Finland inne i 5:e coronavåg – Sjukvården pressas allt mer

2021 10 18

Smittspridningen i Finland blir nu allt värre och på flera håll är sjukvården hårt pressad. EU avråder från resor till landet.

Finland har gått från gult till rött på Europeiska Smittskyddsmyndigheten ECDC:s karta för Europas länder och landets sjukvård går allt mer på knäna.

Tvingas skjuta upp annan vård

Helsingforsregionens sjukhus har tvingats skjuta upp en hel del annan vård för att skapa kapacitet att ta hand om alla coronapatienter. Diagnostikdirektör Lasse Lehtonen som verkar vid Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt uppger till finsk media att landet nu har drabbats av en femte coronavåg.

Åbo och Helsingfors

– Vi befinner oss rätt så nära gränsen, och det kommer ofta in fler patienter under veckosluten. Dessvärre kan vi redan tala om epidemins femte våg, säger han till tidningen Ilta-Sanomat rapporterar DN.

Förutom Helsingforsregionen är läget även extra ansträngt i regionen Egentliga Finland där storstaden Åbo ligger.

Har infört coronapass

– Under den gångna veckan har vi tvingats förflytta patienter till andra intensivvårdsenheter. Just nu är läget lite ljusare, men vi är fortsatt oroliga eftersom incidensen inte har börjat sjunka utan tvärtom stigit en aning, säger chefsöverläkaren Mikko Pietilä till Ilta-Sanomat enligt DN.

Stor majoritet röstade ja

I ett led för att minska smittspridningen och rädda liv och hälsa har Finland sagt ja till att införa coronapass och ikraftträdandet ägde rum natten till i dag lördag.

Såväl Socialdemokraterna som Moderaterna röstade ja till coronapassen som fick stöd av 105 röster mot 33 vid omröstningen i Finlands parlament i fredags. Sannfinnländarna och Kristdemokraterna röstade emot men övriga partier var för rapporterar YLE.

Butiker, restauranger och teatrar

Beskedet innebär att butiker, restauranger, museum, gym, teatrar och andra affärsverksamheter och nöjesanläggningar kan avstå från alla regler om coronarestriktioner om de istället kräver att alla besökare visar upp coronapass vilket innebär att man ska vara fullvaccinerad, nyligen har testat negativt eller tillfrisknat från infektion, uppger Yle.

Enligt rapporterna i finska Hufvudstadsbladet var många positiva till coronapasset som en mängd affärsidkare har nappat på.

– Det är supersmidigt. Det känns tryggare så här, när men vet att alla som är inne har fått två doser vaccin. Det är förnuftigt att införa coronapass. Det måste vi om vi ska återgå till det normala, säger Anna Louhisto till Hufvudstadsbladet.

Foto: Region Uppsala

[yop_poll id="779"]

Ny lågpriskedja kommer till Sverige

2025 09 14

Ett nytt alternativ till Rusta och Clas Ohlson kommer till den svenska marknaden.

Kedjor som Rusta, Clas Ohlson och Dollarstore fortsätter att breda ut sig i Sverige.

Samtidigt kommer nu besked om att en ny lågpriskedja kommer till den svenska marknaden.

Det handlar om den finska jätten Puuilo, uppger Hufvudstadsbladet.

Puuilo till Sverige

Clas Ohlson och Rusta får alltså ny konkurrens.

I samband med kedjans delårsrapport framhåller Puuilo att de ämnar etablera sig på den svenska marknaden.

– Puuilos ledning har reviderat sin uppskattning av butikspotentialen i Finland uppåt till över 90 butiker, meddelar bolaget.

– Företaget kommer också att inleda en organisk internationell expansion, för vilken det kommer att öppna butiker i Sverige.

Oklart var

Det är i nuläget oklart var och när och hur många butiker som kommer att öppna i Sverige.

Vd Juha Saarela bekräftar dock ambitionen.

– Vi ser betydligt större potential att utöka vårt butiksnätverk i Finland än vad vi tidigare beräknat, säger han i ett pressmeddelande.

– Dessutom har vi noggrant utvärderat utsikterna för Puuilo-butiker utomlands och kommer att testa butiker i Sverige under strategiperioden.

Läs mer: UPPGIFTER: Amerikansk snabbmatsjätte kommer till Sverige

Det är Puuilo

Puuilo grundades år 1982 och är en av de ledande lågprisvaruhuskedjorna i Finland.

I dagsläget finns omkring 40 butiker i hemlandet, men som framgår av pressmeddelandet finns planer på att öka det till uppemot 90 stycken.

Det säljs där

Till Puuilos sortiment ingår bland annat byggmaterial, verktyg, biltillbehör, trädgårdsredskap, djurfoder och samt ett brett urval av hushållsvaror.

– Puuilo startade som en snickarverkstad, förklarar kedjan om sin historia.

– Först fanns det sex gamla bussar, som gick runt Finlands byars och städers marknadsplatser, och sålde järnvaror. I början av 2000-talet övergavs bussarna och byggandet av affärer började.

Läs mer: Arbetsförmedlingen: Här finns jobben i höst

Foto: G. Ribeiro

Text: Redaktionen


Efterlängtad dryck till Sverige

2025 09 13

Det havrebaserade varumärket Oatly lanserar en ny latte i Sverige.

Drycken Matcha Oat Drink har fått stor uppmärksamhet globalt på sociala plattformar.

På TikTok hyllas Oatlys matcha-latte av miljontals användare, men i Sverige har drycken lyst med sin frånvaro, fram tills nu.

Från och med denna vecka går det att köpa drycken i svenska butiker, där den nu introduceras.

Hög efterfrågan

Matcha Oat Drink kombinerar företagets populära iKaffe-havredryck med finmald Tencha-matcha och en hint av vanilj.

Den kan drickas både varm och kall och ses som ett naturligt steg för företaget då efterfrågan har varit hög.

– Matcha-trenden har fullkomligt exploderat på kort tid och vi är glada att lansera en drickfärdig matcha för alla som är nyfikna att prova, säger Ilse Siekkinen, VD för Oatlys verksamhet i Norden, till Vegomagasinet.

Drycken är helt växtbaserad och gjord på svensk havre.

Matchan framställs genom att Tencha-bladen ångas varsamt och torkas vid hög temperatur innan de mals till ett fint pulver.

– Havredrycken passar fantastiskt bra med matchans smakprofil. Med vår nya dryck tar vi matcha-trenden ut i landet och in i vardagen, säger Siekkinen.

Viral trend 

Matcha har blivit en favorit på TikTok och Instagram, där allt från iskaffe till bakverk fått en grön twist.

Oatly hoppas nu att deras färdiga latte ska göra drycken ännu mer tillgänglig för trendkänsliga konsumenter.

Matcha Oat Drink lanseras i två förpackningsstorlekar - en liter för hemmabruk och en smidig 250 ml-förpackning med sugrör för den som vill ha en snabb dryck på språng.

Matchas framgång

Matcha är ett japanskt grönt te gjort på finmalda teblad som vispas ut i vatten eller mjölk för en intensiv smak och vacker grön färg.

Drycken har blivit en global trend tack vare sina hälsofördelar, sin unika smak och sin fotogeniska färg – och syns idag överallt.

De senaste åren har intresset för det gröna tepulvret skjutit i höjden, och matcha i olika former har blivit en trend att visa upp på sociala medier.

I Storbritannien steg försäljningen av matcha med över 200 procent häromåret, uppger SvD.

Foto: T Stokpic

Text: Redaktionen