EU slår till mot Turkiet

2024 02 21

EU har enats om ännu ett sanktionspaket mot Ryssland.

–  Jag välkomnar det 13:onde sanktionspaketet mot Ryssland. Vi måste fortsätta att bryta ned Putins krigsmaskin, kommenterar EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen på X.

Den här gången riktas flera sanktioner mot företag och enskilda personer, rapporterar Reuters.

Enligt nyhetsbyrån riktar EU sanktioner mot 193 personer och företag som anklagas för att stödja Ryssland i landets anfallskrig mot Ukraina.

Flera av aktörerna uppges ha hjälpt den ryska armén att anskaffa sig nya vapen. Andra anklagas för att ha hjälpt diktaturen att kidnappa ukrainska barn.

Företag i fokus

Många av företagen som berörs av EU:s nya sanktionspaket har kopplingar till utländska drönarleveranser till Ryssland. EU:s har tidigare riktat sanktioner mot Iran efter landets leveranser av drönare till Moskva.

Nu slår unionen till mot två nya länder.

För första gången någonsin finns företag från Kina och Turkiet med på sanktionslistan.

Företagen uppges ha agerat mellanhänder i samband med drönarleveranser till den ryska krigsmakten.

Belgien bekräftar

Belgien, som för närvarande är ordförandeland i EU:s ministerråd, har kommenterat det nya sanktionspaketet.

Belgarna uppger att det rör sig om ett betydande slag mot den ryska diktaturen.

– Paketet är ett av de bredaste som godkänts av EU. Det kommer att genomgå en skriftlig procedur och godkännas formellt den 24 februari, framhåller man på X.

USA har agerat

Det är inte första gången som företag i Turkiet uppmärksammas för sina kopplingar till Ryssland. 

I april 2023 riktade USA sanktioner mot minst fyra företag i Turkiet efter att läckta dokument påvisat att flera företag hjälpt Rysslands allierade Belarus att undgå sanktioner från väst.  Dessutom anklagades flera turkiska bolag för att stötta den ryska försvarsindustrin.

En amerikansk tjänsteman berättade för Reuters att sanktionerna riktar sig mot enheter och personer i Turkiets sjöfarts- och handelssektorer.

– Det är menat som ett varningsskott, sa tjänstemannen till nyhetsbyrån.

Balansgång mellan väst och Ryssland

Turkiet ha upprätthållit diplomatiska förbindelser med Ryssland under landets invasion av Ukraina.

Under president Erdogans styre har Turkiet förvisso bidragit med militära förnödenheter till Ukraina, men landet har samtidigt vägrat att ansluta sig till västerländska sanktioner mot Moskva.

– Turkiet försöker å sin sida balansera mellan Ryssland och Ukraina. Turisttrafik från båda länderna har gett Turkiet inkomster. I Ukraina finns kunder till Turkiets drönartillverkning, men Turkiet har också behov av gas från Ryssland, framhåller Utrikespolitiska institutet på sin hemsida.

Foto: European Parliament

Text: Redaktionen


Konsumentverket varnar Jysk och Mio: sluta omedelbart

2024 06 14

Sex företag har fuskat med rean och riskerar stränga straff.

Det meddelar Konsumentverket efter att ha genomfört en större granskning av hur företagen skötte sig under realisationen i höstas.

På listan finns bland annat möbeljättarna Jysk och Mio.

Nu kräver myndigheten att de utpekade företagen omedelbart upphör med sina metoder. Annars väntar bestraffningar i form av höga vitesbelopp.

Har visat fel pris

Utöver Mio och Jysk finns även två nätbutiker som säljer kläder samt två mindre möbelföretag på Konsumentverkets radar.

– Gemensamt för de sex företagen är att de inte har visat rätt pris för de senaste 30 dagarna, det vill säga det pris som ska tala om för konsumenten vad varan brukar kosta, framhåller myndigheten.

– Ofta har företagen i stället använt ett högre pris att jämföra reapriset med, vilket gör att reapriset framstår som mer fördelaktigt. 

Lurar kunderna

Enligt Konsumentverket har företagen vid upprepade tillfällen tagit med ett högre pris som egentligen aldrig använts, eller i bästa fall enbart använts under ett par dagars tid.

Utifrån det priset har man sedan räknat ut många procent rea det är.

– Problemet är att man som konsument tror att man gör ett klipp, medan varan i själva verket aldrig kostat så mycket som det står, förklarar Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO.

Kan tvingas betala 2 miljoner

Konsumentverket understryker allvaret i situationen.

Förbuden kopplas till viten på mellan en halv miljon och två miljoner kronor och kan komma att dömas ut om företaget bryter mot förbudet.

Om företagen överklagar KO:s föreläggande går ärendet vidare till Patent- och marknadsdomstolen för prövning.

Enligt prisinformationslagen ska varans pris de senaste 30 dagarna tydligt redovisas när företaget vill marknadsföra en rea eller kampanj.

Så här skriver Konsumentverket om lagen:

Paragrafen som styr är 7A, och den vilar i sin tur på ett EU-direktiv. Regeln har införts för att säkerställa att prissänkningen är äkta och inte en bluff. EU-kommissionen har i sin vägledning uttryck att lagparagrafen syftar till att förhindra att företag på konstlad väg höjer referenspriser och vilseleder konsumenterna om storleken på rabatten.

Foto: Jysk resp Mio

Text: Redaktionen


Postnord-kunder drabbas av ny våg – går ut med uppmaning

2024 06 12

Postnords kunder har på nytt drabbats av ett återkommande problem.

Under året har flera olika företag gått ut och varnat för bluff-sms och bedrägeri.

Det har varit ett återkommande problem och allmänheten har uppmanats att se till att ha koll på vad som indikerar att det kan röra sig om ett falskt meddelande.

Nu drabbas Postnords kunder på nytt av det besvärande fenomenet.

Det rapporterar Sveriges Radio.

“Väldigt jobbigt”

Bedragare kommer hela tiden på nya sätt att lura folk på pengar, och sms med olika länkar och uppmaningar är ett sätt man försöker bedra företagskunder.

På sistone har en ny våg bluff-sms nått Postnords kunder.

Postnords presstalesperson Henrik Ishihara uttrycker oro över utvecklingen.

– Det är ju väldigt jobbigt. Dels är det vårt varumärke som utnyttjas och det är ju ett brott i sig. Det absolut mest allvarliga är dock alla våra kunder, alla mottagare, som drabbas och i vissa fall luras på pengar, säger han till SR.

Riktar uppmaningar

Ishihara går ut med en uppmaning till kunderna i samband med den nya vågen av bedrägeriförsök.

– De gånger som vi skickar ut meddelanden så är det alltid med en länk till antingen Postnord.se eller Postnord.com. Är det någon annan länk så är det en bluff och då ska man bara radera det, säger han.

Inte första gången

Det är inte första gången som Postnord går ut och varnar för bedragare.

Tidigare har man förtydligat hur bedrägerierna går till.

– Tyvärr cirkulerar det bluffmejl och bluff-sms där avsändaren utger sig för att vara PostNord, har det statliga bolaget förklarat.

– Det förekommer även bluffannonser på olika sociala plattformar. Ibland blir de som lägger ut privatannonser på annonssidor kontaktade av bedragare som uppmanar till användning av PostNords ”kurirtjänst”. Även det är en bluff.

Därför är det attraktivt

Postnord framhåller att bedragarna riktar sig mot bolaget av en tydlig anledning.

– Sverige är en av de mest utvecklade e-handelsmarknaderna i Europa, vilket gör det attraktivt för bedragare att försöka luras. 

– Tyvärr måste man som konsument idag vara lite misstänksam. Det bästa sättet att skydda sig mot bedragare är att alltid vara uppmärksam. Klicka aldrig på länkar om du är osäker på vart de leder.

Foto: Postnord

Text: Redaktionen