JUST NU: Fem branscher skriker efter personal

2023 05 20

Samtidigt som 400 000 går arbetslösa i Sverige så kämpar många företag med personalbrist.

Nu går ytterligare en bransch ut och skriker efter personal och det innebär att minst fem olika branscher bara de senaste veckorna har signalerat att de är i stort behov av mer personal.

Redan svårt att rekrytera

Hela 92 procent av Sveriges livsmedelsproducenter vill öka produktionen framöver.

– Och för det krävs 20 000 nya medarbetare de kommande fem åren, uppger branschorganisationen Livsmedelsföretagen som representerar 800 svenska livsmedelsproducenter.

En stor majoritet av livsmedelsföretagen har redan idag svårt att rekrytera personal enligt en ny rapport.

Bagare och bryggare

Björn Hellman, vd på Livsmedelsföretagen, gläds över företagens ljusa framtidsplaner. Men han ser även ett stort orosmoln.

– Tyvärr så riskerar den stora och växande kompetensbristen att omkullkasta företagens planer, säger han till Livsmedelsföretagens webbsida.

Här är exempel på yrken som branschen nu skriker efter:

- Bagare, styckare, slaktare och bryggare

- Livsmedelsoperatörer och lagerpersonal

- Underhållstekniker och mekaniker.

- Produktutvecklare

Scenpersonal

Ytterligare minst fyra olika branscher har under våren meddelat att de drabbats av akut personalbrist i Sverige.

En av branscherna är scenbranschen och där behövs bland annat följande kompetens:

- Ljustekniker och ljudtekniker

– Dessutom hade nyutbildade personer svårt att ta sig in på arbetsmarknaden under pandemin, vilket bidragit till att det nu råder kompetensbrist, säger Mikael Brännvall, VD för Svensk Scenkonst till SR.

Meteorologer

Även vid SMHI går man ut och skriker efter personal.

Det råder helt enkelt brist på meteorologer.

– Det är ett samhällsviktigt jobb, som är både spännande och roligt, säger Max Schildt på SMHI till SR.

Trots den rådande bristen har ingen ökning av ansökningar till utbildningar inom meteorologi noterats.

Man kan utbilda sig till meteorolog vid exempelvis Stockholms universitet och arbetsplatser som är i behov av fler meteorologer är bland annat Försvaret och SMHI.

Bilmekaniker och dataspel

En annan bransch som just nu lider av personalbrist avser bilreparatörer.

Tusentals mekaniker som lagar och servar bilar i Sverige kommer att behövas de kommande åren.

Det råder även stor brist på spelutvecklare till dataspelsbranschen.

Foto: M. Bjork

Text: Redaktionen


Efterlängtat besked om Aladdinasken

2025 12 23

Marabous populära chokladaskar Aladdin och Paradis har blivit dyrare och dyrare.

Inför årets jul har askarna både minskat i storlek och ökat i pris.

De populära chokladaskarna har minskat i storlek från 500 till 410 gram. Samtidigt har priset ökat från 119 till 129 kronor.

– Det innebär en prisökning på över 32 procent per 100 gram – trots att förpackningen ser ut ungefär som vanligt, rapporterar sajten Godare som är en del av Aftonbladet.

Annonserar efterlängtad vändning

Nu kommer dock ett efterlängtat besked för alla chokladälskare.

Marabous ägare Mondelez indikerar att en prissänkning är närstående.

Julia Lindberg, vd Mondelez Sverige, hänvisar till att kakaopriserna är på väg ner.

– Vår förhoppning är att kostnadstrycket ska kunna minska, och att detta i sin tur kan komma att märkas även för konsumenterna. Det är dock viktigt att komma ihåg att det alltid är handeln som sätter priserna mot konsument, säger hon till Dagligvarunytt.

Lindberg försvarar samtidigt prishöjningarna inför julen.

– Kakaopriserna har under en längre tid varit rekordhöga och resulterat i kraftigt ökade kostnader för vår produktion i Upplands Väsby. Det är även det som föranledde våra produktjusteringar, säger hon till tidningen.

LÄS MER: Förbud införs för matbutiker – förslaget finns i Sverige

Flera faktorer

Mondelez-chefen har tidigare hänvisat till att priset på kakao ökat dramatiskt på grund av dåliga skördar till följd av extrema väderhändelser.

– Svenska folket ska ha råd att njuta av vår choklad, det har varit vår idé sedan vi grundades för över hundra år sedan. Vi förstår att våra konsumenter inte kommer uppskatta att de får mindre choklad, men vår förhoppning är att konsumenten får tillgång till ett mer överkomligt styckpris beroende på hur handeln väljer att prissätta våra produkter.

– Den här förändringen möjliggör att vi kan fortsätta erbjuda konsumenterna ett varierat utbud, inom ett tillgängligt prisspann och med samma fantastiska smak och kvalitet, sade Lindberg när priserna höjdes.

LÄS OCKSÅ: Raseri mot storkedja – julpyntet var “stötande”

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen


Kivra går ut med varning – “Skickas ut slumpmässigt”

2025 12 22

Kivra går ut med en varning för bedrägerier.

Bedrägerivågen fortsätter att drabba svenskarna.

Välkända varumärken kapas återkommande av bedragarna som försöker vagga in tilltänkta offer i en falsk känsla av trygghet.

Nu är det Kivra som tvingas gå ut och varna för pågående bedrägerier.

Kivra varnar

Sms utfärdas till intet ont anande svenskar om ett “Kivra-kort”.

Men det rör sig om bedrägerier, konstaterar den digitala brevlådan.

– Har du fått ett SMS om "Kivra-kortet"? Detta är ett bedrägeriförsök där bedragarna använder vårt namn men det finns ingen koppling till Kivra, varnar Kivra.

– SMSen skickas ut slumpmässigt. Ring inte numret de anger men rapportera gärna SMSet till din operatör.

Så kan det se ut

Så här kan ett exempel på bedrägeriet se ut enligt Råd & Rön:

– Ditt virtuella kort har nu aktiverats. Vid frågor eller ytterligare information rekommenderar du att du kontaktar vår kundsupport.

Ett nummer medföljer i meddelandet som bedragaren hoppas att det tilltänkta offret ska ringa upp.

Den som får den här typen av sms bör radera det direkt – och inte följa några uppmaningar.

Läs mer: Meddelande dyker upp i mejlkorgen – radera det direkt

92 miljoner samtal

Bedrägerierna kommer i olika former – bland annat som sms, mejl eller telefonsamtal.

Under 2025 har Telia stoppat 92 miljoner bedrägerisamtal, vilket är en ökning med 70 procent från i fjol.

Tre i sekunden

Det innebär att tre försök i sekunden eller nästan nio samtal per svensk aldrig når fram till kunderna.

– Vår data visar att bedragarna försöker ännu mer när de upptäcker att de blir stoppade, säger Amanda Landqvist, ansvarig för Telias bedrägeribekämpning.

– Utöver ny teknik och samarbete bidrar det också till den extrema ökningen till 92 miljoner stoppade bedrägerisamtal. Nu stoppar vi tre samtal i sekunden, och vi kommer inte att ge oss. Det här är en kamp om tryggheten för våra kunder och vårt digitala samhälle.

Läs mer: Elgiganten-mejl cirkulerar – radera direkt om du får det

Foto: Kivra

Text: Redaktionen