Fem typer av reklam förbjuds – det här gäller nu

2025 01 16

Ett av Sveriges storföretag förbjuder reklam som på ett eller annat sätt kopplas till fossila bränslen.

Det beskedet bekräftas på torsdagsmorgonen.

Bakom förbudet står kollektivtrafiksjätten Västtrafik, som ägs av Västra Götalandsregionen och nyttjas av över 440 000 resenärer dagligen.

Förbudet ska gälla på alla Västtrafiks fordon, det vill säga bussar, spårvagnar, tåg och båtar samt alla dess 650 hållplatser.

– Utsläppen av koldioxid minskar inte tillräckligt snabbt, samtidigt som vi i kollektivtrafiken är nästintill fossilfria. Det känns inte rimligt att visa reklam för sådant som uppenbart bidrar till negativ klimatpåverkan, säger Västtrafiks vd Lars Backström i en kommentar.

Flera typer förbjuds

Utöver fordon omfattas även reklam för varor och tjänster som är fossildrivna. 

Det inkluderar exempelvis reklam för flygtransporter och charterresor där annonsören endast erbjuder flyg som transport (se hela listan i slutet av artikeln).

– Vi i Rödgrön ledning vill att alla reser hållbart, och vår kollektivtrafik är idag till 98 procent fossilfri. En förändring av Västtrafiks regler för reklam är en del av RödGrön Lednings budget för 2025 och vi är glada att ett förbud mot fossil reklam nu blir verklighet, säger Louise Jeppsson (V) ordförande i Infrastruktur- och kollektivtrafiknämnden (IKN) i Västra Götaland.

"Det är rimligt"

Förra året genererade annonsering på fordon och hållplatser intäkter på drygt 50 miljoner kronor för Västtrafik.

Pengarna används enligt företaget till att utveckla och förbättra kollektivtrafiken. Hur intäkterna kommer att påverkas av de nya reglerna är för tidigt att avgöra.

– Kollektivtrafiken bidar till att nå regionens högt ställda klimatmål. Därför är det rimligt att kollektivtrafiken inte ska vara en plattform för att marknadsföra produkter som skadar vår planet. Vi menar allvar med vår klimatpolitik, det gör skillnad vem som styr, säger Jonas Blomster (MP), ledamot i IKN.  

Hela listan

De fem typer av reklam som nu förbjuds av Västtrafik är följande:

  • Reklam för fossila bränslen, såsom bensin, olja och kol.
  • Reklam för bilar, båtar, mopeder, flygplan och andra fordon helt eller delvis drivna med fossila bränslen.
  • Reklam för fossilt driven vara.
  • Reklam för flygtransporter.
  • Reklam för charterresor där annonsören endast erbjuder flyg som transport.

Källa: Västtrafik

Västtrafik har även reklamförbud för alkohol, tobak och nikotin, reklam som uppmuntrar till att satsa pengar i spel, reklam riktad till barn, reklam eller åsiktsannonsering som anses strida mot god marknadsföringssed eller som upplevs stötande, sårande eller väcker obehag.

Foto: Eddie Löthman, Västtrafik

Text: Redaktionen


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen