Filmklipp sprids på sociala medier – pedofiler misshandlas

2024 06 16

Polisen går nu ut med ett tydligt meddelande till pedofiljägare.

Under den senaste tiden har olika grupperingar arbetat med ett gemensamt syfte: att misshandla pedofiler.

En grupp, som går under namnet “Pedo Hunting Sweden”, letar upp misstänkta pedofiler för att misshandla dem.

Händelsen filmas ofta och skickas ut på sociala medier, någonting som polisen är mycket missnöjd med.

Det rapporterar SVT.

“Sluta med det”

Polisen kritiserar sättet som grupperna tar sig an de misstänkta pedofilerna och uppmanar istället till att lämna in eventuella bevis till polisen.

– Sluta med det ni gör och kom till polisen istället, säger kriminalinspektören Lena Larsson till SVT.

Grupperna verkar bland annat genom att skapa falska konton på sociala medier för att fiska efter pedofiler.

Svårt för polisen

Vidare framhåller polisen att det är svårt att göra någonting åt fenomenet eftersom det rör sig om löst sammansatta grupper som verkar under radarn.

– Det är inte lätt att hålla reda på vilka som är med i det här och det verkar vara löst sammansatta grupper, fortsätter Larsson.

“Trött på hur det ser ut”

En person som Linköpings lokaltidningen Corren har intervjuat, som är den av en gruppering som jagar pedofiler, förklarar hur han ser på saken.

– Jag är bara så trött på hur samhället ser ut. Jag känner flera tjejer som har blivit våldtagna och sextrakasserade, det är därför jag är med i det här, säger personen, som har valt att vara anonym, till tidningen.

Polisen, inte privatpersoner

En annan som riktat kritik mot gruppernas metoder är Angelica Israelsson Silfver, polisens presstalesperson i Region Östergötland.

– I en rättsstat är det polisen och domstolens uppgift att beivra brottslingar, och inte privatpersoner, säger polisen. Vi tar avstånd från den här typen av initiativ som går ut på att enskilda tar lagen i egna händer, säger hon till TV4.

Det är inte bara i Sverige som denna typ av grupperingar har bildats, även på flera andra håll i världen upprättas grupper och organisationer som vill jaga pedofiler.

Foto: O. Yemets

Text: Redaktionen


Aladdinask säljs för 5 kronor – bara i dag söndag

2024 11 24

Inför jul är det många som köper den klassiska chokladasken.

Det är i dag exakt en månad kvar till julafton.

Redan nu har många butiker börjat sälja julrelaterade produkter - däribland Aladdinasken.

Hos en försäljare går det att köpa asken för bara 5 kronor - men bara i dag söndag.

För 5 kronor

Det är webbutiken Matsmart som har upprättat erbjudandet.

Under resten av söndagen går det att via deras hemsida klicka hem en Aladdinask för bara 5 kronor.

Normalpriset är 99 kronor - och det rör sig därmed om en rabatt på nästan 95 procent.

Det är en ask per kund som gäller.

Klassisk produkt

Aladdinasken är en av de mest klassiska julprodukterna i Sverige.

Enligt Ica är det den mest köpta pralinasken i landet.

– Marabou Aladdin är Sveriges mest köpta pralinask från 1939! Asken är fylld av våra ikoniska och fantastiskt goda chokladpraliner med många härliga fyllningar.

Det är Matsmart

Matsmart har sedan 2014 sålt livsmedel på nätet och de fokuserar mycket på hållbarhet.

– Ända sen vi grundades 2014, har vår stora passion varit att rädda mat och konsumentprodukter som riskerar att slängas.

De satsar bland annat på att sälja produkter som är ur säsong, som har kort bäst före-datum, som har vad Matsmart beskriver som “skönhetsfel” och som är “överproducerade”.

2023 speciellt år

Vd Peter Beckius uttalade sig efter årsredovisningen för 2023 om att året var ett speciellt sådant.

– 2023 var ett tufft år, både för konsumenter som fick mindre pengar att röra sig med, och för e-handeln i stort med inflation och ökade kostnader, sade han.

– Tillväxten för mat online stannade av i Europa. På vissa marknader, i Sverige till exempel, var tillväxten negativ. Sett ur det perspektivet är jag extremt stolt över våra prestationer.

Ur ett konsumentperspektiv så finns ljusningar - detta i samband med att Riksbanken har sänkt styrräntan flera gånger och väntas fortsätta göra så kommande månader.

Det innebär mer pengar i plånboken för konsumenter i och med att bolånekostnaderna sjunker - och detsamma gäller för företagen som har pressats av höga kostnader och ett minskat köptryck från konsumenter.

Koppling till Putins brutala regim

Mondelez - som äger Marabou som i sin tur producerar Alladinasken - har fått kraftig kritik för företagets affärer i Ryssland trots landets brutala anfallskrig mot Ukraina.

Den ryska regimen ligger bakom att flera hundratusen personer dödats, torterats, våldtagits eller skadats svårt.

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen


Populär pizza stoppas

2024 11 24

Lidl återkallar en av sina populära pizzor.

På lördagen meddelar Lidl att de återkallar en av butikskedjans populära pizzor.

Anledningen till återkallelsen är att pizzan i fråga kan innehålla metallbitar.

Det framhåller Lidl i ett pressmeddelande via deras webbsida.

Kebabpizza stoppas

Produkten som stoppas är stenugnsbakad pizza med kebab av varumärket Trattoria Alfredo.

Lidl uppmanar de som har pizzan att återlämna den till butik.

– Lidl Sverige återkallar produkten Stenugnsbakad pizza med kebab med anledning av att produkten kan innehålla metallbitar, meddelar Lidl.

– Produkten är bortplockad ur butik och vi uppmanar alla kunder som köpt varan att returnera den till närmaste Lidl-butik. Kunderna får pengarna tillbaka, även utan uppvisande av kassakvitto. Produkten har sålts i samtliga Lidl-butiker i Sverige.

“Vi beklagar”

Pizzan som berörs har bäst före-datum 16.08.2025 samt 17.08.2025.

– Lidl Sverige beklagar och ser allvarligt på det inträffade, utreder tillsammans med leverantören hur det kunnat ske, samt ser över att något liknande inte sker igen, fortsätter Lidl.

Kom till Sverige

Pizzan är en av de absolut mest populära maträtterna i Sverige.

Under 1960-talet började pizzan göra avtryck i Sverige på riktigt.

– Under revolutionsåret 1968 öppnade de första pizzeriorna i Sverige och förtjusade svenskarna, förklarar Ica om pizzans historia.

– I alla fall de yngre generationerna. Med sin avslappnade stämning passade pizzeriorna ungdomarna som handen i handsken!

Har utvecklats

Pizzan har genomgått utveckling i många olika former och allt från kebab och tonfisk till ananas och svamp kastas på.

– Den svenska pizzan har sett olika ut beroende på vad som varit hett i matvärlden. Att vi exempelvis slänger på burkchampinjoner är en rest från 70-talets konservvurmande, fortsätter Ica.

– Men till de mest svenska pizzorna hör nog oxfilé- och bearnaisepizzan och kebabpizzan, som slog igenom på 80- och 90-talet. Idag vill vi gärna ha lite lyxigare pizza med tunn botten och finare råvaror.

Arkivfoto: M. Motebassem

Text: Redaktionen