Finansministerns besked efter budgetpresentationen

2022 11 08

– Vi kommer att stötta hushållen.

Det säger finansminister Elisabeth Svantesson (M) till SVT i samband med att den nya regeringen idag presenterar sin budget.

– Åren framöver kommer att bli tuffa. Inflationen är hög samtidigt som vi går in i en lågkonjunktur vilket Sverige inte varit med om på decennier, svarar hon på frågan om vad hushållen kan förvänta sig av regeringens förslag.

Drivmedel het fråga

Finansministern lovade även fortsatta sänkningar på drivmedel. En fråga som varit hett debatterad både i samband med valrörelsen och när regeringen nyligen presenterade en skattesänkning på en krona – betydligt mindre än vad som hade lovats inför valet.

– Det besked jag ger är att vi kommer prioritera det viktigaste i den här budgeten. Det vi gör nu är att sänka skatt på drivmedel. Det är begränsat utrymme och vi kommer ta ansvar, det jag sagt är att vi ska ha en stram budget, säger Svantesson till SVT.

"Hushållen får vänta"

Budgeten är på 3 000 sidor och bjuder inte på några ögonbrynshöjare enligt Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

– Höstbudgeten ur ett plånboksperspektiv. Återhållsam, lite trist och utan överraskningar. Krutet från politikerna ligger på elprisstödet (även om pengar till det inte tas ur budgeten). Andra stora plånboksreformer får hushållen vänta på, framhåller hon på Twitter.

"Stor pessimism"

Elisabeth Svantesson beskriver säger att regeringspartierna tillsammans med SD tar steg och prioriterar försvar, rättsväsende och hushåll på ett “ansvarsfullt sätt”.

– Läget är svårt och omvärlden är oroande. Osäkerheten är stor, säger hon på en pressträff på morgonen.

Hon upprepar att en lågkonjunktur är att vänta för Sverige nästa år.

– Pessimismen har inte har varit så här stor hos svenska hushåll och företag på väldigt länge. Det är också det mest negativa stämningsläget på väldigt, väldigt länge. Samtidigt väntas arbetslösheten öka.

Kritiserar fokusområden

Tidigare finansminister Mikael Damberg (S) kritiserade i morse de områden som regeringen valt att lägga fokus på i sitt budgetförslag.

– Det är den första budgeten som SD förhandlat fram med regeringen, det är första gången deras inflytande syns på allvar. Det syns kanske framför allt på att miljöpolitiken tar flera steg bakåt, säger han i SVT.

– Jag tror att många väljare kommer bli besvikna, man lovade mycket i valrörelsen, att drivmedelspriserna skulle sänkas kraftigt vid pump. Det är en väldig skillnad mot vad man sa i valrörelsen.

Socialdemokraterna kommer att presentera sin skuggbudget om ett par veckor.

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet'

Text: Redaktionen


Jättekedja stänger 160 butiker

2024 03 28

Klädjätten Hennes & Mauritz planerar omfattande förändringar under 2024.

Stora åtgärder kommer att vidtas för att bolaget ska öka lönsamheten.

Det bekräftar företaget på onsdagen i sin senaste delårsrapport för de tre senaste månaderna.

– Vi har fullt fokus på att driva lönsam tillväxt framåt. Vår stärkta bruttomarginal gör det möjligt för oss att ytterligare stärka kunderbjudandet och ge mer värde för pengarna genom förbättrad kvalitet och bättre priser, framhåller H&M:s vd Daniel Ervér i en kommentar.

Stänger 160 butiker

En betydande fråga för H&M är dess stora antal hyreskontrakt som nu ska omförhandlas.

Bolaget har avtal som möjliggör att avsluta drygt en tredjedel av samtliga kontrakt varje år.

Och det resulterar nu i kraftiga förändringar när drygt 100 nya butiker ska öppnas samtidigt som man stänger ännu fler.

– För 2024 planeras cirka 100 nya butiker att öppnas och cirka 160 att stängas, vilket ger en nettominskning om cirka 60 butiker, bekräftar H&M och tillägger:

– Merparten av öppningarna sker på tillväxtmarknader medan stängningarna främst sker på etablerade marknader.

"God kostnadskontroll"

Enligt Daniel Ervér är fokuset att skapa bättre erbjudande för H&M:s kunder.

– Våra prioriteringar ligger fast – att stärka sortimentet, alltid erbjuda bästa pris, skapa inspirerande upplevelser i både fysisk och digital miljö kombinerat med att stärka våra varumärken, understryker klädjättens vd.

– Med fortsatt god kostnadskontroll i kombination med engagerade medarbetare, de satsningar som görs inom tech, varuförsörjningskedjan och hållbarhet, samt ett långsiktigt perspektiv, ser vi goda möjligheter för lönsam och hållbar tillväxt.

Enormt vinstlyft

Totalt redovisar H&M en vinst före skatt på 1 606 miljoner kronor för perioden 1 december – 29 februari, det vill säga det första kvartalet i förtagets brutna räkenskapsår.

Det är en kraftig skillnad jämfört med motsvarande period föregående år.

Då gjorde bolaget en vinst på 396 miljoner kronor.

– I denna situation är vårt kunderbjudande mer relevant än någonsin. Vår högsta prioritet är att stärka försäljningen och vi står därför fast vid vår målsättning om att nå en rörelsemarginal om 10 procent för helåret 2024, deklarerar Daniel Ervér.

LÄS MER: H&M-bolag i konkurs – efter miljardsatsning

Foto: Väla

Text: Redaktionen


Varning utfärdas gällande Rusta

2024 03 28

Bluffinlägg sprids på sociala medier angående flera populära affärskedjor.

Under den senaste tiden har bedragare varit synnerligen aktiva på sociala medier.

På Facebook sprids bluffinlägg, där falska sidor som uppger sig vara Rusta eller ÖoB lurar användare att registrera sig och lämna uppgifter.

Facebookanvändare uppmanas nu att inte gå in på sådana sidor eller följa några instruktioner.

Det uppger Källkritikbyrån.

Håll koll

På de falska sidorna framgår att man kan vinna priser om man interagerar med kontot.

– För att fira födelsedagen kommer RUSTA att ge bort 500 speciella presentpåsar till alla som skriver “Grattis på födelsedagen”. Vinnarna kommer att kontaktas via privat meddelande. Lycka till, står det i en fejkprofil som utger sig vara Rustas inlägg.

– För att fira ÖoB födelsedag kommer alla som skriver “Grattis” på vår sida före den 30 mars 2024 att få ett exklusivt pris i form av en presentpåse, några iPhone-telefoner, köpkuponger och kontanter, framgår från ett konto som utger sig vara ÖoB.

Flera råd

Källkritikbyrån meddelar att det finns flera saker konsumenter bör tänka på för att se till att man inte blir lurad.

Det första man bör göra är att kolla om sidan är nystartad och hur många följare sidan har, då de populära kedjorna ofta har mer än tiotusentals följare.

Det är även viktigt att undersöka sidans bilder, vara försiktig när det kommer till att fylla i personuppgifter och vara kritisk till de inlägg som framkommer.

Måste vara misstänksam

Under den senaste tiden har flera företag varnat för vad som kallas “phishing”, eller nätfiske.

– Nätfiske som även kallas phishing är när bedragare på olika sätt "fiskar" efter dina uppgifter. Var misstänksam om du exempelvis får mejl med uppmaning om att klicka på en länk och fylla i dina bankuppgifter. Följ aldrig sådana uppmaningar, meddelar polisen.

Uppmanas rapportera

Det blir allt vanligare att bedragare använder kända företagsnamn.

För den som känner sig osäker på exakt hur bedrägerierna går till och hur man bör förhålla sig finns korta utbildningar på polisens hemsida om internetkunskap.

Foto: G. Ribeiro

Text: Redaktionen