det dock just nu inget svar på.

Lantmännen, som äger Kungsörnen, har genomfört referensprover och inte hittat tecken på mjölbagg.

Av den anledningen har man valt att inte göra en omfattande återkallelse.

Vår samlade bedömning och erfarenhet säger att det här rör ett enskilt parti hos Mathem, och att det inte är motiverat att göra en återkallelse av hela partiet, förklarar Lantmännens kommunikationschef Emelie Bontesse de Filippis för samma tidning.

Högsäsong för mjölbaggar

Vi går just nu in i högsäsong för skadedjur som larver och mjölbaggar i skafferivaror, även om vissa mjölbaggar lever året runt i naturen.

– Torra specerier, som till exempel mjöl, spaghetti, fågelfrön och så vidare är idealfödan och mjölbaggen träffas ofta på i skafferier, informerar Anticimex på sin hemsida.

Man flaggar också för att det är lätt att känna en “konstig skarp lukt” om man fått mjölbaggar i mjölpåsen.

– Vid närmare titt kanske det kryper små gula larver i påsen.

Råden från Anticimex

Anticimex har följande råd för att göra sig kvitt med mjölbaggar vid händelse av att man upptäckt dem i torrvaror:

  • Töm skåp och lådor och ta bort eventuellt hyllpapper
  • Rengör lådor och hyllor noga, använd helst dammsugare
  • Undersök alla varor innan de ställs tillbaka i skåp och lådor
  • Angripna varor kastas
  • Innan de slängs bör de läggas i en försluten förpackning, för att inte spridas, och sedan frysas i en frysbox i en vecka eller värmas till mer än 55°C i mer än en timme. Lätt angripna varor kan värmebehandlas eller frysas.
  • Tänk också på att byta och kassera använd dammsugarpåse. För att vara på den säkra sidan bör påsen förseglas med en plastpåse och frysas även den i en vecka.

Källa: Anticimex

Foto: N. Dumlao resp Lantmännen

Text: Redaktionen


Klarna uppmanar: betala dina varor omedelbart

2024 10 04

Klarna går ut med nya riktlinjer till sina användare.

“Köp nu, betala senare” har varit betaljättens signum sedan start.

Nu gör man något av en tvärvändning.

Istället för att skjuta upp betalningarna genom fakturor börjar nu Klarna istället uppmana kunderna att betala sina varor omedelbart.

Det rapporterar Svenska Dagbladet.

– Vi tror generellt att det bästa sättet att använda Klarna på är att använda betala direkt för merparten av dina transaktioner, säger Klarnas globala produktchef David Fock i en längre intervju med tidningen.

"En stor grej"

Den nya uppmaningen är en stor förändring i hela Klarnas idé och varumärke.

En farhåga är att andelen personer som inte kan betala sina köp ökar i takt med att ribban för att handla sänks.

Det förkastas dock av Klarna, vars direktbetalningar nu står för drygt 30 procent av företagets alla betalningar.

– Vi försöker gå från kredit till debit, eller betala nu. Det är en av de stora grejerna vi verkligen vill komma åt, säger David Fock.

Kritiserade förändringar

Att betala direkt istället för faktura kommer dock inte vara ett tvång för kunderna, försäkrar Klarna.

Det kommer fortfarande att finnas valfrihet och flexibilitet.

Däremot är de uppdaterade direktiven en del av flera stora förändringar som betalföretaget lanserat under det senaste åren.

En uppmärksammad nyhet är sedan tidigare stora satsningar på AI-teknik som annars skulle kräva hundratals heltidsanställda kundservicemedarbetare.

– Detta AI-genombrott i kundinteraktion innebär oslagbara upplevelser för våra kunder till bättre priser, intressantare utmaningar för våra anställda, och bättre avkastning för våra investerare, sade Sebastian Siemiatkowski, medgrundare och vd för Klarna, i ett utskick i februari.

Förlorade tusentals kronor

Men att ersätta människor med AI har också väckt kritik. I januari slog flera kunder larm om att man förlorat tusentals kronor efter att ha tvingats betala fakturor för varor som är trasiga eller inte ens levererats.

Detta på grund av AI-kontrollerad kundtjänst där medarbetare uppgav att man inte manuellt får lov att ändra robotens beslut.

– Man gick in i något hamsterhjul och gjorde bara vad roboten sade. Man måste gå på AI:s beslut även om man tror att företaget luras, annars riskerar man sin bonus, sade en anonym medarbetare till P3 Nyheter i vintras.

Klarna förnekade vid tillfället rapporterna om att anställda inte får lov att ändra AI-beslut.

Foto: Rupixen/Klarna

Text: Redaktionen