Flaggskeppsbutiken slår igen – Dystert för populär butikskedja

2021 10 18

– Vi har varit tvungna att se på helheten och tagit ett tufft beslut.

Det säger H&M-varumärkets regionchef Filip Ekvall till Dagens Industri i samband med beskedet att den populära klädkedjan H&M nu beslutat att stänga sin stora flaggskeppsbutik på Hamngatan i Stockholm.

Efter mer än 40 år

Butiken har lockat mängder av kunder till H&M i över 40 års tid då den öppnade redan på 1970-talet. Men nu går det inte längre. Allt flera kunder shoppar loss på nätet istället och klädföretagen vill fokusera på att minska kostnaderna och öka vinsterna. Men det är dystert bland personalen.

Berör både kunder och medarbetare

– Det är en butik som spelat väldigt stor roll i H&M:s utveckling under lång tid, och det här berör både kunder och medarbetare, säger Filip Ekvall till DI.

Det var inte länge sedan det framkom att H&M slår igen en rad andra butiker i Kiruna, Umeå, Helsingborg, Kristinehamn, Malmö, Göteborg, Lidingö och Stockholm.

Och nu är det alltså dags för flaggbutiken på Hamngatan i Stockholm City.

Tufft för personalen

DI uppger att personalen nyss fått det tuffa beskedet och H&M framhåller att det handlar om ändrat kundbeteende som blev ännu tydligare under pandemin då fler handlade digital.

Samtidigt betonar H&M att man är redo att öppna nya butiker framöver.

– Butiker är fortfarande otroligt viktiga för oss och vi kommer att fortsätta att öppna dem på rätt platser, sa Dominic Roter vid H&M till Aftonbladet tidigare i år.

ANALYS

Det är svårt att ge så mycket för H&M:s information om att man är beredd att öppna nya butiker – tvärtom går sannolikt stora delar av butiksvärlden allt mer över till shopping online. Många kan även tänkas vara tveksamma till att trängas i butiker vid julruschen då oron för coronaviruset alltjämt finns kvar.

Kanske kommer något trevligare

Fysiska butiker kan mycket väl bli allt ovanligare i framtiden. Förhoppningsvis kommer då något annat som kanske är ännu trevligare att ersätta närmiljön i stadskärnorna i framtiden, till exempel mötesplatser i form av restauranger, kaféer, biografer och platser för såväl pensionärer som barn att umgås och ha trevligt.

Foto: F. De Canne

[yop_poll id="763"]

Klassisk bensinkedja försvinner helt – efter 113 år

2025 03 24

En trotjänare i drivmedelsbranschen tackar för sig i år.

Det är en era som går i graven.

Så beskrivs situationen när de sista Shellmackarna nu fasas ut helt – vilket kommer att innebära det definitiva slutet för kedjan efter 113 år i branschen.

Senast i december 2025 kommer den sista av skyltarna att plockas ned, rapporterar sajten E55 på måndagen.

St1 tar över

Redan 2010 togs de drygt 190 svenska Shellstationerna över av St1, men fram till nu har flera av dem haft kvar sina ikoniska skyltar.

För två år sedan bestämde dock St1 att Shellstationerna skulle skyltas om.

Sedan dess har arbetet pågått.

– St1 har fattat beslutet att driva hela stationsnätet under det egna varumärket St1, meddelar drivmedelsbolaget.

Bara St1-skyltar

När St1 köpte merparten av Shells affärsverksamhet i Sverige för 15 år sedan omfattade köpet bland annat depåverksamhet, logistik, marina drivmedel och drivmedelsstationer samt ett raffinaderi.

Det skrevs även på ett långsiktigt licensavtal om att använda Shellvarumärket på stationsverksamheten.

Nu är det dock St1-skyltar som ska gälla för hela slanten.

Utvecklingen av vårt eget varumärke och dess erbjudande hjälper oss att vara än mer konkurrenskraftig och effektiv i en utmanade marknadssituation och vi kommer att uppnå det genom att vi fördubblar synligheten av St1-varumärket i marknaden, säger Daniel Wandebäck, ansvarig för St1:s stationsverksamhet i Sverige.

Sista skylten plockas ned i år. Foto: Shell i Sverige.

"Stärker varumärket"

Daniel Wandebäck förklarar även att St1:s vision är att bli den ledande producenten och försäljaren av koldioxidmedveten energi.

En vision som stärker varumärket och stödjer färdplanen för energiomställning, menar han.

– Stationsnätverket är den publika delen av St1s verksamhet och är en viktig kanal för att introducera mer och fler förnybara energiprodukter till våra kunder tillsammans med nya tjänster. 

LÄS MER: Inte skett på flera år – bensinpriset ändras kraftigt

Foto: E. Akyurt

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Grönt ljus till militären – enorm order från Trump

2025 03 24

USA:s president Donald Trump uppges ha gett klartecken till militären.

Det enorma byggprojektet av en järnkupol, en så kallad “Golden Dome”, som ska skydda USA från robotangrepp ska ha fått grönt ljus.

Och det blir en rejäl prislapp.

Vita huset har gett besked att kupolen har i stort sett högsta prioritet och inga kostnader kommer att hållas igen för att möjliggöra bygget, uppger CNN som talat med amerikanska militära tjänstemän.

– Just nu är Golden Dome verkligen en plan, säger en av källorna till kanalen.

Lär kosta miljarder

USA, med god hjälp av Elon Musk och den tillfälliga myndigheten Doge, har hittills försökt kapa flera utgifter i bland annat militären.

Det kommer dock sannolikt inte att gälla Golden Dome.

Exakt vad en framtida kostnad kommer att landa på är svårt att bedöma, men troligen handlar det om miljarder dollar för att bygga och underhålla, säger samma källa.

Steve J. Morani, högt uppsatt tjänsteman vid Pentagon, har bekräftat att arbetet pågår.

– I överensstämmelse med att skydda hemlandet och enligt president Trumps [verkställande order] arbetar vi med den industriella basen och [med] försörjningskedjans utmaningar med att få upp Golden Dome, säger han vid en konferens i Washington.

Experter skeptiska

Golden Dome är inspirerat av det israeliska luftvärnsrobotsystemet Iron Dome och används för att skjuta ned raketer och skydda landet mot attacker.

Experter är skeptiska till en motsvarighet i USA, bland annat på grund av landets storlek.

– Hur ska man göra det i USA? Du kan inte bara göra det vid gränserna och vid kusten, eftersom interkontinentala ballistiska robotar kan återinträda i atmosfären över Kansas, säger en av CNN:s källor.

Mark Montgomery, pensionerad konteramiral, tror att det kan vara möjligt först om uppemot tio år. Men även då kommer det att finnas begränsningar.

– Ju mer du vill ha det till 100 procent, desto dyrare kommer det att bli, säger Montgomery.

Hotet "verkligt och växande"

Redan i januari aktualiserades frågan. Enligt en rapport från Robert Spoofer, somt tidigare jobbade med kärn- och robotförsvarspolkicy i förra Trumpadministrationen, är hotet mot USA “verkligt och växande”.

Vi vill få vår militär att börja bygga den stora Iron Dome-missilförsvarsskölden, som kommer att tillverkas helt och hållet i USA, mycket av det här i Arizona, sade Trump, enligt Newsweek under ett valmöte i Phoenix.

Enligt tidningen skulle projektet kunna kosta motsvarande cirka en procent av försvarsbudgeten.

Foto: Official White House Photo by Shealah Craighead

Text: Redaktionen