Explosion av smitta i världens näst folkrikaste land

2022 01 30

I dag måndag har 180 000 nya smittfall registrerats i Indien och det är 20 gånger fler än för två veckor sedan.

Smittspridningen formligen exploderar i världens näst folkrikaste land.

Intensiv ökningsfas

– Det är troligt att Indien drabbas av en explosiv ökning avseende dagliga smittfall men den intensiva ökningsfasen blir relativt kortvarig, uppger Cambridgeprofessorn Paul Kattuman enligt Economic Times.

Oron är stor för hur landet ska klara av ökningen.

En halv miljon dödsfall

Indien har redan drabbats av 484 000 dödsfall och 36 miljoner indier har smittats så här långt i pandemin. Samtidigt har landets vaccinationskampanj gått betydligt bättre än i många andra länder. 45 procent av befolkningen har fått två doser och ytterligare 18 procent har fått sin första dos, enligt Our World in Data.

Nya restriktioner

Nu inleder landet vaccineringen av den tredje dosen till utvalda riskgrupper men många väntas få dosen för sent då omikronvarianten nu sveper över landet.

För att motverka smittspridningen införs nu begränsat besöksantal för restauranger och barer och begränsade öppettider. Vissa distrikt har även stängt skolor och biografer och infört maxtak för folksamlingar.

Val i fem delstater

I februari och mars går fem olika delstater till val runt om i Indien och valkampanjen med tillhörande massmöten är i full gång. De politiska stormötena väntas leda till omfattande smittspridning då tiotusentals deltagare utan munskydd deltar, rapporterar Al Jazeera.

Delstaterna är Uttar Pradesh, Punjab, Uttarakhand, Goa och Manipur.

Hårt drabbat

Likheterna är stora med förra årets valkampanj som bidrog till att deltavarianten snabbt spred sig och gjorde Indien till ett av världen hårdast drabbade länder.

Utan munskydd

Premiärminister Nrendra Modi var en av politikerna som kampanjade inför väldiga folkhav utan munskydd vilket bidrog till pandemivågen. Indiens svaga sjukvårdssystem klarade inte av alla nya sjukdomsfall och anhöriga jagade desperat efter syrgas runt om i landet.

Experter varnar

Skräckscenerna spreds i media världen över och oron är nu stor för att samma sak riskerar att upprepas. Bland ljuspunkterna är att den nya vågen, precis som i Europa, tycks leda till färre dödsfall och fler asymtomatiska smittfall men experter varnar för att ta för lätt på uppgifterna.

Mumbai hård drabbat

Antalet sjukvårdade ökar snabbt och sjukvårdspersonal har ombetts att förkorta sina vinterledigheter i flera delstater.

Indiens finanscenter Mumbai är en av de hårt drabbade storstäderna.

Foto: S. Hudkar


Julklassiker till Sverige – ska konkurrera ut Aladdinasken

2024 11 05

Marabous chokladask Aladdin är ett givet inslag i många hem under julfirandet.

Det vill den finländska chokladjätten Fazer ändra på.

I dag, måndag, lanserar Fazer en ny julask som samlar många av företagets chokladfavoriter – bland annat Dumle, Geisha, Karl Fazer, Fazermint och Finlandia.

Fazer kallar chokladasken för en ”julklassiker” och menar att det är en ”perfekt produkt” att ha i hemmet under jul- och nyårsfirandet.  

– Med sju olika populära smaker finns något för alla. En lagom stor ask som är perfekt både som gåva som att dela med familjen, framhåller företaget i ett uttalande.

“Kommer att tisslas och tasslas”

Robert Engman, VP Commercial Fazer Sweden, tror att chokladasken kommer få stort genomslag.

– Fazer Klassiker är en ultimat chokladask för vinterns alla höjdpunkter. Helt klart redan en klassiker som vi tror det kommer att tisslas och tasslas om i julstugorna. Vi har samlat ihop flera favoriter och skapat en perfekt mix av ett tryggt val och variation, säger han.

Här är alla smaker

Fazers nya chokladask innehåller 32 praliner fördelat på sju olika smaker i två lager:

- Fazermint, Truffle 

- Karl Fazer, Crispy toffee 

- Karl Fazer, Milk chocolate truffle 

- Finlandia 

- Dumle Original 

- Dumle Fudge 

- Geisha, Seasalt & Caramel 

Aladdinasken lämnas oförändrad

De senaste åren har innehållet i Marabous Aladdinask väckt starka reaktioner. År 2014 blev det ramaskri när den klassiska trillingnöten plockades bort.

Inför årets julfirande lovar Marabou att inte byta ut några praliner. Chokladasken kommer lämnas oförändrad.

– Till årets jul kommer Marabou inte med några förändringar i Aladdin pralinasken.

Det bekräftar Maija Bjureström, Senior Brand Manager hos Marabou-ägaren Mondelēz, i en kommentar till Expressen.

Foto: Mondelez Nordic Press Office resp Fazer

Text: Redaktionen


Kraftig prisförändring för chips och godis

2024 11 06

Snacks och godis är den varukategori som ökat mest i pris.

Det visar ny statistik från Matpriskollen. 

Sedan oktober 2023 har priserna för snacks och godis ökat med hela 8,4 procent i genomsnitt. Det är 3,3 procentenheter mer än mejeriprodukter, som tar andraplatsen på prisökningslistan.

”600 miljoner kronor dyrare”

I genomsnitt ökade livsmedelspriserna med 0,2 procent i oktober, enligt Matpriskollen.

– 0,2 procent kan låta som en mycket liten siffra men det innebär faktiskt ungefär 600 miljoner kronor dyrare dagligvaror på årsbasis så det rör sig om ganska stora summor även om vi de senaste åren tyvärr sett betydligt högre ökningar än så, säger Matpriskollens vd Ulf Mazur i ett uttalande.

Enligt Mazur är prisökningarna på mejeriprodukter mest oroväckande.

– Det vi ser är dramatiskt då mejeriprodukter utgör hela 18 procent av totala dagligvaruförsäljningen. så det är en stor del av vad vi handlar och äter.

Tre produkter pekas ut

Tre mejeriprodukter noterade störst prisökningar i oktober. Det rör sig om matfett som ökade mest med 3,6 procent och mjölk & grädde med 2,4 procent.

Arla Foods och Norrmejeriers produkter utgjorde en stor del av prisuppgångarna.

–  Ett Bregottpaket 500 gram, har nu ökat med 10 kronor sedan i våras. Nu steg det 5 kronor eller runt 10 procent. Priserna nu är på samma höga nivå som efter att kriget bröt ut 2022. Detsamma gäller smörpaketen från Arla. Ett laktosfritt smörpaket från Arla kostar nu cirka 75 kronor. En ökning med hela 7 kronor under oktober. Det är stora ökningar och tyvärr är det nog mer att vänta då matfettspriserna ökar i Europa, säger Ulf Mazur.

Därför stiger priset

Enligt Matpriskollen finns det tre anledningar till varför mejeripriserna ökar:

- Avräkningspriset till Arlas bönder har ökat 7 månader i rad och nu höjdes det även för november. Det är nu högre än 2022. Avräkningspriset reflekterar efterfrågan och utbud på mjölk i Europa. Sedan ett tag är efterfrågan mycket högre än utbudet och då stiger priserna och ersättningen Arlabönder i alla länder likaså. Mängden mjölk i Europa minskar och räcker helt enkelt inte till och då stiger priserna. 

- Det andra är den Gröna omställningen, där vi i Sverige måste göra stora klimatinvesteringar för att klara våra klimatmål. Därför fonderar Arla Foods pengar så att man kan stötta initiativ på gårdarna för att göra insatser för biologiska mångfalden och på så sätt minska utsläppen eller användandet av fossila produkter. Det kan tex vara att testa nya foder för att få ner utsläppen av metangas. Det kostar bara för bonden, men man investerar för att möta klimatmålen.

- Det tredje är de ökande förpackningsavgifterna på grund av Producentansvaret för förpackningar som infördes 2023, där producenten av en produkt ska betala kostnaden för återtagningen. Kommunerna sköter insamlingen, men producenterna får notan och därefter vi konsumenter och den ökar hela tiden. 

Källa: Matrpiskollen

Foto: A. Jostelius resp E. Doronila

Text: Redaktionen