Finansministern ger sin syn på uppmärksammade skatten

2024 07 18

Finansminister Elisabeth Svantesson (M) ger nu sin syn på turistskatt.

Under den senaste tiden har turistskatt varit ett hett omdebatterat ämne i Sverige.

Flera kommuner har uttryckt intresse för att införa en sådan skatt, som sedan tidigare finns i flera länder runt om i Europa.

Nu ger finansminister Elisabeth Svantesson (M) sin syn på skatten.

Det rapporterar SVT.

Så tycker hon

Svantesson är tydlig men vad hon tycker om förslaget.

– Jag tycker det är en ganska dålig idé, säger hon till SVT.

“Skapar jobb”

Vidare understryker finansministern att det finns bra skäl till att inte införa en sådan skatt.

– Många kommuner är också glada över turismen. Den skapar jobb och gynnar företagandet på mindre orter.

På flera håll

På flera håll runt om i landet finns intresse för att införa turistskatt.

I norr ser flera kommuner positivt på saken, men även på Gotland är det många som förespråkar en sådan skatt.

– Vi på Gotland älskar besöksnäringen och vill fortsätta värna den. Då är det viktigt att hitta ett system där vi också stärks på den kommunala nivån, säger Regionstyrelsens ordförande på Gotland, Meit Fohlin (S), till Expressen.

– Vi svenskar är vana vid att betala någon form av turistavgift i nästan alla europeiska länder, förklarar hon vidare.

Stor frustration

I flera länder runt om i Europa, bland annat i Spanien och Italien, växer frustrationen gentemot turister.

Många lokalbor menar att turisterna driver upp bopriser, beter sig ohyfsad och bidrar till en oönskad kultur.

Flera populära turiststäder har agerat genom att bland annat införa olika typer av förbud som har med klädsel eller alkohol att göra.

Samtidigt har man på vissa håll i Sverige, exempelvis på Gotland, tröttnat på inflödet av turister som kommer på sommaren.

En turistskatt föreslås därför som ett alternativ för att hålla koll på turismen och se till att det gynnar lokalbefolkningen på olika sätt.

I en ny undersökning från SVT framgår att 11 av 22 svenska turistkommuner ser positivt på att införa turistskatt.

Foto: N. Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Skatteverket riktar meddelande till alla som ska byta till vinterdäck

2024 10 24

Det är snart dags att byta till vinterdäck.

Och Skatteverket riktar en uppmaning till bilister.

Myndigheten framhåller att det finns många oseriösa aktörer på marknaden.

De som ska betala för byte bör ha koll på vissa saker för att försäkra sig om att det är pålitliga och ordentliga företag som genomför däckbyten.

Det framhåller Skatteverket i ett pressmeddelande.

Ha koll på detta

Som bilägare finns det några saker man bör tänka på.

Att söka sig till billiga aktörer är naturligt, men Skatteverket menar att man ska se upp för de som erbjuder för billiga priser.

– När många ska byta till vinterdäck blir det högtryck hos däckbytarföretagen. Ett orimligt lågt pris kan vara tecken på skattefusk, dålig arbetsmiljö eller att de anställda utnyttjas, förklarar myndigheten.

– Genom att ta kvitto, kolla upp firman du anlitar, och fundera över om det pris du erbjuds är rimligt bidrar du till en konkurrens på lika villkor och minskat fusk.

Jämför företag

Som bilägare gör man rätt i att jämföra företagens priser.

Man kan exempelvis kolla upp vad seriösa aktörer som Mekonomen, MECA och liknande företag erbjuder.

Om priset är betydligt lägre hos andra aktörer så kan det vara en varningsflagga.

– Ett ovanligt lågt pris kan betyda att företaget inte följer lagar och regler, till exempel genom att inte betala rätt skatt. Om företaget får en fördel på felaktiga grunder kan det göra att seriösa företag slås ut, genom en osund konkurrens, fortsätter Skatteverket.

Be om kvitto

Myndigheten ger flera andra tips som bilägare kan följa för att försäkra sig om verksamhetens seriositet.

– De allra flesta företag måste ge dig som kund ett kvitto på ditt köp och registrera försäljningen i kassaregistret. 

– Det gäller oavsett om du betalar däckskiftet kontant, med kort, Swish eller via andra digitala betaltjänster. Du ska inte behöva be om ett kvitto utan säljaren ska själv erbjuda dig det. 

Kolla upp firman

Skatteverket uppmanar även till att kolla upp firman som byter däcken.

Recensioner och andra bedömningar kan ge ledtrådar till vad det rör om för verksamhet.

Foto: F. Bratt Skatteverket resp D. Foster

Text: Redaktionen


Ny åldersgräns för körkort i Sverige – kan införas inom kort

2024 10 24

En ny åldersgräns på körkort för bil kan väldigt snart bli verklighet i Sverige.

Trafiksäkerheten ska förbättras inom hela EU.

Av den anledningen ska återigen ett antal körkortsdirektiv uppdateras i samtliga medlemsländer.

Ett av dem inkluderar en sänkt åldersgräns på körkort till 17 år – baserat på vissa villkor.

Förslaget förhandlas

EU har tidigare vid tre tillfällen introducerat nya regler för körkort inom unionen: 1980, 1991 och 2006.

Det senaste direktivet har uppdaterats vid elva tillfällen och gäller framför allt medicinska krav, förarprov eller körkortets utformning.

I förslaget till det omarbetade körkortsdirektivet ingår det nu att man ska kunna ta körkort redan vid 17 års ålder. Villkoret är att man har med en ledsagare fram till dess att man fyller 18 år.

– Det föreslås också att medlemsstater ska utfärda ett B- och C-körkort (efter förarprov) till 17-åringar där dessa förare, fram tills de fyller 18 år, ska ha en medföljare i fordonet som uppfyller vissa krav vad gäller till exempel ålder och körkort, framhålls i det omarbetade körkortsdirektivet enligt ett PM från Landsbygds- och infrastrukturdepartementet.

Ledsagaren ska vara minst 24 år gammal och ha haft ett körkort utan anmärkningar i åtminstone fyra år.

Beslut före årsskiftet

För tillfället är Ungern ordförandeland i EU och det är samma land som trycker på för att få till de nya reglerna.

Ett beslut inom EU väntas inom kort, sannolikt redan före årsskiftet, rapporterar Expressen.

Därefter kommer de nya reglerna införas i alla medlemsländer – även Sverige.

Forskare: höj den istället

För Transportstyrelsen kan det innebära en stor förändring. Nuvarande 18-årsgräns har länge egentligen varit en icke-fråga.

Om något så har det snarare diskuterats att höja den, av skälet att hjärnan inte anses färdigutvecklad vid 18 års ålder.

Unga människor är även överrepresenterade i svåra trafikolyckor.

– Det skulle vara en morot att vänta, har kirurgiprofessorn Ulf Björnstig, som forskat på trafikolyckor, tidigare sagt till utbildningssajten Alla Studier.

– Om man ser på skadeutvecklingen så kanske det vore lönsamt för samhället att ge fritt körkort till dem som väntar till 25-årsåldern.

Foto: S. Davis

Text: Redaktionen