Jätteaffär i fara: Dåliga nyheter för Willyskoncernen
2024 06 20
I början av förra veckan meddelade Axfood att man förvärvar butikskedjan City Gross.
Axfood, som bland annat äger Hemköp och Willys, ska öka ägandet i City Gross från nuvarande 9,9 procent till en ägarandel om 100 procent.
Prislappen beräknas landa på 2 miljarder kronor.
– Vi är väldigt glada över att ha nått den här överenskommelsen med Bergendahls och välkomnar alla City Gross medarbetare till Axfoodfamiljen. Vi tror mycket på City Gross och som ägare kommer vi att investera i att utveckla konceptet och effektivisera driften, framöll Klas Balkow, vd och koncernchef för Axfood, efter beskedet.
Nu riskerar dock affären att gå i stöpet.
Det menar en av Europas främsta experter på konkurrensrätt, Ali Nikpay.
”Kan bli tufft”
Nikpay, som i dag är global chef för konkurrensrätt på advokatfirman Gibson, Dunn och Crutcher, drar paralleller till ett fall i Storbritannien 2018. Då stoppades landets största livsmedelskedja Sainsburys uppköp av matkedjan Asda. Den brittiska konkurrensmyndigheten satte stopp för affären.
Ali Nikpay tror att Axfoods uppköp av City Gross riskerar att gå samma öde till mötes. Experten pekar på att affären måste godkännas av både Konkurrensverket och EU-kommissionen.
– Sverige har en liten ekonomi och har sannolikt en mindre konkurrensutsatt marknad, så det kan vara ännu svårare, säger Nikpay till Affärsvärlden.
Experten hänvisar till att vid köp av marknadsandelar som överstiger 20 procent görs ”grundliga ekonomiska analyser” för att säkerställa att affären inte kommer leda till högre priser.
– Min gissning är att det kan bli tufft, säger Ali Nikpay till Affärsvärlden.
Axfood slår tillbaka
Axfood har slagit tillbaka mot kritiken av uppköpet av City Gross. Kritiker menar att affären riskerar att minska konkurrensen på den svenska matmarknaden, vilket i sin tur kommer pressa upp priserna.
Axfoods vd Klas Balkow menar att uppköpet kommer få motsatt effekt.
– Tvärtom, vi stärker konkurrensen i stormarknadssegmentet. Här finns tre aktörer, två har näta 90 procent och City Gross har 10, eller 12 procent. Vi behöver stärka positionen för City Gross och ta tillbaka lönsamheten. Det kommer öka konkurrensen i segmentet, säger han till SvD.
Foto: Willys Axfood
Text: Redaktionen