Flaggskeppsbutiken slår igen – Dystert för populär butikskedja

2021 10 18

– Vi har varit tvungna att se på helheten och tagit ett tufft beslut.

Det säger H&M-varumärkets regionchef Filip Ekvall till Dagens Industri i samband med beskedet att den populära klädkedjan H&M nu beslutat att stänga sin stora flaggskeppsbutik på Hamngatan i Stockholm.

Efter mer än 40 år

Butiken har lockat mängder av kunder till H&M i över 40 års tid då den öppnade redan på 1970-talet. Men nu går det inte längre. Allt flera kunder shoppar loss på nätet istället och klädföretagen vill fokusera på att minska kostnaderna och öka vinsterna. Men det är dystert bland personalen.

Berör både kunder och medarbetare

– Det är en butik som spelat väldigt stor roll i H&M:s utveckling under lång tid, och det här berör både kunder och medarbetare, säger Filip Ekvall till DI.

Det var inte länge sedan det framkom att H&M slår igen en rad andra butiker i Kiruna, Umeå, Helsingborg, Kristinehamn, Malmö, Göteborg, Lidingö och Stockholm.

Och nu är det alltså dags för flaggbutiken på Hamngatan i Stockholm City.

Tufft för personalen

DI uppger att personalen nyss fått det tuffa beskedet och H&M framhåller att det handlar om ändrat kundbeteende som blev ännu tydligare under pandemin då fler handlade digital.

Samtidigt betonar H&M att man är redo att öppna nya butiker framöver.

– Butiker är fortfarande otroligt viktiga för oss och vi kommer att fortsätta att öppna dem på rätt platser, sa Dominic Roter vid H&M till Aftonbladet tidigare i år.

ANALYS

Det är svårt att ge så mycket för H&M:s information om att man är beredd att öppna nya butiker – tvärtom går sannolikt stora delar av butiksvärlden allt mer över till shopping online. Många kan även tänkas vara tveksamma till att trängas i butiker vid julruschen då oron för coronaviruset alltjämt finns kvar.

Kanske kommer något trevligare

Fysiska butiker kan mycket väl bli allt ovanligare i framtiden. Förhoppningsvis kommer då något annat som kanske är ännu trevligare att ersätta närmiljön i stadskärnorna i framtiden, till exempel mötesplatser i form av restauranger, kaféer, biografer och platser för såväl pensionärer som barn att umgås och ha trevligt.

Foto: F. De Canne

[yop_poll id="763"]

Varning utfärdas – för att resa till Sverige

2024 03 29

Nu går man ut med en varning till vissa personer som planerar att bege sig till Sverige.

Den som planerar att resa till Sverige bör vara försiktig och inte skylta med sin identitet.

Det budskapet riktar nu Israels säkerhetsråd till israeliska medborgare.

Det handlar framför allt om Israeler som planerar att åka till Eurovision i Malmö.

– Stoltsera inte med er sionism, uppmanar rådet, enligt tidningen Haaretz.

Manas till försiktighet

Maningen till försiktighet handlar inte bara om Sverige och Eurovision.

I första hand uppmanas israeler att undvika att resa till Turkiet, Marocko, Egypten och Jordanien.

Men sedan kommer ett tillägg:

– Israeler som planerar att åka till Eurovision i Sverige eller OS i Frankrike, bör avstå ifrån att uppvisa ”israeliska” karaktärsdrag, anser säkerhetsråden, rapporterar tidningen.

”Gå inte omkring med flaggor”

Resevarningen utfärdades under torsdagen.

– Vi säger inte att man inte ska åka dit, men de som reser bör inte visa upp sin sionism, säger en representant för rådet, rapporterar Times of Israel.

Israeler uppmanas att dölja sin identitet, enligt tidningen.

– De bör inte gå omkring med små israeliska flaggor, menar representanten för rådet.

– Ni kan prata hebreiska med varandra, men ni behöver inte ropa till familj och vänner på andra sidan gatan, tillägger representanten.

Malmö ”ovänligt”

Vidare säger representanten för det israeliska säkerhetsrådet att själva Eurovision-området förvisso är säkert.

Men Malmö som stad beskrivs som en mindre trygg plats.

– Det är ett ovänligt område för israeler.

Väckt protester

Eurovision äger rum I Malmö mellan tisdagen den 7 och lördagen den 11 maj.

Israel representeras av sångaren Eden Golan.

Israels deltagande i Eurovision har väckt stora protester bland människor som är kritiska till landets krig i Gaza.

Foto: Y Orlov

Text: Redaktionen


Jättekedja stänger 160 butiker

2024 03 28

Klädjätten Hennes & Mauritz planerar omfattande förändringar under 2024.

Stora åtgärder kommer att vidtas för att bolaget ska öka lönsamheten.

Det bekräftar företaget på onsdagen i sin senaste delårsrapport för de tre senaste månaderna.

– Vi har fullt fokus på att driva lönsam tillväxt framåt. Vår stärkta bruttomarginal gör det möjligt för oss att ytterligare stärka kunderbjudandet och ge mer värde för pengarna genom förbättrad kvalitet och bättre priser, framhåller H&M:s vd Daniel Ervér i en kommentar.

Stänger 160 butiker

En betydande fråga för H&M är dess stora antal hyreskontrakt som nu ska omförhandlas.

Bolaget har avtal som möjliggör att avsluta drygt en tredjedel av samtliga kontrakt varje år.

Och det resulterar nu i kraftiga förändringar när drygt 100 nya butiker ska öppnas samtidigt som man stänger ännu fler.

– För 2024 planeras cirka 100 nya butiker att öppnas och cirka 160 att stängas, vilket ger en nettominskning om cirka 60 butiker, bekräftar H&M och tillägger:

– Merparten av öppningarna sker på tillväxtmarknader medan stängningarna främst sker på etablerade marknader.

"God kostnadskontroll"

Enligt Daniel Ervér är fokuset att skapa bättre erbjudande för H&M:s kunder.

– Våra prioriteringar ligger fast – att stärka sortimentet, alltid erbjuda bästa pris, skapa inspirerande upplevelser i både fysisk och digital miljö kombinerat med att stärka våra varumärken, understryker klädjättens vd.

– Med fortsatt god kostnadskontroll i kombination med engagerade medarbetare, de satsningar som görs inom tech, varuförsörjningskedjan och hållbarhet, samt ett långsiktigt perspektiv, ser vi goda möjligheter för lönsam och hållbar tillväxt.

Enormt vinstlyft

Totalt redovisar H&M en vinst före skatt på 1 606 miljoner kronor för perioden 1 december – 29 februari, det vill säga det första kvartalet i förtagets brutna räkenskapsår.

Det är en kraftig skillnad jämfört med motsvarande period föregående år.

Då gjorde bolaget en vinst på 396 miljoner kronor.

– I denna situation är vårt kunderbjudande mer relevant än någonsin. Vår högsta prioritet är att stärka försäljningen och vi står därför fast vid vår målsättning om att nå en rörelsemarginal om 10 procent för helåret 2024, deklarerar Daniel Ervér.

LÄS MER: H&M-bolag i konkurs – efter miljardsatsning

Foto: Väla

Text: Redaktionen