Rikspolischefen får rekordhög lön

2023 11 23

Sveriges tillträdande rikspolischef kommer att få en rejäl månadslön.

Det står klar sedan regeringen beslutet att Petra Lundh ska tilldelas bara 3 000 kronor mindre än statsministern själv när lönen varje månad sätts in på hennes konto.

Ökning med 52 000 kronor

Fackförbundet ST:s tidning Publikt kommer nu med uppgifterna om att den nya rikspolischefen kommer att få hela 188 000 kronor i månaden.

– Det är 52 000 kronor mer än vad hon tjänade i sitt tidigare uppdrag som hovrättspresident vid Svea hovrätt.

– Och 8 100 kronor mer än vad den tidigare rikspolischefen Anders Thornberg tjänat, rapporterar Publikt.

Utmanande uppdrag

Petra Lundh som blir Sveriges nya rikspolischef den 1 december, det vill säga på fredag nästa vecka, blir därmed den bäst betalda av alla Sveriges myndighetschefer inom den skara som får sin lön beslutad av regeringen.

Samtidigt är hennes uppdrag ett av de mest utmanande i Sverige just nu – att hejda den grova brottsligheten och sätta stopp för de gängkriminellas skjutningar, bombande och mördande runt om i landet.

Statsministerns lön

Statsminister Ulf Kristersson har mer än 190 000 kronor i månadslön.

– Från den 1 juli 2023 är arvodet för statsministern 191 000 kronor per månad och för övriga statsråd 150 500 kronor per månad.

Det uppger Regeringskansliet.

Statsministern och de andra ministrarnas lön omprövas normalt en gång per år.

De 349 riksdagsledamöterna ligger en bra bit under ministrarna.

– Ledamöterna har ett grundarvode på 73 000 kronor i månaden som de betalar skatt för, uppger riksdagen.

Luxuös bostad

Som statsminister får man även en minst sagt luxuös bostad.

– Sagerska huset är statsministerns tjänstebostad. I inkomstskattelagen finns en bestämmelse som innebär att statsministerns förmån av tjänstebostad som följer med ämbetet inte är skattepliktig om statsministern dessutom disponerar en privat bostad.

Harpsund

Utöver detta kan statsministern även använda Harpsund både för sin egen del och för att där kunna ta emot svenska och utländska gäster.

– Harpsund används idag för representation, arbete, regeringskonferenser och rekreation, framhåller Regeringskansliet.

Foto: Ninni Andersson och Nadine Sohier, Regeringskansliet

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Stora problem på Willys – tvingas stänga butiker

2025 05 15

Axfood upplever stora problem med betalningar i sina butiker just nu.

Just nu går det inte att betala kontaktlöst på varken Willys eller Hemköp.

Den svenska matjätten Axfood drabbas just nu av driftstörningar, och väljer därför nu att tillfälligt stänga vissa butiker.

Magnus Törnblom är pressansvarig på Willys. Han uppger att problemen ligger hos en underleverantör.

– Problemet ligger tidigare i kedjan, hos en leverantör som tillhandahåller vår betaltjänst, uppger Törnblom enligt Expressen.

“Jobbar så snabbt man kan”

Problemen ska dock bara gälla kontaktlösa betalningar, så kallade “blippbetalningar”.

Ännu finns heller ingen prognos för när problemen kan ha löst sig, rapporterar Aftonbladet.

Enligt tidningen arbetar man dock “så snabbt man kan” med att lösa strulet, samtidigt som man beklagar problemen.

Läs mer: Obehaglig upptäckt på Willys – bland grönsaker och bröd

Ännu en smäll för Hemköp

Enligt Barometern gäller problemen både för Willys- och Hemköpbutiker, vilka båda ägs av Axfood.

Detta innebär ytterligare en tuff smäll för Hemköp på senare tid. 

För bara några veckor sedan utnämndes nämligen butikens kundklubb till “Sveriges sämsta”, trots över två miljoner medlemmar.

– Vi fortsätter arbetet med att förbättra Klubb Hemköp och strävar så klart efter att bli ännu fler medlemmar, sade Joel Bergman, CRM-chef på Hemköpskedjan, i ett tidigare uttalande.

Läs också: Matjätte i botten – har “sämsta” kundklubben av alla

Foto: Axfood 

Text: Redaktionen