Bluff på ICA – kunderna kommer inte att bli glada
Ica och flera andra matjättar anklagas för att vilseleda sina kunder.
“Superklipp” och rabatter duggar tätt i matbutikerna.
Och det är många som lockas av de till synes attraktiva erbjudanden i tider när matpriserna ökar kraftigt.
Men i själva verket sparar kunden ofta inte alls så mycket pengar på extrapriserna som man kan tro av reklamen, framhåller Sveriges konsumenter enligt SVT.
Enligt organisationen skiljer sig erbjudanden om “tre för två”, styckpriser eller röda siffror knappt från ordinarie pris.
– Det är vilseledande. En rabatt ska innebära en stor prisskillnad jämfört med ordinarie pris, men det är sällan fallet, säger Maria Wiezell som är konsumentjuridisk expert på Sveriges konsumenter, till tv-kanalen.
Pekades ut av myndighet
Ica var, tillsammans med bland annat Willys och Hemköp, en av matbutikerna som också pekades ut av Konsumentverket förra året.
Kedjan fick då samma typ av kritik. Enligt en granskning från myndigheten gav annonsbladen intrycket att produkter hade fått lägre pris, utan att det tidigare lägsta priset framgick, rapporterade TV4 vid tillfället.
Det strider mot prisinformationslagen, menar Konsumentverket som krävde åtgärder.
Kampanjkritik
Även Icas så kallade multikampanjer, “köp 2 betala för 1”, har särskilt uppmärksammats av oberoende sajten Matpriskollen.
Kritiken handlar om att kedjorna flyttar lager från butikerna till kundens hem och ökar matsvinnet.
– Ica har den största ökningen mot förra året, men även tidigare har Ica varit drivande med multierbjudanden. Detta verkar vara en försäljningsstrategi man fokuserar ännu hårdare på, sade Ulf Mazur, sajtens vd och grundare, i höstas.
Har inte svarat
Ica har inte svarat på kritiken. SVT har sökt matjätten utan resultat.
Enligt Sveriges konsumenter saknas det idag ett tydligt regelverk för hur stor skillnaden måste vara mellan ordinarie och rabatterat pris. “Röda siffror” innebär därmed inte att varan per automatik kostar mindre än normalt.
– Regleringen borde tydliggöra vad som räknas som en rabatt. I nuläget är det upp till butikerna, säger Maria Wiezell.
Foto: ICA-gruppen
Text: Redaktionen