Extrem turbulens ökar under flygresor
2024 11 15
Under torsdagskvällen tvingades ett SAS-plan vända över Grönland.
Planet, som var på väg till Miami, drabbades av extrem turbulens och tvingades tvärvända. SAS-planet landade på Kastrup vid 23.15-tiden för en undersökning.
Över 250 passagerare befann sig ombord.
Ingen skadade sig allvarligt, men många vittnar om kaosartade scener.
– En kille bredvid mig hade bälte på sig, men det satt löst. Så han flög upp i taket och slog i huvudet och blev halvt avsvimmad. Och hans fru hade inget bälte alls, så hon flög också rakt upp i taket, säger ett vittne till GP.
– Planet vek sig, alla lösa föremål och dryck flög upp i taket. Ingen i personalen har varit med om liknande, den ena flygvärdinnan har jobbat i 35 år, säger en annan passagerare till Aftonbladet.
Har blivit vanligare
Den kraftiga turbulensen misstänks ha orsakat av jetströmmar vid Grönland, rapporterar TV4 med hänvisning till flyganalytikern Jan Ohlsson.
Ohlsson bedömer att två jetströmmar har korsats, vilket skapat allvarlig turbulens. Fenomenet blir allt vanligare på grund av klimatförändringarna.
– Strömmarna blir både snabbare och kraftigare i och med att vädret blir mer dramatiskt. Vi har haft ett par liknande incidenter, och det har skett en ökning under senaste decenniet, säger experten till tv-kanalen.
När jetströmmarna korsas uppstår ett så kallat ”slukhål”, som inte syns på flygradarn.
– Krockar jetströmmarna med varandra uppstår luckor, och då inträffar kraftig turbulens. Du flyger ut i blå himmel och plötsligt är det hål i luften, säger Jan Ohlsson till TV4.
Pilot vädjar till passagerare
Tomas Gustafsson, pilot på SAS och ordförande i Svensk pilotförenings flygsäkerhetskommitté, har tidigare uppmanat passagerare att vidta försiktighetsåtgärder med anledning av den ökade turbulensen.
– Det kan bli farligt när vi stöter på turbulens som vi inte förväntat oss. Det är också därför vi ofta ber passagerarna att alltid ha säkerhetsbältet på sig när de sitter i sin stol, sade han till DN i maj.
En brittisk studie har visat att risken för turbulens har ökat de senaste åren, och ser ut att fortsätta öka.
Enligt studien har den kraftiga turbulensen längs en nordatlantisk rutt ökat med 55 procent från 1979 till 2020.
Foto: S Grochowicz
Text: Redaktionen