JUST NU: Finlands direkta replik till Putin efter nya samarbetet

2022 05 11

Precis som Sverige har även Finland skrivit under en solidaritetsförklaring med Storbritannien.

I Presidentens slott undertecknade Storbritanniens premiärminister Boris Johnson och Finlands president Sauli Niinistö överenskommelsen, rapporterar Svenska Yle.

Militär solidaritet

Den nya solidaritetsförklaringen innebär ett samarbete där länderna kan komma att stötta varandra militärt om den ena parten skulle angripas.

Solidaritetsförklaringen är en motsvarande överenskommelse som den Boris Johnson slöt med Sverige och Magdalena Andersson (S) tidigare under dagen.

Vände sig till Putin

På den efterföljande presskonferensen fick Sauli Niinistö en fråga om hur han upplever riskerna med att även ansluta sig till Nato, apropå de ryska varningarna som duggat tätt mot både Finland och Sverige.

– Du orsakade det här. Kolla i spegeln, svarade den finska presidenten som en direkt respons till Rysslands diktator Vladimir Putin.

Vän med Boris Johnson

Finlands president konstaterade också att han känner sig trygg med att officiellt ha Boris Johnson och Storbritannien på sin sida.

– Jag har lärt mig att man mäter vänskap med hur de beter sig i dåligt väder. Vi har undertecknat ett gemensamt uttalande och vi står sida vid sida stödjer varandra, säger Sauli Niinistö enligt Svenska Yle.

“Hjälper varandra”

Boris Johnson förklarade kort hur det nya samarbetsavtalet ser ut.

– Ifall någotdera landet drabbas av en katastrof eller utsätts för en attack så ställer vi upp och hjälper varandra, inklusive med militärt bistånd. Precis hur det biståndet ser ut beror förstås på vad det andra landet ber om, säger han.

Stöd från nordiska Natoländer

Samtidigt som Storbritannien lovat sitt stöd till Sverige och Finland uppger norska VG att de nordiska Natoländerna Norge, Danmark och Island vill ge de två grannländerna liknande löften.

Det handlar då om ett gemensamt stöd under en potentiellt kommande ansökningsprocess till Nato.

“Högsta politiska nivå”

Överenskommelsen mellan Norge, Danmark, Island samt Sverige och Finland kommer enligt tidningen att bestå av politiskt och militärt stöd. 

– Det är nära kontakt på högsta politiska nivå om detta, uppger en källa till VG.

Foto: Office of the President of the Republic of Finland

Text: Redaktionen


Ny lågpriskedja kommer till Sverige

2025 09 14

Ett nytt alternativ till Rusta och Clas Ohlson kommer till den svenska marknaden.

Kedjor som Rusta, Clas Ohlson och Dollarstore fortsätter att breda ut sig i Sverige.

Samtidigt kommer nu besked om att en ny lågpriskedja kommer till den svenska marknaden.

Det handlar om den finska jätten Puuilo, uppger Hufvudstadsbladet.

Puuilo till Sverige

Clas Ohlson och Rusta får alltså ny konkurrens.

I samband med kedjans delårsrapport framhåller Puuilo att de ämnar etablera sig på den svenska marknaden.

– Puuilos ledning har reviderat sin uppskattning av butikspotentialen i Finland uppåt till över 90 butiker, meddelar bolaget.

– Företaget kommer också att inleda en organisk internationell expansion, för vilken det kommer att öppna butiker i Sverige.

Oklart var

Det är i nuläget oklart var och när och hur många butiker som kommer att öppna i Sverige.

Vd Juha Saarela bekräftar dock ambitionen.

– Vi ser betydligt större potential att utöka vårt butiksnätverk i Finland än vad vi tidigare beräknat, säger han i ett pressmeddelande.

– Dessutom har vi noggrant utvärderat utsikterna för Puuilo-butiker utomlands och kommer att testa butiker i Sverige under strategiperioden.

Läs mer: UPPGIFTER: Amerikansk snabbmatsjätte kommer till Sverige

Det är Puuilo

Puuilo grundades år 1982 och är en av de ledande lågprisvaruhuskedjorna i Finland.

I dagsläget finns omkring 40 butiker i hemlandet, men som framgår av pressmeddelandet finns planer på att öka det till uppemot 90 stycken.

Det säljs där

Till Puuilos sortiment ingår bland annat byggmaterial, verktyg, biltillbehör, trädgårdsredskap, djurfoder och samt ett brett urval av hushållsvaror.

– Puuilo startade som en snickarverkstad, förklarar kedjan om sin historia.

– Först fanns det sex gamla bussar, som gick runt Finlands byars och städers marknadsplatser, och sålde järnvaror. I början av 2000-talet övergavs bussarna och byggandet av affärer började.

Läs mer: Arbetsförmedlingen: Här finns jobben i höst

Foto: G. Ribeiro

Text: Redaktionen


Efterlängtad dryck till Sverige

2025 09 13

Det havrebaserade varumärket Oatly lanserar en ny latte i Sverige.

Drycken Matcha Oat Drink har fått stor uppmärksamhet globalt på sociala plattformar.

På TikTok hyllas Oatlys matcha-latte av miljontals användare, men i Sverige har drycken lyst med sin frånvaro, fram tills nu.

Från och med denna vecka går det att köpa drycken i svenska butiker, där den nu introduceras.

Hög efterfrågan

Matcha Oat Drink kombinerar företagets populära iKaffe-havredryck med finmald Tencha-matcha och en hint av vanilj.

Den kan drickas både varm och kall och ses som ett naturligt steg för företaget då efterfrågan har varit hög.

– Matcha-trenden har fullkomligt exploderat på kort tid och vi är glada att lansera en drickfärdig matcha för alla som är nyfikna att prova, säger Ilse Siekkinen, VD för Oatlys verksamhet i Norden, till Vegomagasinet.

Drycken är helt växtbaserad och gjord på svensk havre.

Matchan framställs genom att Tencha-bladen ångas varsamt och torkas vid hög temperatur innan de mals till ett fint pulver.

– Havredrycken passar fantastiskt bra med matchans smakprofil. Med vår nya dryck tar vi matcha-trenden ut i landet och in i vardagen, säger Siekkinen.

Viral trend 

Matcha har blivit en favorit på TikTok och Instagram, där allt från iskaffe till bakverk fått en grön twist.

Oatly hoppas nu att deras färdiga latte ska göra drycken ännu mer tillgänglig för trendkänsliga konsumenter.

Matcha Oat Drink lanseras i två förpackningsstorlekar - en liter för hemmabruk och en smidig 250 ml-förpackning med sugrör för den som vill ha en snabb dryck på språng.

Matchas framgång

Matcha är ett japanskt grönt te gjort på finmalda teblad som vispas ut i vatten eller mjölk för en intensiv smak och vacker grön färg.

Drycken har blivit en global trend tack vare sina hälsofördelar, sin unika smak och sin fotogeniska färg – och syns idag överallt.

De senaste åren har intresset för det gröna tepulvret skjutit i höjden, och matcha i olika former har blivit en trend att visa upp på sociala medier.

I Storbritannien steg försäljningen av matcha med över 200 procent häromåret, uppger SvD.

Foto: T Stokpic

Text: Redaktionen