Erdoğan ställer skarpt krav – kopplas till Sverige

2024 09 24

USA var nära att tröttna helt på Turkiets förhalande av Sveriges Natomedlemskap.

Relationen mellan USA och Turkiet var minst sagt frostig efter att president Recep Tayyip Erdoğan satt bromskloss efter bromskloss för en svensk anslutning till Nato.

I slutet av förra året diskuterades det motåtgärder inom alliansen, bland annat i form av att skärpa lånevillkor och höja priset på de för Turkiet så efterlängtade F-16-planen.

Men efter att Erdoğan till slut sade ja har relationen tinat upp, vilket fick USA att vända och godkänna en affär med Turkiet som bland annat innehöll just nämnda flygplan.

Nu vill den turkiska presidenten fortsätta rida på Sverige-vågen och kräver ännu mer från USA, rapporterar Reuters.

"Hoppas vi vänt blad"

Konkret går Erdoğans nya krav ut på att USA ska häva sanktioner som blockerar vissa inköp av försvarsmateriel från Turkiet.

Även andra “ensidiga” åtgärder som hindrar Nato-allierades förmåga att nå långsiktiga bilaterala handelsmål ska rivas upp, hävdar Erdoğan.

– Jag hoppas att vi har vänt blad med F-16-moderniseringsprojektet och vi förväntar oss att exportrestriktioner inom detta område kommer att hävas permanent, säger den turkiska ledaren enligt nyhetsbyrån.

Sanktionerat turkiska företag

Uttalandet kommer i samband med ett besök i New York och FN:s generalförsamling.

Enligt Erdoğan har samarbetet inom försvarsindustrin “missat massor” av sin potential på grund av restriktionerna som fortfarande ligger kvar.

Han syftar bland annat på att USA sanktionerat flera turkiska individer och företag för att de i sin tur brutit mot sanktionerna gentemot Ryssland.

Turkiet stödjer formellt Ukraina, men motsätter sig samtidigt sanktionerna mot Putin-regimen.

"Plan B"

Förutom F-16-plan är turkarna intresserade av Eurofighter Typhoon, jetplan från Tyskland, Storbritannien och Spanien, men har beklagat sig över tyskarnas motvilja att sälja dessa.

Flygplanstypen togs tidigare i år fram som en “plan B” om USA skulle vägra sälja F-16.

– Turkiska flygvapnet är i behov av nya flygplan. Vårt förstaval är F-16, men med tanke på möjligheten att vi kanske inte får ett positivt svar i denna utdragna process är Eurofighter Typhoon-jetplanen det lämpligaste alternativet till F-16, sade en källa från Turkiets försvarsdepartement till Reuters i februari.

Foto: Nato

Text: Redaktionen


Stora problem på Willys – tvingas stänga butiker

2025 05 15

Axfood upplever stora problem med betalningar i sina butiker just nu.

Just nu går det inte att betala kontaktlöst på varken Willys eller Hemköp.

Den svenska matjätten Axfood drabbas just nu av driftstörningar, och väljer därför nu att tillfälligt stänga vissa butiker.

Magnus Törnblom är pressansvarig på Willys. Han uppger att problemen ligger hos en underleverantör.

– Problemet ligger tidigare i kedjan, hos en leverantör som tillhandahåller vår betaltjänst, uppger Törnblom enligt Expressen.

“Jobbar så snabbt man kan”

Problemen ska dock bara gälla kontaktlösa betalningar, så kallade “blippbetalningar”.

Ännu finns heller ingen prognos för när problemen kan ha löst sig, rapporterar Aftonbladet.

Enligt tidningen arbetar man dock “så snabbt man kan” med att lösa strulet, samtidigt som man beklagar problemen.

Läs mer: Obehaglig upptäckt på Willys – bland grönsaker och bröd

Ännu en smäll för Hemköp

Enligt Barometern gäller problemen både för Willys- och Hemköpbutiker, vilka båda ägs av Axfood.

Detta innebär ytterligare en tuff smäll för Hemköp på senare tid. 

För bara några veckor sedan utnämndes nämligen butikens kundklubb till “Sveriges sämsta”, trots över två miljoner medlemmar.

– Vi fortsätter arbetet med att förbättra Klubb Hemköp och strävar så klart efter att bli ännu fler medlemmar, sade Joel Bergman, CRM-chef på Hemköpskedjan, i ett tidigare uttalande.

Läs också: Matjätte i botten – har “sämsta” kundklubben av alla

Foto: Axfood 

Text: Redaktionen


2,6 miljoner svenskar får pengar på kontot

2025 05 14

Senast till sommaren kommer 2,6 miljoner svenska kunder att få pengar tillbaka.

Det handlar om en återbäring, men inte den som Skatteverket betalar ut i form av skatteåterbäring och som många anställda fick ut i april.

Istället är det 500 miljoner kronor som ska delas ut till folk som är kunder i försäkringsbolaget Folksam.

Jens Wikström, chef Affärsområde Sak på bolaget, är nöjd över att kunna dela med sig av de glada nyheterna.

− Folksam är ett kundägt bolag och att vi nu kan ge drygt 2,6 miljoner kunder en återbäring på över 500 miljoner kronor att dela på känns väldigt bra och brukar vara ett välkommet tillskott hos våra kunder, säger han i ett uttalande.

Då kommer pengarna

Utbetalningarna kommer att inledas under maj månad. Redan då kan kunder med autogiro förvänta sig pengar. Övriga får återbäringen från och med juni.

Hur mycket det handlar om beror på den inbetalda premien samt Folksams överskott under 2024.

Det är de som är så kallad sakförsäkringskunder som får del av återbäringen, det vill säga de som har en fordons-, boende-, barn-, olycksfalls-, djur- eller tilläggsförsäkring.

Redan förra månaden skickade Folksam ut återbäringsbesked till kunder med 100 kronor eller mer i intjänad återbäring. 

Den som har ett lägre belopp än så får sin återbäring nästa år.

LÄS MER: En av fem gör samma miss med banken

En av landets största

Folksam är en av Sveriges största kapitalförvaltare och erbjuder förutom försäkringar även pensionssparande.

Nästan varannan svensk är försäkrad i bolaget.

– Visionen är att våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld, förklarar Folksam.

Försäkringsbolaget figurerade även nyligen i medierna efter att en skadereglerare på Folksams kontor i Helsingborg lurat företaget på 2,8 miljoner kronor.

Den anställda hade betalat ut ersättning för påhittade skador till totalt 77 personer under en period på fyra och en halv månad, rapporterade HD förra året.

Personen dömdes av Helsingborgs tingsrätt men ärendet togs tidigare i maj månad upp igen i hovrätten där skaderegleraren dömdes på nytt. Domen landade på fängelse i två år och åtta månader.

Foto: A. Poacquadio

Text: Redaktionen