Fd partiledare har avlidit

2021 11 22

Miljöpartiets första ledare tillika språkrör har avlidit.

Detta uppger partiets nuvarande ledare Märta Stenevi ikväll.

Klok, varm och orädd

– Vi har nåtts av det ledsamma beskedet att Miljöpartiets första språkrör Ragnhild Pohanka har somnat in, 89 år gammal. Ragnhilds medmänsklighet och engagemang för miljö och mänskliga rättigheter har betytt mycket för vårt parti och många kommer att minnas hennes klokhet, värme och oräddhet. Våra tankar är med hennes nära och kära, meddelar Märta Stenevi ikväll.

Var med och bildade partiet

Ragnhild Pohanka ledde partiet under åren 1984 – 1986 och vid hennes sida som manligt språkrör fanns först MP-profilen Per Gahrton och därefter MP-veteranen Birger Schlaug.

– Ragnhild Pohanka är död. Hon var med att bilda och bygga Miljöpartiet 1981 och företrädde partiet i dess första val året därefter. Inför nästa val, 1985, valdes hon till språkrör, tillsammans med Per Gahrton. Hon var en varm, hjärtlig och ömsint partimamma i dess bästa betydelse. Vilket inte minst jag fick uppleva under tiden då vi var språkrör tillsammans, minns Birger Schlaug ikväll.

Älskad i partiet

– Ragnhild var omtyckt, rent av älskad, i partiet. Hon var jordnära utan varje uns av politikerattityd eller personlig strävan efter makt för maktens egen skull. Hon var djupt socialt engagerad och vävde ihop detta med ett stort engagemang för miljön, inte minst skogen. Till min och Lenas glädje var Ragnhild bröllopsvittne då vi gifte oss 1987. Hennes bröllopspresent, en kopparkittel, är ett kärt minne. Den är idag fylld med blommor, framför Birger Schlaug ikväll.

FAKTA: Miljöpartiets Språkrör

🟢 1981–1984 Alternerande sammankallande i politiska utskottet.

🟢 1984–1985 Ragnhild Pohanka & Per Gahrton

🟢 1985–1986 Ragnhild Pohanka & Birger Schlaug

🟢 1986–1988 Eva Goës & Birger Schlaug

🟢 1988–1990 Fiona Björling & Anders Nordin

🟢 1990–1991 Margareta Gisselberg & Jan Axelsson

🟢 1991–1992 Vakant & Jan Axelsson

🟢 1992–1999 Marianne Samuelsson & Birger Schlaug

🟢 1999–2000 Lotta Nilsson Hedström & Birger Schlaug

🟢 2000–2002 Lotta Nilsson Hedström & Matz Hammarström

🟢 2002–2011 Maria Wetterstrand Peter Eriksson

🟢 2011–2016 Åsa Romson & Gustav Fridolin

🟢 2016–2019 Isabella Lövin & Gustav Fridolin

🟢 2019–2021 Isabella Lövin & Per Bolund

🟢 2021–…… Märta Stenevi  & Per Bolund

Tiden med Ragnhild Pohanka

Birger Schlaug minns Ragnhild Pohanka ikväll och här följer hela hans meddelande i sociala medier i kväll.

– Ragnhilds första valrörelse var således 1982. Den var allt annat än lätt. Vi hade ännu inte språkrör utan valde en "sammankallande i politiska utskottet". I SVT fick Ragnhild den omöjliga uppgiften att företräda partiet i en så kallad "småpartidebatt" där hon fick samsas med företrädare - i vissa fall rena rama knäppskallarna - för små, sektliknande partier. SVT valde dessutom att ha en domare som redovisade om företrädarna svarade rätt eller fel...  Det var en häpnadsväckande uppvisning av Sveriges Television. Uppdraget tycks snarast ha varit att mota bort miljöpartiet från riksdagen.

– Partiet missade riksdagen, men etablerade sig i många kommuner. Inte minst eftersom sexbarnsmamman Ragnhild åkt runt i landet och startat lokalavdelningar. Allt skedde ideellt. Ragnhild beskrev i antologin "Nu kommer Miljöpartiet" denna tid som att den "griper in i personligheterna och påverkar våra privatliv".

Hon fortsatte: "Inte bara på det sättet att vi offrar vår fritid. Våra familjer får ställa upp för att vi aktiva ska kunna ägna oss åt det inre uppbyggnadsarbetet, det formella arbetet, framställande av material, telefonerande... Dessutom måste vi hela tiden tänka över innehållet i våra idéer, testa dem, pröva dem och vår egen livsinställning för att sedan som i mitt eget fall med tillfredsställelse och glädje konstatera: det stämmer."

När partiet skulle välja något så - enligt medierna - konstigt som språkrör inför valet 1985 blev hon och Per Gahrton partiets första språkrörspar.

Också denna valrörelse var skoningslös hård. Någon riksdagsplats blev det inte. Den allmänna uppfattningen bland politikjournalister var att det redan fanns partier i riksdagen som täckte in allt, inte minst framfördes detta av SVT:s kommentator Olle Söderlund.

Efter valdagen 1985 avgick Per Gahrton omedelbart. På ett förtroenderådsmöte - som hölls i Vingåker - valdes jag till Pers efterträdare. Det var då jag verkligen fick uppleva hennes varma hjärta. Ragnhild berättade att hon var så trött och egentligen ville avgå men valde att som språkrörskollega slussa in mig i uppdraget. Vi var språkrör tillsammans ett halvår.

Ragnhild lärde mig att tala om rättfärdighet istället för rättvisa. Rättvisa kan ju vara lite vad som helst - att få behålla allt som tjänats in eller att via skatt dela med sig till andra - medan rättfärdighet pekar på en tydlig riktning. På nästkommande kongress tog Eva Goes över stafettpinnen från Ragnhild.

Eva och jag var var språkrör när Miljöpartiet, som första nya parti på 70 år, äntrade riksdagen 1988. En av ledamöterna som kom in var Ragnhild Pohanka. Hennes engagemang och ideologiska kompass var som vanligt exakt inställd. Ideologiskt alltid solklar. Ekologiskt hållbart samhälle måste gå hand i hand med social rättfärdighet och strävan efter fred.

Ragnhilds djupt berättigade raseri när socialdemokraterna tog det så kallade Luciabeslutet 1989 - beslutet innebar att gränserna stängdes för turkbulgarer på flykt genom att asylrätten togs bort - kom från både hjärta och hjärna.

Dessvärre åkte partiet ut efter en mandatperiod. Men återkom 1994. Jag var språkrör (tillsammans med Marianne Samuelsson ) och minns särskilt ett besök i Ragnhilds valkrets. Vi talade på torg och hade valmöten på kvällarna. Mellan varven talade vi om livet, om barnen. Ragnhild vill göra världen bättre, men var totalt ointresserad av prestige och att bygga upp personligt cv.

Efter valet skulle vi utse partiets representanter till de olika riksdagsutskotten. Vi hade vi lite svårt att få någon som med glädje tog sig an riksdagens socialförsäkringsutskott - ett joxigt utskott. Ragnhild tog det. För där låg flyktingfrågor. Också där brann hennes sociala engagemang och rättfärdighet.

Politik är ju ett brett fält. När jag ser tillbaka kan jag inte minnas en enda sakfråga där jag och Ragnhild hade olika uppfattningar. Svaren på frågorna var alltid självklara. Då är det en ynnest att få vara politiker.

I en nyutgiven antologi, som tidigare språkröret Lotta Hedström varit redaktör för, berättar Ragnhild för sin son Anders Öckerman som nedtecknar: "När jag nu på ålderns höst ser tillbaka på mitt innehållsrika liv känner jag glädje och optimism! Jag kan också se att jag hela mitt vuxna liv försökt arbeta för att hjälpa utsatta människor och för att förändra samhället så det blir mer humant och miljövänligt. (-) Och jag tror att de flesta av oss vill det. Det går faktiskt! Låt oss göra det tillsammans."

– Ragnhild var på så många sätt ett föredöme. Vi är många som har anledning att tacka henne för så mycket. Jag inte minst, skriver Birger Schlaug på sin Facebooksida ikväll.

Foto: Märta Stenevi Instagram


Bensin och diesel slut – tomma pumpar på flera håll

2025 01 07

De senaste dagarna har bilister på flera håll i landet mötts av tomma pumpar.

Från och med 1 januari sänktes skatten på bensin.

– Skattesänkningarna kommer mer än kompensera för det prispåslag som höjningen av reduktionsplikten kan leda till, sade finansminister Elisabeth Svantesson (M) vid beskedet.

Strax efter årsskiftet sjönk bensinpriset med hela 75 öre, baserat på det rekommenderade riktpriset för privatkunder.

Och det kan ha bidragit till att pumpar tömts på bränsle de senaste dagarna, vilket bland annat varit fallet med bensinstationerna som ligger längs E16 i Dalarna.

Bensinen var helt slut i fyra dygn, rapporterar Falu-Kuriren.

– En del av våra stationer har efter att drivmedelspriserna gått ned till följd av den nya förändrade reduktionsplikten sålt mer än vanligt. Vi jobbar givetvis intensivt på att lösa detta så fort som möjligt, säger Jesper Ekström, som är kommunikationsansvarig på OKQ8, till tidningen.

Panikslagna bilister

Samma sak drabbade exempelvis Din-X-macken i Järlåsa utanför Uppsala.

Efter nyår rusade bilister till macken och både bensinen och dieseln tog slut, enligt UNT.

Anders Elovsson, som är ansvarig för en mack i Dalarna, berättar om hur bilister blivit mer eller mindre panikslagna när de stannat till och upptäckt att det inte går att tanka.

Han tror dock inte att den plötsliga bristen enbart beror på att fler har tankat bilen på kort tid, utan även att bensinbolagen dragit ner på leveranser då reduktionsplikten sänktes 1 januari.

– Nu vet jag att tankbilarna går för högtryck runt om i landet, men det kommer säkert att ta sin tid innan man kommer i fas och att vi slipper vänta på tankbilarna, säger Anders Elovsson till Falu-Kuriren.

En tredjedel av mackarna kan försvinna

Den plötsliga bränslebristen kan sättas i relation till tidigare rapporter om att en tredjedel av alla bensinstationer i Sverige kan försvinna under kommande tioårsperiod.

Organisationen Sveriges Servicecenter, OSS, flaggade för just detta i somras efter att flera mackar behövt slå igen.

Bakom den stora förändringen ligger ett prognostiserat mindre behov av fossila bränslen i och med den gröna omställningen.

– I Sverige finns idag drygt 3 000 drivmedelsanläggningar. En strukturrationalisering av dessa är att vänta, drivet av ökade lagkrav, svårigheter med lönsamhet och en omställning till fossilfria drivmedel, förklarar OSS.

– En katalysator i kommande strukturrationalisering är just utfasningen av de fossila drivmedlen och de minskade volymer detta kommer att innebära. 

– Med de minskade volymerna kommer även färre kunder att besöka stationer vilket kommer att leda till minskad butiksomsättning.

Foto: Circle K

Text: Redaktionen


Vanligt körkort försvinner i Sverige

2025 01 07

Den gröna omställningen kan leda till att ett vanligt körkort dör ut i Sverige.

Det rör sig om körkort för manuellt växlade bilar, som är den vanligaste körkortsformen i Sverige i dag.

Anledningen till att det klassiska körkortet riskerar att försvinna är biltillverkares omställning till elbilar, som saknar manuell växellåda.

Redan i dag upplever Trafikverket svårigheter med att köpa in manuellt växlade bilar till förarproven, rapporterar DN.

Samtidigt väljer allt fler förare att ta automatkörkort.

Under 2023 var 42 procent av alla uppkörningar för automatkörkort.

Elbilen ersätter

Från och med 2035 kommer dessutom EU att stoppa nya bensin- och dieselbilar. Nya bilar kommer inte längre att få producera några koldioxidutsläpp, vilket i praktiken innebär ett förbud mot försäljning av bensin- och dieselbilar.

När de klassiska bilarna fasas ut innebär det sannolikt slutet för den manuella växellådan. Detta eftersom elbilar ska ersätta fossildrivna bilar.

– Elbilen är ju alternativet som finns i dag, och där finns egentligen ingen manuell växellåda, säger Ove Lommered, avdelningschef på Trafikverket, till DN.

Kollegan Sofia Lindahl, kommunikationschef på Trafikverkets förarprov, bedömer dock att det manuella körkortet inte kommer fasas ut helt och hållet.

Undantag kommer behöva göras för en del yrkesgrupper, menar Lindahl.

– Till exempel polis, räddningstjänst och de som kör bärgningsbilar behöver ofta kunna förflytta vilket fordon som helst i sin tjänst. Det gör att det finns en kravbild i professionen, säger hon till tidningen.

Digitala körkort

En annan typ av körkort som är på väg att försvinna är de fysiska korten som många svenskar har i plånboken i dag.

Målsättningen är att de rosa plastkorten ska ersättas med digitala varianter.

Förhandlingar pågår för närvarande i EU för att komma fram till ett gemensamt beslut för alla medlemsländer.

– Om det här träder i kraft så ska det senast om fem år finnas ett digitalt körkort även i Sverige, sade Ted Snölilja, utredare på Transportstyrelsen, till SR Ekot i början av december.

Foto: W. Kei

Text: Redaktionen