Fick vänta – tvååring dog

2023 07 21

Ett sjukhus i Norrköping anmäls.

Anmälan upprättas efter ett mycket tragiskt händelseförlopp som slutade med att ett barn på blott två år miste livet.

Det rapporterar P4 Östergötland.

Problem med andningen

Sjukhuset det gäller är Vrinnevisjukhuset i Norrköping, länssjukhuset för östra Östergötland med drygt 170 000 invånare.

Tvååringen hade förts till sjukhuset med anledning av ökande andningsbesvär. 

Man upptäckte även problem med magen.

"Fördröjd vård"

Till saken hör att barnet sedan tidigare blivit opererad för hjärtfel och även gått igenom en operation för sina bukproblem.

När andningssvårigheterna blev värre och barnet kom till sjukhuset togs beslut om akut operation, men läget var så illa att det inte gick att rädda livet på tvååringen.

Den akuta situationen hade uppstått på grund av "fördröjd vård”, framhåller P4 Östergötland.

Kunde ha undvikits

Nu anmäler sjukhuset sig själva i form av en så kallad lex Maria-anmälan.

En sådan anmälan upprättas enligt patientsäkerhetslagen om en person utsatts för en vårdskada som kunde ha undvikits.

Det är chefsläkaren Erik Stenkvist vid Vrinnevisjukhuset som har gjort och skrivit under den aktuella anmälan.

– 2-årigt barn med medfött opererat hjärtfel samt tidigare bukoperation och andningsunderstöd, söker på grund av ökande andningsbesvär och efterhand noteras även problem med magen, skriver Erik Stenkvist i anmälan som rubricerats med “fördröjd diagnos”.

– Händelseförloppet leder med fördröjning till urakut kirurgi, men barnets liv går ej att rädda. Internutredning samt handlingsplan har upprättats.

Ska lära sig av misstagen

Syftet med bestämmelserna kring lex Maria är att sjukvården ska lära sig av misstagen för att inte upprepa samma sak i framtiden.

– På så sätt vill man förhindra att andra skadas inom vården, förklarar Vårdguiden 1177.

Bakgrunden till själva namnet är en incident som ägde rum 1936.

Fyra patienter på Maria sjukhus i Stockholm dog då efter att ha felbehandlats genom injektioner med desinfektionsmedel när de skulle ha bedövningsmedel.

Foto: S. Bughdaryan

Text: Redaktionen


JUST NU: Valuta störtdyker i värde – inte hänt på sju år

2025 11 05

En av världens mest hajpade valutor sjönk kraftigt under tisdagskvällen.

För första gången sedan i somras har bitcoin, den kända digitala valutan utan central styrning, sjunkit under 100 000 dollar.

Det är under det som experter beskriver som en “viktig psykologisk gräns”, rapporterar E24.

– Gränsen är psykologiskt viktig för många investerare. Om priset faller under kan fler välja att sälja. Samtidigt kan nivån ses som en köpmöjlighet för mer tålmodiga investerare, säger Mads Eberhardt, kryptovalutaanalytiker på den nordiska kryptobörsen Firi, till den norska affärstidningen.

Första gången på sju år

Den fortsatta nedgången kommer efter att bitcoin avslutat oktober med ett fall på nästan fem procent.

Det är första gången som valutan visat upp ett negativt resultat i oktober sedan 2018. Den sju år långa “lyckomånaden” är därmed slut, konstaterar tidningen.

Nu fruktar experter att kryptomarknaden närmat sig kulmen.

– Många på marknaden är nervösa över om vi står inför ytterligare en fyraårscykel. Historiskt sett har kryptomarknaden, inklusive bitcoin, nått en topp vart fjärde år, följt av en korrigering, säger Mads Eberhardt.

"Oron spiller över"

Enligt Mads Eberhardt är det främst osäkerheten kring den amerikanska centralbankens räntebana och effekten av den pågående nedstängningen av statsapparaten, som i natt slog rekord i antal nedstängda dagar, som förvärrat nedgången.

LÄS MER: Pangbesked från Swedbank – berör hela Sverige

Men.

Allt är inte negativt.

Även bitcoin dalat under det senaste dygnet och i oktober så har valutan totalt sett stigit över 8 procent hittills under 2025.

Det finns ingen anledning till panik, menar Mads Eberhardt. 

Ännu.

– Oron på aktiemarknaden, särskilt kring en möjlig AI-bubbla-spiller över på kryptomarknaden. Men vi har inte sett ett plötsligt fall som i mitten av oktober, säger analytikern.

Vid det tillfället föll marknadsvärdet på världens kryptovalutor med 19 miljarder dollar – på en dag.

LÄS OCKSÅ: Tung konkurs i Danmark – “Nordeuropas största”

Foto:

Text: Redaktionen


5nov2025

Obligatoriskt krav på gång vid onlineköp

2025 11 05

Regeringen vill införa nya regler för att förstärka konsumentskyddet vid köp online.

De senaste årens ökade digitalisering har också omformat marknaden och svenskars köpbeteenden.

I jämförelse med för några år sedan görs idag väldigt många köp online, också när det gäller olika finansiella tjänster som försäkringar och banktjänster.

Därför går nu regeringen fram med ett lagförslag på en förstärkning av det konsumentskydd som särskilt gäller när avtal ingås online.

– Konsumentskyddet behöver stärkas vid onlineförsäljning. Med det här förslaget ska konsumenter som efterfrågar tydligare information vid köp av finansiella tjänster också ha rätt att få det, säger finansmarknadsminister Niklas Wykman (M), i ett uttalande.

Komplicerade avtal

Eftersom avtal om finansiella tjänster ofta är komplicerade och kan vara svåra att förstå vill regeringen se ett ökat skydd mot att webbsidor och applikationer utformas på ett vilseledande sätt.

– Regeringen föreslår att konsumenter ska kunna begära upplysande förklaringar om den finansiella tjänsten i fråga, för att ha ökad möjlighet att fatta ett välgrundat beslut, uppger regeringen.

– Förslagen i lagrådsremissen innebär att reglerna om ångerrätt och information anpassas till dagens digitala landskap. 

LÄS MER: Stor skillnad mellan matbutikerna – här handlar de prismedvetna 

Krav på ny funktion

Vid avtal som tecknas online ska också konsumenten lättare kunna använda sin lagliga rätt att ångra avtalet.

– Dessutom ska webbsidor och appar införa en ångerknapp som gör att det blir enklare att ångra ett ingånget avtal. Ångerknappen ska finnas vid onlineförsäljning av varor och tjänster som redan idag omfattas av ångerrätten, säger Niklas Wykman.

Ångerknappen ska finnas för både finansiella tjänster och andra varor och tjänster som omfattas av ångerrätt.

– Knappen ska finnas på den webbsida eller applikation där konsumenten köpt en vara eller tjänst, eller ingått ett avtal om en finansiell tjänst, uppger regeringen.

Den nya lagen föreslås träda i kraft i juni 2026.

LÄS OCKSÅ: Priskollaps nära – folkkär produkt kan störtdyka i pris

Foto: rupixen.com

Text: Redaktionen