SVERIGE: Färja har gått på grund

2023 10 22

En passagerarfärja har gått på grund.

Under söndagsmorgonen kommer uppgifter om att ett större fartyg har fått problem.

Det rör sig om passagerarfärjan Marco Polo som i morse avgick från Trelleborg och hade satt kurs mot Karlshamn.

Nu har färjan gått på grund i Pukaviksbukten, utanför Hörvik i Blekinge.

Det rapporterar TV4.

Resurser på plats

Enligt uppgifter är tre båtar från Sjöräddningssällskapet på plats för att hjälpa till.

Man undersöker för närvarande om passagerarna på båten bör evakueras.

Det ska finnas ungefär 70 personer på båten.

– Ingen ska vara skadad. Vi tittar nu på om vi behöver evakuera eller om passagerarna ska få vara kvar, säger Sjöfartsverkets presskommunikatör Fredrik Strömbäck.

Relativt lugnt

Det ska inte råda någon panik på plats, båten ligger still och ytterligare resurser är på väg för att bistå med hjälp.

Man förmodar att färjan står på grunt vatten och det stabila väderläget innebär att det inte ska finnas någon uppenbar risk för passagerarna.

– Det är ganska lugnt på plats. Det finns inga uppgifter om att fartyget tar in vatten, fortsätter Fredrik Strömbäck.

Det är ännu oklart exakt vad det är som har lett till att färjan gått på grund.

Totalt ska 71 personer befinna sig ombord.

Inleder evakuering 

Senare på söndagen meddelar Sjöfartsverket att passagerare och stora delar av personalen ska evakueras till hamnen i Karlshamn.

– Det kommer ske lugnt och stilla med båt.

– Evakueringen sker inte för att det finns risk att fartyget sjunker utan för att det behöver ligga kvar för att undersökas vilka eventuella skador det fått.

Det säger Fredrik Strömbäck till SVT Nyheter. 

Utreder inte brott 

Det finns i nuläget inga misstankar om brott i samband med händelsen. 

Det uppger polisen på söndagsförmiddagen. 

215 platser

Färjan Marco Polo har plats för 215 passagerare och tillhör TT-line.

– Vår bekväma färja Marco Polo har 78 hytter och 30 vilstolar för 215 passagerare. Det finns totalt åtta däck. Tre av dem är fordonsdäck, däck 1, 3 och 5. På däck 7 finns hytter, cafeteria med integrerad TT-Line-Shop, Panorama-lounge med lekhörna, framhåller bolaget.

Döpt efter upptäcktsresande

Färjan är döpt efter den venetianska upptäcktsresanden Marco Polo.

– Hans reseskildringar och detaljerade beskrivningar av människor, städer och exotiska varor har fascinerat människor genom tiderna. Redan 1992 hade TT-Line en färja i trafik mellan Rostock och Trelleborg, som fick namnet "Marco Polo".

Arkivfoto: R. McCue

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Tung smäll för alla som tankar bilen

2023 11 29

Regeringen och Sverigedemokraterna har lovat väljarna att priserna på bensin och diesel ska pressas ner.

Tidöpartierna har sänkt bränsleskatten och vid årsskiftet sänks den så kallade reduktionsplikten till sex procent.

Enligt SD och regeringen kan sänkningen  resultera i att det blir ungefär 5,50 kronor billigare per liter diesel inklusive moms att tanka redan 2024.

För 2025 och 2026  beräknas dieselpriset bli över 6 respektive 7 kronor lägre.

Uppgifter: Extra kostnad tillkommer

Nu kommer dock ett dystert besked för den som hoppas på betydligt lägre drivmedelspriser.

I ett utkast till regeringens klimathandlingsplan, som DN tagit del av, framgår det att regeringen planerar att skapa ett eget system som lägger på en extra kostnad för den som tankar sin bil.

Den nya avgiften skulle innebära att bensin och diesel återigen blir dyrare.

– Särskilt om systemet utformas så att det tvingar ner utsläppen från transporter ända till de nivåer som Sverige har åtagit sig inom EU-systemet att nå till 2030, framhåller DN.

Ställer krav på Sverige

Bakgrunden till det eventuella beslutet är att regeringen pressas av EU:s utsläppsmål för transportsektorn.

Unionen kräver att Sverige gör något drastiskt åt de ökade utsläppen redan till 2030.

Läget är kritiskt.

Regeringens egna beräkningar visar att utsläppen inom transportsektorn kommer att öka med uppemot 30 miljoner ton till 2030.

Oense

Tidöpartierna är inte överens om det nya systemet.

Sverigedemokraterna motsätter sig förslaget, uppger DN.

Tidningen beskriver hur en ”dragkamp” pågår på statsrådsberedningen, som har ansvar för att leda och samordna arbetet i Regeringskansliet.

Hotat med regeringskris

För Sverigedemokraterna är lägre drivmedelspriser en hjärtefråga.

Partiet har gått så långt som att hota med regeringskris om inte drivmedelspriserna sjunker drastiskt efter årsskiftet.

– Det kommer komma en förändring som är ganska markant och substantiell till årsskiftet. Det kan vi vara 99,9 procent säkra på, annars har vi regeringskris, sa SD:s ekonomisk-politiska talesperson Oscar Sjöstedt till TV4 Nyheterna i slutet av mars.

Efter hotet har dock SD närmat sig regeringens klimatpolitik.

För drygt två veckor sedan meddelade  partiets klimatpolitiska talesperson Martin Kinnunen att SD ställer sig bakom Sveriges klimatmål till 2045.

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet resp E. Akyurt

Text: Redaktionen


Krisbesked från Coop – ”vi beklagar”

2023 11 28

Coop tvingas vidta extraordinära åtgärder för att lösa en svår ekonomisk situation.

Matbutiken drar ned på kostnader värda 300 miljoner kronor.

Förändringen är en del av en stor omställning av organisationen som företaget menar ska “öka konkurrenskraften och ge bättre priser och erbjudanden", skriver Coop i ett pressmeddelande.

Men de potentiella prissänkningar kommer till ett annat stort pris.

100 personer får sparken för att Coop ska kunna driva igenom den nya organisationen.

– Coops uppdrag är att skapa ekonomisk nytta för våra drygt 3,9 miljoner medlemmar, säger Marie Nygren, vd på Coop Sverige, i företagets pressutskick.

"Kraftiga kostnadsökningar"

Marie Nygren pekar på omvärldsförändringarna de senaste åren, som framför allt eskalerat efter Rysslands invasion av Ukraina, och som orsakat kraftiga konsekvenser på ekonomin även här i Sverige.

– De senaste årens kraftiga kostnadsökningar för bland annat inköp av varor, energi, transporter och höjda hyror gör att vi måste anpassa organisationen för att ge förutsättningar för ett lönsamt Coop i Sverige, säger Marie Nygren.

– Ett starkt Coop kan ta matchen med konkurrenterna och skapa både medlemsnytta och bidra till ökad hållbarhet.

"Beklagar" uppsägningarna

Att 100 personer måste lämna sitt jobb är ett nödvändigt ont.

Enligt Marie Nygren är beskedet Coop ger “beklagligt”.

– Vi kommer att göra vad vi kan för att hjälpa dem vidare i sina yrkesliv, lovar Coop-vd.n.

Den nya organisationen börjar gälla från och med 1 januari 2024.

Företaget kommer då också att inleda driften av en ny, helautomatiserad varuterminal i Eskilstuna – vilket beskrivs som den största investeringen för Coop i modern tid.

– Det är en framtidssatsning som under många decennier ska leverera en kostnadseffektiv och driftsäker logistik och varuhantering för hela Coop i Sverige. Varuterminalen är en av förutsättningarna för att klara konkurrensen och samtidigt bidra till ökad hållbarhet, säger Marie Nygren.

Tvingats stänga butiker

Så sent som för en månad sedan tvingades Coop stänga fem butiker i Sverige.

Affärerna har länge haft ekonomisk uppförsbacke.

– I detta fall har berörda butiker, trots ett flertal insatser, fortsatt att gå med förlust. Och vi ser inte att utvecklingen går att vända inom överskådlig tid, sade Meta Persdotter, vd för Coop Butiker och Stormarknader, vid tillfället.

Foto: Coop

Text: Redaktionen