Fiasko för påskmust

2025 04 18

Miljontals liter säljs förvisso varje år – men påskmusten är ändå långt ifrån att ens kunna jämföra sig med en annan säsongsfavorit.

Samma innehåll – men en helt annan popularitet.

Varje år säljs cirka nio miljoner liter påskmust i Sverige, att jämföra med över 40 miljoner liter julmust.

Det rapporterar DI under långfredagen.

“Då köper ingen påskmust”

Enligt bryggerierna själva beror fenomenet på ett enkelt faktum.

Påsksäsongen är helt enkelt alldeles för kort i jämförelse med julen.

– Ingen köper påskmust efter långfredagen, säger Anders Markstedt på Hammars bryggeri till tidningen.

Läs mer: Så mycket julmust räknas som rattfylleri

“I stort sett identiska”

Innehållen i påsk- och julmust är dock i stort sett identiska.

Det kom intresseorganisationen “Addicted to Julmust” fram till, efter att ha undersökt ingrediensförteckningar från tolv olika sorters julmust, respektive påskmust, av samma fabrikat.

– Det som skiljer musterna åt är tillfälle och upplevelse. Vi tillverkar dem på samma sätt, men sedan handlar det om lagring och så vidare, säger Henric Byström på Carlsbergs bryggeri till lajkat.se.

Bara tre kan receptet

Receptet till mustextraktet säljs vidare till bryggerierna av tillverkaren AB Roberts, och är hemligt.

Uppgifter gör gällande att det bara finns tre personer som känner till de exakta ingredienserna – cirka 30 stycken – och dess mängd, enligt Recept.se.

Läs också: Sveriges bästa julmust bekräftad – oväntat besked om klassikern

Läs vidare: Massiva problem i Putins presidentpalats – ökänd grupp bakom

Foto: Icagruppen

Text: Redaktionen


Ovaccinerade uppmanas ställa in semestern i sommar

2025 04 30

En extremt smittsam sjukdom har åter fått fart i Europa.

Antalet fall har nu nått den högsta nivån på 25 år, enligt siffror från Världshälsoorganisationen, WHO.

Över hela världen ses en ökning på 70 procent sedan 2023.

Det handlar om mässling som nu får experter att varna vissa barnfamiljer för att åka på semester på kontinenten, rapporterar norska medier.

– Jag skulle nog tänka mig för om jag skulle ta med ett spädbarn på en utlandsresa innan de vaccinerades, inklusive i Europa, säger Elin Saga Kjørholt från Unicef till NRK.

"Åk inte"

Mässling är en mycket smittsam sjukdom. En person smittar mellan 12 och 18 personer.

Barn under fem år står dessutom för över 40 procent av de rapporterade fallen i 53 länder i Europa och Centralasien, enligt FN.

En stor förklaring är att vaccinationsgraden minskar och flockimmuniteten därmed försvagas.

– Det är det mest smittsamma vi har, både med luftburen och droppsmitta, säger Gunnar Hasle till Dagbladet.

Han är överläkare på Kry reseklinik och specialist i infektionsmedicin. Experten varnar uttryckligen familjer att resa till länder med hög smittspridning om man reser med ett ovaccinerat barn.

– Om du ska åka till ett av länderna med högst förekomst skulle jag överväga att inte åka. Exotiska resmål med små barn är helt onödiga, säger Hasle.

– Om du absolut måste resa med en bebis, så påskynda vaccinationen.

Tio gånger så många fall

Mässling beskrivs av experter som den allvarligaste av alla barnsjukdomar, med symtom som hög feber, hosta och utslag på kroppen.. Förra året stod Europa för en tredjedel av alla fall av sjukdomen i hela världen. Nästan tio gånger så många fall konstaterades jämfört med året dessförinnan.

Rumänien var värst med nästan 31 000 fall av mässling.

Även i USA har mässling fått fart och förra veckan varnade forskare för att sjukdomen är på väg att komma tillbaka med regelbunden spridning på höga nivåer.

I Sverige har i genomsnitt 16 fall rapporterats per år under den senaste tioårsperioden, enligt Folkhälsomyndigheten

LÄS MER: Mycket smittsamt virus på väg att braka loss i USA

Foto: CDC resp A. Spratt

Text: Redaktionen


Nytt krav i besiktningen på gång – gäller alla bilar över tio år

2025 04 30

EU förbereder en “omfattande översyn av EU:s regler för trafiksäkerheten”.

Alldeles för många äldre fordon är inblandade i olyckor, dödsfall och skador.

Det anser EU-kommissionen som nu går fram med en rad förslag för att förbättra säkerheten i trafiken inom hela unionen, därmed också Sverige.

– De nya reglerna kommer att ta hänsyn till den växande närvaron av elfordon och anpassa sig till ny teknik, framhåller kommissionen i ett uttalande.

Ska besiktigas varje år

Förändringarna bedöms kunna rädda drygt 7 000 liv och förhindra omkring 65 000 allvarliga skador.

Bland de nya reglerna finns bland annat ett krav om att alla personbilar över tio år ska besiktigas varje år.

Idag gäller var fjortonde månad för bilar äldre än fem år i Sverige.

– De föreslagna ändringarna återspeglar EU:s engagemang för säker och hållbar rörlighet samtidigt som fri rörlighet för människor och varor säkerställs, understryker EU.

LÄS MER: Ändrat krav i besiktningen – nytt för i år

Ska upptäcka fusk

EU föreslår också krav på bättre kontroller av bilens assistanssystem, att det ska bli lättare att besiktiga bilen utomlands om man för tillfället bor i ett annat EU-land samt hårdare kontroll av mätarställningen för att upptäcka fusk.

Det sistnämnda problemet handlar om att mätarställningen “rullas” tillbaka för att det ska framstå som att fordonet har kört mindre än vad som är fallet.

– För att bekämpa detta bedrägeri krävs uppdaterade regler, konstaterar EU.

Förslaget går ut på att registrera bilarnas mätarställning i en databas vid såväl besiktning som service eller reparation.

LÄS MER: Kraftigt bakslag för Volvo – anställda kommer förlora jobbet

Transportstyrelsen ska granska

Redan i slutet av förra året talades det om att nya besiktningsregler i förhållande till bilens ålder var på gång. Det handlade då om att ta bort regeln som innebär att fordon äldre än 50 år i vissa fall kan befrias från besiktning.

Just den diskussionen har dock inget med EU:s nuvarande förslag att göra.

Transportstyrelsen har ännu inte tagit ställning till kommissionens utkast på nya regler.

Vi har inte hunnit titta på förslaget mer ingående ännu men om direktivet ändras är det naturligtvis tänkbart att även svensk reglering ska ändras, säger Anders Gunneriusson som är utredare på myndigheten till Vi Bilägare.

Foto: A. Podrez

Text: Redaktionen