Falukorv rusar i pris – här är nya prislappen

2024 02 05

Matpriserna börjar nu öka igen efter att ha varit på nedgång under en längre period.

I januari månad steg livsmedelspriserna totalt med 0,5 procent jämfört med december, rapporterar Sveriges Radio med hänvisning till den oberoende sajten Matpriskollen.

– Det är den största ökningen sedan mars förra året, konstaterar radion.

Falukorven värst

Den vara som ökar mest i pris, tillsammans med olivolja samt frukt och bär, är ingen mindre än den omåttligt populära falukorven.

Produkten, som blev något av en symbolfråga i valrörelsen 2022 när Ebba Busch (KD) plockade fram och viftade med korven under en radiodebatt, ökar nu med 2,5 procent jämfört med föregående månad.

– Det här är symbolen för allt som är fel med Sverige, därför att en falukorv brukade kosta 25 kronor för ett år sedan, sade KD-ledaren för två år sedan.

Över 40 kronor

Efter den senaste månadens prisökningar går det att hitta falukorv för över 40 kronor, baserat på nätpriserna på de stora livsmedelskedjorna Coop, ICA och Willys.

Hos den förstnämnda kostar nu en falukorvsring från Scan på 800 gram 41,50 kronor och på de två sistnämnda 39,90 kronor.

Falukorvspriset för matbutikernas egna varumärken, som är billigare än de mer etablerade märkena,  är på måndagen följande:

- 37,95 kronor (Coop, 800 gram)

- 35,90 kronor (Garant, Willys, 800 gram)

- 34,90 kronor (ICA, 800 gram)

Kommer fortsätta stiga

Enligt Matpriskollen kommer matpriserna att fortsätta att stiga ännu mer i februari, uppger SR.

Detta trots att exempelvis Coop i slutet av januari meddelade en stor sänkning som ska gälla i sex veckor.

Omkring 100 varor omfattas av sänkningen.

– Att fortsätta sänka priserna på vardagsfavoriter, relevanta för våra medlemmar, är ett sätt. Vi hoppas det uppskattas och förenklar vardagen något, sade Marie Nygren, vd för Coop Sverige, i ett pressmeddelande vid tillfället.

Lovar sänkningar

Även ICA har lovat att sänka sina priser – med start i mars månad.

– Det kommer fortsatt att vara olika priser i våra butiker då vi alla är fria handlare i samverkan, men kunden kommer att märka att man kan handla vardagsvaror till lägre priser var man än befinner sig i Sverige, sade Peter Jonsson, ICA-handlare i Skellefteå och ordförande i ICAs Sverigeråd som representerar landets ICA, för ett par veckor sedan.

Foto: Mario Mlynek resp Håkan Dahlström

Text: Redaktionen


Jättebesked från Lidl – gäller i en månad

2024 03 03

Lidl genomför nu omfattande prissänkningar på Matrikets produkter.

I samband med kostnadskrisen som har varit och den höga inflationen hyllades Lidl då man var tidigt ute med att sänka eller frysa priset på matvaror.

Nu kommer man med ett nytt besked som gynnar kunderna, nämligen att man sänker priserna på 200 varor tillhörande varumärket “Matriket” under hela mars.

Det framhåller Lidl via sociala medier.

“Du läste rätt”

Det rör sig om en omfattande rad prissänkningar som gäller varumärket “Matriket”, vilket är varor från svenska gårdar.

– Det är sant! Du läste rätt, vi gör vår största prissänkning hittills under mars för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel, framhåller Lidl via sociala medier.

200 produkter

Livsmedelskedjan framhåller vidare att sänkningarna berör hundratals produkter.

– Vi sänker priset med 20 procent på 200 Matriket-varor under hela mars. Ett år efter lanseringen av vårt varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment, allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.

Produkter från Sverige

Gemensamt för alla produkter inom varumärket “Matriket” är att de är svenskproducerade.

– Här samlar vi mat från svenska gårdar, producenter och odlare, för en levande landsbygd och goda smaker. Svensk mat är unik och vårt avlånga land med fyra årstider ger förutsättningar för otroliga smakupplevelser, framhåller Lidl angående satsningen.

Ökar igen

Statistiska centralbyrån har meddelat att matpriserna generellt stigit något på sistone, men att det inte rör sig om någon extrem ökning.

– Det följer mönstret från tidigare år. Priserna på kaffe, te och kakao, på oljor och fetter samt på fisk brukar gå upp i januari. Där ingår nämligen många produkter som brukar ingå i olika kampanjer i december, säger Carl Mårtensson, prisstatistiker på SCB.

De genomsnittliga priserna på livsmedel och alkoholfria drycker steg med 0,3 procent i januari jämfört med december.

Foto: Lidl

Text: Redaktionen


Rusning till Sverige – oväntad produkt lockar

2024 03 03

Norrmännens intresse för svenska produkter är fortsatt högt.

Under året har personer från såväl Norge som Danmark och Finland handlat i Sverige mot bakgrund av den svaga kronan.

Bland produkterna som norrmännen är mest intresserade av finns godis, kött och läsk.

Samtidigt tar sig många över gränsen för att handla en något oväntad produkt, nämligen glutenfria varor.

Det rapporterar Sveriges Radio.

Större och billigare

Anledningen till att norrmännen tar sig till Sverige för att handla glutenfritt handlar om att utbudet beskrivs som både större och billigare.

Det säger norska kunder som besöker affärer i värmländska Charlottenberg.

– Det är större utbud här, det bidrar till att det är intressant att komma hit, säger Snezana Bartulovic, som rest över gränsen för att handla glutenfritt, till SR.

Viktig del

Försäljningen av glutenfria produkter är inte lika stor som exempelvis kött, men är ändå en viktig del av utbudet.

Det förklarar Tommy Johansson som är chef för Maximats butik i Charlottenberg nära den västvärmländska gränsen mot Norge.

– Det är viktigt att få hit de här familjerna och kunderna som har glutenintoleranta personer i familjen, säger han.

Åtta miljarder kronor

År 2023 handlade norrmännen för ett sammanlagt värde om 9,3 miljarder kronor varav 85 procent, eller drygt 8 miljarder kronor, hamnade i Sverige.

Den största omsättningen återfanns inom just livsmedel och dryck.

Intresset är även stort för alkohol och tobak samt vissa sällanköpsvaror som exempelvis kläder, apoteksvaror och hygienprodukter.

Det rapporterar Dagligvarunytt.

Charlottenberg tvåa

Ungefär hälften av gränshandelsomsättningen hamnade i Strömstads kommun.

– Det är området runt Strömstad med Nordby och Svinesund som är den solklara ettan som destination för gränshandlande norrmän, säger Guro Henriksen vid den norska statistikmyndigheten SSB.

Därefter återfinns Charlottenberg på en andra plats, med nästan 15 procents omsättningsandel.

Foto: A. Dudar

Text: Redaktionen