Explosionsrisk i Sverige – misslyckad Natoinsats

2023 05 26

I slutet av april skulle två minor i Göteborgs skärgård avlägsnas från havsbotten.

Sverige tog hjälp av Nato.

Försvarsalliansens stående minröjningsstyrka kallades in.

Men uppdraget misslyckades, rapporterar GP.  

Endast en av två minor kunde avlägsnas. Den ena minan kunde inte identifieras. Enligt Svenska marinen har minan sjunkit ned i bottensedimentet eller försvunnit på annat sätt. 

Därmed kvarstår Sjöverkets förbud mot ankring och dykning på platsen.

Stor sprängradie

Förbudet infördes med rekommendation av Försvarsmakten.

Om den kvarvarande minan skulle explodera skulle det få stora konsekvenser.

Det berättar Melina Westerberg, kommunikationschef på Marinen.

– Det kan innebära fara, säger hon till GP och tillägger:

– Det är dock ingen fara att passera med båt på ytan. Fara uppstår först om man sätter ett ankare i minan. Om den skulle sprängas är själva riskområdet väldigt stort och kan vara en till två kilometer. 

Melina Westeberg bekräftar att Sjöfartsverkets varning kommer att kvarstå. Den kommer endast att tas bort när området är helt säkrat.

– Vi tar det säkra före det osäkra, säger hon till GP.

Tusentals minor i svenskt vatten

Försvarsmakten uppskattar att det finns mellan 30 000 och 50 000 minor i svenska vatten, rapporterar P4 Göteborg.

Det flesta av minorna lämnas kvar på havets botten.

Roger Edfors, minröjningsexpert på Marinen, förklarar varför i en intervju med radiokanalen.

– Det är en nästa oöverstiglig uppgift att ta sig ann alla minor. Vi har fått välja att upprätta ett prioriteringssystem och ta bort de minor som i första hand kan utgöra en fara för tredje man.

Hundratusentals minor

Totalt fälldes ungefär 175 000 minor i Östersjön och Västerhavet under första och andra världskriget.

För ett år sedan bedömde Försvarsmakten att cirka 50 000 av dessa finns kvar.

Längs Sveriges kust är det främst i Södra Kvarken, i området mellan Skagen och svenska fastlandet samt i Öresund som en större mängd minor kan förekomma.

– Minorna är inte farliga där de ligger, nedsjunkna i dyn. Dock kan man inte utesluta risker i samband med undervattensarbeten och fiske när de av misstag påverkas och kanske lyfts, framhåller Försvarsmakten.

Så ska du agera

Så här bör du agera om  träffar på en misstänkt mina eller oexploderad ammunition till sjöss:

- Om föremålet har kommit upp på båten, spärra av så stort område som möjligt från det.

- Om föremålet befinner sig utanför relingen och det går med hänsyn till besättningens säkerhet ska det återföras till havet. Notera positionen och boja ut platsen.

- Går det inte att återföra föremålet till sjön, ska fartyget manövreras till lovart om fyndet. Besättningen ska inte vistas nära eller i vindriktningen av fyndet.

- Om föremålet befinner sig ombord i utrymmen under däck ska arbetet avbrytas och utrymmet tillslutas.

- Kontakta JRCC (Joint Rescue Coordination Centre) på VHF kanal 16 eller ring SOS Alarm 112.

Källa: Försvarsmakten

Foto: Jonas Helmersson Försvarsmakten

Text: Redaktionen 


UPPGIFTER: Natoland vill rekrytera 100 000 soldater

2025 09 12

Den tyska armén har ambitionen att rekrytera ytterligare 100 000 soldater.

Tysklands storsatsningen på armén behövs för att möta Natos mål.

– Landet ser också behovet av att förbereda sig för en eventuell rysk aggression, rapporterar Reuters med hänvisning till ett konfidentiellt brev från en högt uppsatt armébefälhavare.

100 000 nya soldater

De nya rekryterna skulle ansluta sig till de cirka 62 000 aktiva soldater och 37 000 icke-aktiva soldater som redan nu tillhör den landbaserade delen av den tyska armén.

– I ett brev daterat den 2 september ska den tyske arméchefen Alfons Mais ha sagt att grenen behöver minst 45 000 soldater ytterligare fram till 2029 och sedan 45 000 till innan 2035, framhåller nyhetsbyrån.

– Tyskland bör också rekrytera ytterligare 10 000 soldater till sin territoriella försvarsstyrka, stod det i brevet adresserat till militärchefen Carsten Breuer.

Det tyska försvarsdepartementet har avböjt att kommentera uppgifterna, med hänvisning till sekretesskäl.

Läs också: Liseberg stoppar gäster i dörren: folk fattar ingenting

Nato varnar

Nyheten kommer samtidigt som Rysslands fullskaliga invasion fortsätter i Ukraina. 

Nato har också varnat för en potentiell öppen konflikt med den ryska krigsmakten under de kommande fem åren.

– Efter krigets början 2022 har de flesta europeiska länder ökat sina försvarsutgifter och utökat sina militärer, efter årtionden av nedrustning efter Kalla kriget, uppger Kyiv Independent.

Ökade ansträngningar

Frågan om återupprustning har blivit extra aktuell efter att USA signalerat sin avsikt att minska landets militära närvaro i Europa.

Tyskland har påbörjat återställningen av sin militära kapacitet efter inledningen av det fullskaliga kriget i Ukraina.

Ansträngningarna har accelererat under förbundskansler Friedrich Merz.

Tyskland har också anslutit sig till insatsen för att stärka Natos östra flank, med en permanent placerad brigad i Litauen, som har direkt gräns till Ryssland och dess allierade Belarus.

Läs också: Polen markerar – Trump ifrågasätter drönarna

Foto: Nato

Text: Redaktionen


JUST NU: SAS sänker priserna – men bara för vissa resor

2025 09 12

Flygbolaget SAS erbjuder tillfälligt sänkta priser på vissa flygresor.

Den senaste veckans stora regnmängder och stormiga väder har orsakat stora problem i delar av Sverige.

Vägar har spolats bort och tågtrafiken står still på flera platser.

– Konsekvenserna efter regnovädret är fortsatt stora, framhåller Länsstyrelsen i Västernorrland i ett uttalande.

– Många vägar är avstängda eller svårframkomliga och det är stopp i gods- och persontrafik på sina håll. Det är mycket höga flöden i många vattendrag och vissa områden har översvämmats.

Nu agerar SAS genom att sänka priserna på resor till regionen.

Tillfälligt reducerade priser

SAS sänker nu tillfälligt priserna, som en direkt följd av stormens påverkan på infrastrukturen i norra Sverige.

Förhoppningen är att göra det lättare för människor som behöver resa till arbete, sjukvård, studier eller familj.

– Vårt fokus just nu är att hjälpa människor att komma fram när andra, kompletterande alternativ är begränsade, säger SAS kommunikationschef Alexandra Lindgren Kaoukji i ett uttalande.

– Inrikesflyget utgör en viktig länk för både vardag och samhälle, och vi på SAS vill bidra till trygga och smidiga resor till, från och inom Sverige.

Järnvägen obrukbar

Till följd av det tunga regnvädret är järnvägen mellan norra och södra Sverige i princip obrukbar.

Det tvingar också många logistikföretag att hitta alternativa sätt för sina transporter.

Företaget Sandahls i Umeå har ställt om alla sina transporter från tågrälsen till vägarna.

– Jag har varit med om diverse tågstopp, men aldrig med så här kraftiga skador, säger företagets platschef Erik Lögdström, till SVT.

När Botniabanan stängdes för tågtrafik i början av veckan, på grund av de höga vattenflödena, blockerades också företagets transportväg till och från Umeå.

– När jag såg nyheterna kände jag ”nej, nej, nej”.  Men sen började vi mobilisera oss, säger Erik Lögdström.

Läs också: UPPGIFTER: Amerikansk snabbmatsjätte kommer till Sverige

Foto: Niklas Jonasson

Text: Redaktionen