Enormt rökmoln stiger mot himlen – flyg till turistparadis ställs in

2024 11 13

Flera flyg ställs in efter att en kraftig askpelare stigit nästan en mil upp i luften.

Nödsituationen har nu pågått i flera dagar.

Efter att vulkanen Lewotobi Laki-laki i Indonesien fick ett utbrott i söndags började den spy ut aska som sträckte sig minst nio kilometer upp i luften.

Nu drabbas även paradisön och turistmagneten Bali, som är ett populärt resmål inte minst bland svenska turister.

Det rapporterar The Guardian.

Flyg ställs in

Askmolnet beskrivs som “farligt” och har nu blåst in över staden Denpasars på Bali och luftrummet söder om dess flygplats.

Under onsdagen väntas även norra delar av Australien drabbas och tre australiensiska flygbolag har nu ställt in samtliga avgångar till turistmålet.

– Vulkanaska förväntas röra sig över Bali och och angränsande havsområden i söder, inklusive delar av norra australienska luftrummet till det försvinner sent ikväll, säger en talesperson för Bureau of Meteorology till The Guardian.

Flyg in och ut från Denpasar, Bali, har störts idag på grund av vulkanaska som för närvarande närmar sig Denpasars flygplats och luftrum. Flygbolag och flygplatsoperatörer fortsätter att göra sin egen riskbedömning av situationen.

Tio döda

Lewotobi Laki-Laki, som ligger på ön Flores i östra Indonesien, vaknade till liv redan förra helgen.

Minst tio personer uppges ha dött efter att vulkanen började vräka ur sig lava. Myndigheter gav då order om omedelbar evakuering.

– Efter utbrottet blev det strömavbrott och sedan regnade det med stora blixtar som orsakade panik bland invånarna, sade en talesperson från Center of Volcanology and Geological Hazard Mitigation till Reuters vid tillfället.

Myndigheterna har i samband med utbrottet höjt varningsnivån för vulkanen till nivå 4 – den högsta möjliga.

"Ring of Fire"

Indonesien ligger i den känsliga regionen som kallas “Ring of Fire” och drabbas ofta av jordbävningar, vulkanutbrott och tsunamis.

Utbrottet på Flores följer en serie av flera utbrott av olika vulkaner i Indonesien. I våras fick även vulkanen Ruang i Sulawesi, norr om turistmagneten Bali, ett utbrott med följden att 12 000 personer tvingades evakuera. 

Ungefär samtidigt vaknade Mount Ibu på ön Halmahera till liv och sju byar evakuerade.

Förra året drabbades landet av ett kraftigt vulkanutbrott när Murapi sprutade ut aska över flera byar.

Den vulkanen ligger på Java, Indonesiens mest tätbefolkade ö, och har genom historien haft flera utbrott med dödliga konsekvenser. 

I oktober 2010 dog 350 personer och över 280 000 tvingades evakuera när Merapi brakade loss.

Arkivfoto: Y. Ginsu

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Många får samma samtal just nu – “Lägg på luren!”

2025 05 15

Polisen går nu ut med en varning för bedrägeriförsök.

På torsdagen går polisen ut med en varning till allmänheten.

Detta med anledning av att bedragare har börjat ringa och sms:a till folk och utge sig komma från polisen.

Det rör sig om bedrägeriförsök som kan vara svåra att identifiera – och polisen går därför nu ut med information om hur man skyddar sig på bästa sätt.

Polisen varnar

Bedrägeriet inleds enligt polisen med att det kommer ett sms signerat ”Polisens SMS”, följt av ett telefonsamtal från ett dolt telefonnummer. 

Gärningspersonerna har förberett ett manus där de uppger att de kommer från polisen och att du har blivit utsatt för ett brott, eller att dina bank- eller personuppgifter förekommer i en utredning.

– Ett vanligt tillvägagångssätt är att bedragarna försöker stressa och skrämma sina offer, meddelar polisen.

“Oroväckande tillvägagångssätt”

Dick Johansson, operativ koordinator vid polisens nationella driftcenter, kommenterar situationen.

– Dessa bedragare använder sig av polisens ord och begrepp som vi använder i vardagen när vi är i kontakt med allmänheten, och dessa personer är väl förberedda inför samtalet, säger han.

– Det är oroväckande tillvägagångssätt att man utger sig komma från polisen och det är något som i förlängningen kan skada förtroendet för polisen.

“Lägg på luren!”

Polisen förklarar att bedragarna ofta låter telefonsamtal pågå länge för att den som blir uppringd inte ska kunna kontakta anhöriga eller polis.

Polisen riktar en tydlig uppmaning till den som blir drabbad.

– Lägg på luren! Om du blir misstänksam under ett telefonsamtal, avsluta samtalet så tidigt som möjligt, understryker polisen.

– En seriös aktör skickar aldrig hem personal till ditt hem för att hämta upp värdesaker.

Även Riksbanken

Under de senaste åren har bedrägerierna ökat i Sverige.

Även Riksbanken har gått ut med en liknande varning.

Det kan du läsa mer om genom att klicka nedan:

Riksbanken varnar svenskarna – “Är helt falskt”

Foto: G. Lambert

Text: Redaktionen