SVERIGE: Flera akutmottagningar slår larm

2022 12 19

Situationen på flera akutmottagningar runt om i landet blir allt mer pressad.

Anja Steiber, pressansvarig på Södersjukhuset I Stockholm, jämför situationen med början av pandemin. 

– Antalet covidpatienter har ökat till över hundra, vilket närmar sig de nivåer vi såg under pandemins första våg, säger hon till Aftonbladet.

Södersjukhuset är ett av flera sjukhus som drabbats hårt av en ökad smittspridning av covid-19, RS-viruset och säsongsinfluensan. Sjukhuset har gått upp i stabsläge och tvingats ställa in planerade operationer för att kunna hantera situationen.

I Region Kronoberg har sjukvården även gått upp i stabsläge.

– Det är ett väldigt stort inflöde av patienter och många som behöver läggas in. Belastningen på akuten har varit väldigt stor, och även på andra vårdavdelningar, säger Florence Eddyson Hägg, sjukhuschef i regionen, i ett pressmeddelande.

Kronoberg flaggar för att en drastisk ökning av antalet fall av covid-19 pressar sjukvården. 

– Vi har en kraftigt ökande smittspridningen av covid-19 just nu. På 2–3 veckor har vi haft mer än en tredubbling av antalet fall i de grupper som provtas, säger smittskyddsläkare Christian Blomkvist.

Region Kronoberg  har tvingats ställa in  planerade operationer och tillföra mer resurser till akuten.

– De resurser vi har måste vi använda på klokast möjliga sätt. Vi måste prioritera de svårast sjuka nu, till exempel cancerpatienter och akuta patienter, säger Florence Eddyson Hägg.

Göteborg och Umeå slår larm

Läkare i Göteborg och i Umeå beskriver en liknande situation, rapporterar Aftonbladet.

I Göteborg har RS-viruset fått stor spridning. Trycket på barnsjukvården har ökat och planerad vår har fått ställas in. 

Katrin Adrian, överläkare vid barnakuten på Drottning Silvias barnsjukhus, larmar om att rummen med syrgasuttag inte räcker till.

– Det är väldigt många som är sjuka, behöver syrgas och har svårt att orka äta, säger hon till GP.

”Får inte vara naiva”

Johan Styrud, ordförande i Stockholms läkarförening, ser en tydlig fara med en ökad spridning av covid-19.

Även om de flesta covidpatienter skrivs ut relativt snabbt ökar belastningen på sjukvården markant när smittspridningen skenar iväg.

De inlagdas vård kräver stora insatser av en redan hårt pressad personal. Dessutom riskerar personalen att smittas.

Enligt Johan Styrud är flera av de inlagda covidpatienterna unga.

 Han skickar en tydlig uppmaning till åldersgruppen.

– Att så många som 14–15 procent av befolkningen över 18 år inte är vaccinerade är inte bra. Bara för att man är ung och pigg får man inte vara naiv. Att så många av dem tvingas läggas in kunde ha undvikits, säger Johan Styrud till SvD.

Foto: H. Jade

Text: Redaktionen


Klädbutik går i konkurs efter 34 år

2025 02 18

En Stockholmsbaserad klädaffär går i graven.

På måndagen kommer nästa konkursbesked - den här gången i modevärlden.

Den Stockholmsbaserade klädbutiken Jupiter - belägen i de centrala delarna av huvudstaden - går i konkurs.

Det rapporterar Habit.

Efter 34 år

1991 slog grundarna upp portarna till den första butiken i Sturegallerian som döptes om till Jupiter 1993. 

Det blev en omedelbar succé och redan från dag ett besökte mängder av modeintresserade män butiken.

Efter 34 år i Stockholm har de ekonomiska utmaningarna nu blivit för stora - och Jupiter går i konkurs.

Ekonomiska problem

En ansökan om konkurs har skickats in till Stockholms tingsrätt och tingsrätten fattade kort därefter beslut om att konkursen skulle genomföras.

Enligt Habit är anledningen till konkursen ekonomiska problem - företaget är på obestånd och kan inte betala skulderna.

Det är Jupiter

Jupiter har i huvudsak fokuserat på herrkläder och sålt allt från tröjor och mössor till byxor, jackor och annat.

De har bland annat sålt kläder från märken som Stone Island, Aspesi, Oscar Jacobsson och Lardini.

– Varumärket Jupiter föddes helt enkelt ur visionen om att förena klassiskt herrmode och modern konfektion med casual wear, förklarar Jupiter om sin verksamhet.

– Men också ur drömmen om att genomföra denna idé med hjälp av starka varumärken som utmärkte sig genom att driva förändring.

Fortsatt tufft

Svensk ekonomi befinner sig fortsatt i en tuff situation.

På måndagen har nya siffror kommit från Statistiska centralbyrån som visar att arbetslösheten ökar.

Arbetslöshetstalet uppgick till 10,6 procent bland kvinnor, en ökning med 2,0 procentenheter.

Antalet sysselsatta i åldern 15–74 år uppgick till 5 231 000 personer säsongrensat och utjämnat. 

Det motsvarar en sysselsättningsgrad på 68,7 procent.

– I januari 2025 uppgick antalet arbetslösa i åldern 15–74 år till 592 000, icke säsongrensat, förklarar Statistiska centralbyrån.

– Det är en ökning med 114 000 personer jämfört med motsvarande månad föregående år. Detta motsvarar ett arbetslöshetstal på 10,4 procent, en ökning med 1,9 procentenheter.

Foto: Jupiter

Text: Redaktionen


Vanligt telefonsamtal väcker stor oro

2025 02 17

Sju av tio svenskar är oroade över ett vanligt förekommande telefonsamtal.

Det visar en ny Sifo-undersökning som gjorts på uppdrag av nummerupplysningstjänsten Truecaller.

Telefonsamtalet som pekas ut är samtal från nummer som inte finns i kontaktlistan i telefonen.

Omkring 70 procent av svenska folket svarar att de känner oro när de blir uppringda av “okänt nummer”. 

Bland kvinnor är siffran ännu högre – 75 procent uppger att de känner irritation, obehag eller oro när ett okänt nummer ringer.

Enligt Truecaller är resultatet ett tydligt tecken på att svenskarna inte längre litar på att den som ringer upp gör det med goda avsikter.

– Att så många känner oro när det ringer från ett okänt nummer är en tydlig signal om att förtroendet för telefonen som en trygg kommunikationskanal har rubbats. Bedragarnas framfart har förändrat vårt beteende i grunden, säger Fredrik Kjell, operativ chef på Truecaller i Sverige.

Så agerar svenska folket

Undersökningen visar också att många personer vidtar olika åtgärder vid samtal från ett okänt nummer.

Mer än var fjärde kvinna, 26 procent, låter samtalet ringa ut. Var tredje person söker däremot upp numret för att se vem som ringer innan de tar beslut om att svara eller inte. 

– Vi vill känna oss trygga när telefonen ringer, men idag väcks ofta oro och misstänksamhet i stället. Det visar att behovet av att veta vem som ringer aldrig har varit större, säger Fredrik Kjell.

Skillnader mellan åldersgrupper 

I den yngre målgruppen (18-34 år) är det vanligare att svara på samtal från okänt nummer. Hela 38 procent uppger att de plockar upp luren. Bland svenskar i åldrarna 56-79 år är motsvarande siffra 25 procent.

– Telefonen ska förenkla vår vardag, inte skapa stress. Med rätt verktyg kan vi ta tillbaka kontrollen och känna oss trygga med varje samtal, säger Fredrik Kjell.

Foto: T. Grote

Text: Redaktionen