Fartkameror kan aktiveras – med helt ny funktion

2023 12 06

Strax över 40 000 hastighetsöverskridande bilister fångades på bild förra året.

Samtliga blev fotograferade av flertalet av landets cirka 2 400 fartkameror som finns uppsatta längs med vägarna i Sverige.

Men det finns en brist i dagens system. Bilderna går enbart att begära ut i efterhand.

Det vill nu regeringen och Sverigedemokraterna ändra på, rapporterar Göteborgs-Posten.

Koppla upp sig i realtid

Förändringen är en del i ett större förslag om att ge polisen nya verktyg att bekämpa den organiserade brottsligheten.

I det ingår utökade befogenheter för kameraövervakning och ansiktsigenkänning – bland annat genom livebevakning av vägar med hjälp av fartkameror.

– Det vi nu ska titta på är möjligheten att i realtid kunna få koppla upp sig och exempelvis följa en misstänkt kriminell som för fram ett fordon, säger justitieminister Gunnar Strömmer (M) till GP.

Inga tillstånd

En så kallad “snabbspårsutredning” ska nu utreda möjligheterna inom sex månader.

Då ska det även kommas fram till om polisen i större utsträckning ska kunna använda sig av drönare – samt om kommuner själva ska kunna sätta upp kameror i offentligheten utan att söka tillstånd.

Många kommuner vill investera i kamerabevakning i högre grad än idag. Och då finns det en ganska byråkratisk ordning där man måste kräva tillstånd och det är långa tider i den processen, säger Gunnar Strömmer.

Räddar 20 liv per år

Fartkamerorna, eller trafiksäkerhetskameror som är det formella begreppet, är ett komplement till polisens övriga trafiksäkerhetsarbete.

Enligt Trafikverket räddas omkring 20 liv per år och över 70 personer från att bli allvarligt skadade i trafiken tack vare kamerorna.

– Kamerorna är placerade för att sänka hastigheten och rädda liv på de vägar där vi har höga hastigheter och risken för olyckor är stor, framhåller myndigheten på sin hemsida.

– Mätningar visar att det fungerar väl, trafikanterna väljer att sänka hastigheten när man kör på en väg med trafiksäkerhetskameror.

Bearbetas manuellt

När en fartkamera fångat ett fordon på bild bearbetas fotot alltid manuellt.

Det inleds en utredning där möjliga förare kontrolleras i olika register, exempelvis jämförs bilderna med pass- eller körkortsfoto.

Stämmer bilden skickas ett “underrättelsedokument” till föraren i fråga.

Går det inte att identifiera föraren så skickas en förfrågan till fordonets ägare om vem som har kört fordonet vid den aktuella tidpunkten, informerar polisen på sin webbplats.

Foto: Holger Ellgaard

Text: Redaktionen


Amerikansk missil träffar ufo – “aldrig sett något liknande”

2025 09 12

En amerikansk missil krockar med ett oidentifierat flygande objekt.

Det visar en video som precis har släppts i USA under en utfrågning i representanthuset med republikanen Eric Burlison.

Se videon längst ned i artikeln.

Filmen är inspelad med en amerikansk drönare och har tillhandahållits av en visselblåsare, rapporterar CBS News.

Men vad som sker när den beryktade Hellfiremissilen träffar det okända objektet är närmast chockerande.

Den studsar bara mot föremålet.

– Vi har aldrig sett en Hellfiremissil träffa ett mål och studsa iväg, säger Luiz Elizondo, tidigare högt uppsatt tjänsteman i Pentagon, till CBS.

Brukar förstöra allt

Händelsen utspelade sig utanför Jemens kust och videon är daterad 30 oktober 2024. Detaljerna kring händelsen är fortfarande oklara.

– När en Hellfire träffar någonting fast, en kinetisk attack mot något fast, finns det vanligtvis inte mycket kvar av vad det nu är den träffar, säger Elizondo.

– Den (missilen) är väldigt, väldigt destruktiv. Men i videon verkar det som att missilen antingen omdirigeras, eller kanske snuddar vid objektet och fortsätter iväg.

LÄS MER: Tidigare försvarstoppen: “Det är största upptäckten i mänsklighetens historia"

Över 750 observationer

Pentagon har inte velat kommentera videon, uppger CBS News.

Mellan maj 2023 och juni 2024 har dock försvarsdepartementet tagit emot över 750 nya observationer av så kallade UAP, unidentified areal phenomenon (oidentifierade luftfenomen). Flera av dem har kunnat förklaras, men en del är fortfarande ett mysterium.

Vid tidpunkten som videon är daterad genomförde USA återkommande flyganfall mot Huthirebellerna som utgjorde ett hot mot såväl den amerikanska flottan som kommersiella fartyg.

LÄS MER: Ufo-larm i USA – Vita huset i krismöte

Ökat intresse

Ufo-frågan har de senaste åren väckt ett ökat intresse i USA och omvärlden. Inte minst efter att David Grusch, som jobbade 14 år inom den amerikanska underrättelsetjänsten, under ed vittnade om att han har andrahandskällor på att USA besitter utomjordiska rymdskepp och “döda piloter”.

Enligt Grusch har det pågått sedan 1930-talet.

Flera tidigare kollegor gick i god för hans trovärdighet, men många är också skeptiska och påtalar avsaknaden av både bevis och förstahandsvittnen.

– Han har inte inte presenterat något liknande bevis för att vi skulle förvänta oss att tro på något så extraordinärt som detta. Han såg inte dessa saker själv, sade ufo-journalisten Garrett Graff till The Guardian vid tillfället.

Se videon när Hellfire träffar ufot genom att klicka här (länk till X, tidigare Twitter).

Foto: Sociala medier

Text: Redaktionen


Nya däckregler i Sverige – deadline nästa vecka

2025 09 11

I vintras gick regeringen ut med att nya regler för vinterdäck är på gång.

Det var i februari tidigare i år som två olika förslag på förändringar presenterades.

Den första delen gick ut på att ersätta den nuvarande regeln om att vinterdäck alltid måste användas vid vinterväglag mellan 1 december och 31 mars.

Istället skulle en ny regel införas om att det alltid ska råda krav på vinterdäck när vinterväglag råder, oavsett tid på året.

Det andra förslaget handlar om att datumgränsen ska gälla samtliga fordon samt att tunga fordon ska utrustas med snökedjor.

Så väntas nya reglerna bli

Nu ger Fordonsbranschen besked om att ett beslut är på gång.

Tunga fordon ska ha vinterdäck mellan 10 november och 10 april, oavsett väglag, och förslaget om obligatoriska snökedjor slopas.

När det gäller lätta fordon ligger regeln kvar om att vinterdäck enbart behövs vid vinterväglag – men datumgränsen ändras även här till 10 november – 10 april.

Vi ser mycket positivt på att regeringen nu går vidare med tydligare och nya vinterdäckskrav för tunga fordon. Det stärker både framkomligheten och trafiksäkerheten. Att det föreslagna kravet på snökedjor är slopat är särskilt viktigt – det hade inneburit höga kostnader och allvarliga risker ur arbetsmiljö- och trafiksäkerhetssynpunkt, säger Ulric Långberg, samhällspolitisk chef på Sveriges Åkeriföretag, i en kommentar.

LÄS OCKSÅ: Höjer hastigheten till 150 km/h – först i hela EU

Deadline nästa vecka

Något formellt beslut i frågan är dock inte klubbat, vilket beror på att bestämmelser kring internationell handel även angår EU. 

Deadline för invändningar är dock redan nästa vecka, tisdagen 16 september, och om ingen har protesterat innan dess är det grönt ljus för de nya reglerna att träda i kraft den 1 november.

Regeringen agerar både lyhört och skyndsamt, det är positivt. Nu ser vi fram emot att vårens skiftesperiod förlängs för att ge trafikanter och verkstäder bättre planeringsförutsättningar, säger Lars Bergmark vd Svenska Fordonsbranschen, i ett uttalande om saken.

LÄS MER: Polismeddelande till bilister – “det ger faktiskt böter”

Foto: D. Foster

Text: Redaktionen