Finland inne i 5:e coronavåg – Sjukvården pressas allt mer

2021 10 18

Smittspridningen i Finland blir nu allt värre och på flera håll är sjukvården hårt pressad. EU avråder från resor till landet.

Finland har gått från gult till rött på Europeiska Smittskyddsmyndigheten ECDC:s karta för Europas länder och landets sjukvård går allt mer på knäna.

Tvingas skjuta upp annan vård

Helsingforsregionens sjukhus har tvingats skjuta upp en hel del annan vård för att skapa kapacitet att ta hand om alla coronapatienter. Diagnostikdirektör Lasse Lehtonen som verkar vid Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt uppger till finsk media att landet nu har drabbats av en femte coronavåg.

Åbo och Helsingfors

– Vi befinner oss rätt så nära gränsen, och det kommer ofta in fler patienter under veckosluten. Dessvärre kan vi redan tala om epidemins femte våg, säger han till tidningen Ilta-Sanomat rapporterar DN.

Förutom Helsingforsregionen är läget även extra ansträngt i regionen Egentliga Finland där storstaden Åbo ligger.

Har infört coronapass

– Under den gångna veckan har vi tvingats förflytta patienter till andra intensivvårdsenheter. Just nu är läget lite ljusare, men vi är fortsatt oroliga eftersom incidensen inte har börjat sjunka utan tvärtom stigit en aning, säger chefsöverläkaren Mikko Pietilä till Ilta-Sanomat enligt DN.

Stor majoritet röstade ja

I ett led för att minska smittspridningen och rädda liv och hälsa har Finland sagt ja till att införa coronapass och ikraftträdandet ägde rum natten till i dag lördag.

Såväl Socialdemokraterna som Moderaterna röstade ja till coronapassen som fick stöd av 105 röster mot 33 vid omröstningen i Finlands parlament i fredags. Sannfinnländarna och Kristdemokraterna röstade emot men övriga partier var för rapporterar YLE.

Butiker, restauranger och teatrar

Beskedet innebär att butiker, restauranger, museum, gym, teatrar och andra affärsverksamheter och nöjesanläggningar kan avstå från alla regler om coronarestriktioner om de istället kräver att alla besökare visar upp coronapass vilket innebär att man ska vara fullvaccinerad, nyligen har testat negativt eller tillfrisknat från infektion, uppger Yle.

Enligt rapporterna i finska Hufvudstadsbladet var många positiva till coronapasset som en mängd affärsidkare har nappat på.

– Det är supersmidigt. Det känns tryggare så här, när men vet att alla som är inne har fått två doser vaccin. Det är förnuftigt att införa coronapass. Det måste vi om vi ska återgå till det normala, säger Anna Louhisto till Hufvudstadsbladet.

Foto: Region Uppsala

[yop_poll id="779"]

Bekräftat: “Sveriges sämsta matkedja” – har flera miljoner medlemmar

2024 07 17

Det har klagats högljutt på prisökningarna i de svenska matbutikerna de senaste åren.

Missnöjet kulminerade under förra våren när finansminister Elisabeth Svantesson (M) till slut kallade upp matjättarna Ica, Coop och Axfood.

– Det är oacceptabelt om det finns aktörer som höjer priserna i onödan, sade Svantesson vid tillfället.

I våras konstaterades också ett historiskt ras för Ica som tappade hela 11 procentenheter i Mediakademins förtroendebarometer.

Även Coop sjönk, dock med betydligt mindre siffror (2 procentenheter).

Trots allt godkända betyg

Men när matkunderna nyligen fick säga sitt visar det sig att betygen trots allt är ganska goda, trots stigande priser.

Det visar en större branschstudie för dagligvaruhandeln av Svenskt Kvalitetsindex (SKI).

Inflationen har slagit hårt på matpriserna och kunderna har svårt att påverka i en bransch där några få stora aktörer sätter agendan”, säger Lovisa Svensson, projektledare på SKI, i en kommentar.

Hemköp sist på listan

Till skillnad från när SKI exempelvis mätt nöjdheten bland bankkunder är betygen relativt jämna när det gäller matbutikerna.

– Ja, vi är generellt ganska nöjda. Skillnaderna mellan branschens aktörer är ganska små, säger Lovisa Svensson.

SKI mäter utifrån ett kundindex på 0-100. Index över 75 räknas som “mycket bra” medan betyg under 60 tyder på ett “stort missnöje” bland kunderna.

Alla matjättar når över 60 – men den som närmast balanserar på gränsen är Hemköp, med två miljoner medlemmar i sin kundklubb, som parkerar på 65,3.

– Trots stigande livsmedelspriser har alla aktörer som ingår i denna studie fått ett kundbetyg över 60, vilket är vår gräns för godkänt, säger Isabelle Nagy, analytiker på SKI.

– Prisvärde och en bra image är avgörande faktorer som driver kundnöjdheten. Kunderna uppskattar även ett brett utbud och naturligtvis hög kvalitet på produkterna.

LÄS MER: “Sveriges sämsta bank” pekas ut

LÄS MER: Nya siffror: “Sveriges sämsta bank” för lån och sparande

Här är hela listan

Faktorer som höjt eller sänkt kundernas nöjdhet är var butiken ligger och hur kedjorna särskiljer sig från sina konkurrenter.

Här är hela listan (Kundnöjdhet 0-100):

  1. Lidl 72,9
  2. Willys 72,4
  3. ICA 71,4
  4. City Gross 71,3
  5. Branschen 70,9
  6. Coop 70,0
  7. Hemköp 65,3

Källa: Svenskt kvalitetsindex

LÄS MER: Bluff på Ica – kunder kommer att bli besvikna

LÄS MER: Kaffe rusar i pris – här är nya prislappen hos ICA

Foto: Gemma

Text: Redaktionen


Anstormning till Rusta – “vansinniga siffror”

2024 07 17

Lågprisvaruhuset Rusta tycks slå alla rekord.

Butikskedjan växer som aldrig förr.

Och det finns inget som kan hejda lågprismarknaden, menar Rustas vd Göran Westerberg.

Kundklubben samlar 5,6 miljoner medlemmar i Norden. 850 000 av dem har strömmat in bara det senaste året, rapporterar Dagens industri.

Siffrorna visar att 80 procent av svenskar mellan 16 och 80 år har handlat på Rusta.

– Det är vansinniga siffror. Så av runt 7,6 miljoner individer i åldersspannet, rör sig cirka 6,2 miljoner hos oss, säger Göran Westerberg i en kommentar till tidningen.

Avfärdar seglivad myt

Succén var inte uppenbar från början.

Rusta “gled in på börsen” på en tveksam marknad, menar Göran Westerberg.

Den stora utmaningen har varit att slå hål på myten om att lågpriskoncept bara har en plats när folk inte har pengar – en missuppfattning man fortfarande kämpar med att motbevisa.

Uppdraget att förvandla Rusta till en modern detaljhandelskedja sker löpande.

– Jag är helt övertygad om att vi har en plats på den europeiska marknaden, att vi fyller en lucka, säger Göran Westerberg.

Vinsten ökar

För en månad sedan meddelade Rusta att man ökade försäljningen och stärkte lönsamheten under det fjärde kvartalet 2023/24 jämfört med motsvarande period förra året.

Bruttovinsten ökade med åtta procent och parkerade på 976 miljoner kronor.

– Vi summerar ett framgångsrikt år för Rusta med tillväxt, stärkt lönsamhet och fortsatt expansion med elva nya varuhus. Under året välkomnade vi 850 000 nya medlemmar till vår kundklubb och vi fick också ett varmt välkomnande som börsbolag. Trots en omfattande IT-incident och en ovanligt kall och sen vår, levererar vi ändå försäljningstillväxt och en något stärkt lönsamhet i vårt fjärde och minsta kvartal, säger Göran Westerberg.

Tar upp kampen med Jysk

Kundrusningen den senaste tiden ger Rusta möjlighet till större satsningar.

Häromveckan gav kedjan besked om att man öppnar två helt nya butiker i Vänersborg och Eksjö.

Detta precis efter att det står klart att ett nytt Rusta öppnar i Lindesberg redan till hösten.

De nya butikerna ska bli 2 000 kvadratmeter stora och hyresavtalen för lokalerna är på tio år, rapporterar Market.

I Eksjö innebär det att konkurrensen ökar då Dollarstore, Jysk och Jem&Fix redan finns på samma område.

– Handelsområdet passar utmärkt för vårt breda sortiment av hem- och fritidsprodukter till överraskande låga priser, säger Rustas Sverigechef Fredrik Ingemarsson i en kommentar.

Foto: Rusta

Text: Redaktionen