Enormt problem för Coop – skyller på vanliga kunder

2023 11 13

Coop larmar om att hyllplan med basvaror försvinner från butikerna.

Flera gånger har det konstaterats att organiserade ligor stjäl stora mängder kött och andra lyxvaror från livsmedelsbutikerna.

Så är inte längre fallet överallt.

Istället är det “vanliga Svenssons” som fullständigt länsar hyllorna på vanliga basvaror, rapporterar Skånska Dagbladet.

– Varje dag hittar vi tomma förpackningar i hyllorna, eller ser i lagosaldot att varor är borta, säger Magnus Jönsson, butikschef på Stora Coop i Eslöv, till tidningen.

Snor falukorv och makaroner

Det finns alltså en märkbar förändring när det gäller både gärningspersonerna och vad som snattas.

Istället för exempelvis dyrt kött stjäls istället falukorv, snabbmakaroner, ketchup och annan vardagsmat.

– Kaffe är något som också stjäls mycket, liksom blöjor och barnmat. Innan var det mer lyxvaror som stals, säger Magnus Jönsson.

Stora problem

Enligt butikschefen är det inte en specifik grupp som snattar.

Både ungdomar och barnfamiljer pekas ut bland de som stjäl mat från Coop.

Magnus Jönsson själv kallar det en “skrämmande utveckling”, framför allt eftersom det också har bidragit till att antalet hotfulla situationer i butikerna också ökar.

Hans teori är att folk snattar på grund av det ekonomiska läget, till exempel att föräldrar stjäl för att kunna ge sina barn presenter.

Plundrade legoförpacknignar tyder på det, skriver Skånska Dagbladet.

Och det skapar enorma problem för butikskedjan när det gäller ekonomiska förluster, men det stjäl också resurser från personalen som måste hantera allt pappersarbete efter varje enskilt snatteri.

Flickor i 15-årsåldern

En del Coop-butiker håller öppet även under obemannade tider.

Kunder loggar då in och scannar sina varor själv och betalar.

Men på sina håll har stölderna fått det här konceptet att upphöra.

Bland annat i Piteå, där två flickor enbart 15 och 16 år gamla tidigare i år dömdes till dagsböter efter ha stulit från en sådan Coop-butik.

– Det är viktigt att föräldrar pratar med sina barn om påföljder och ansvar. Vi polisanmäler alla stölder och granskar filmer när vi misstänker att brott har begåtts, säger Anneli Olofsson, butikschef, till Piteå-Tidningen.

Portar kunder

I samma butik portades nyligen en man i 30-årsåldern efter att vid upprepade tillfällen ha stulit bland annat förpackningar med skivad biff.

Tillträdesförbudet gäller i ett år.

– Dyker han upp ringer vi väktare för att få honom avvisad så fort som möjligt, säger Anneli Olofsson.

Foto: Coop

Text: Redaktionen


Allt fler bilister drabbas av samma problem – bilarna förstörs

2023 12 04

Mekaniker uppmärksammar nu ett växande problem för bilister.

Under den senaste tiden har det varit mycket kallt i Sverige och många håller sig inomhus i den mån det är möjligt.

Samtidigt är det många som uppskattar att de har en bil att ta sig till jobbet med, men nu drabbas allt fler bilister av samma problem.

Problemet gör gällande obehagliga upptäckter under motorhuven, där råttor och möss flyttar in i allt högre grad.

Det rapporterar SVT.

“Klart de drivs”

Mössen och råttorna bosätter sig i motorutrymmet på bilarna och ställer till med problem.

Det är någonting som har blivit allt vanligare, förklarar bilmekanikern Fredrik, som SVT har pratat med.

– Min uppfattning är att de här problemen eskalerat. Klart de trivs här. Här har de ju en varm lägenhet de kan möblera, säger han.

Orsakar problem

Gnagarna orsakar problem för bilister, då de härjar runt i fordonet.

Det är någonting som Fredrik själv vittnar om när bilar har kommit in till hans verkstad.

– Det hade blivit kortslutning. När vi lyfte på huven förstod vi varför.

Kostsamma skador

Försäkringsbolaget Folksam understryker vikten av att hålla koll så att inga omfattande skador orsakas på bilarna.

– Eftersom råttor behöver gnaga för att tänderna inte ska bli för långa äter de gärna på inredning i bilkupén och kablar i motorutrymmet om de tagit sig. Det kan orsaka stora skador och kostsamma reparationer, framhåller Folksam.

Ger tips

Det finns några saker man kan göra för att hålla gnagare borta från bilen, bland annat skaffa en elektrisk råttskrämma som sänder ut ett högfrekvent ljud för att hålla råttorna borta.

– Du bör också se till att du har rent och städat i och runt bilen för att inte locka till sig gnagare. Ett annat tips är att flytta bilen varje dag för att störa råttorna, förklarar Folksam.

– En bil som står still under längre tid blir ett lätt villebråd i ett område där det finns råttor och möss.

Foto: M. Teirlinck

Text: Redaktionen


Flera telefonsamtal kan förbjudas – ”Hårresande granskning”

2023 12 04

Telefonförsäljning av krediter är i dag ett vanligt fenomen i Sverige.

Ihärdiga försäljare från diverse kreditbolag fortsätter att kontakta potentiella kunder via telefon.

Men nu kan samtalen få ett abrupt slut.  

Konsumentverket anser att ett förbud mot telefonförsäljning av krediter bör införas med omedelbar verkan.

I ett remissvar till utredningen "Ett förstärkt konsumentskydd mot riskfylld kreditgivning och överskuldsättning" konstaterar myndigheten att telefonförsäljning av krediter skapar betydande problem på kreditmarknaden och därför bör förbjudas.

– Det har vi fog för, vill jag påstå. Resultatet av vår granskning var minst sagt hårresande, framhåller Konsumentombudsmannen, KO, Cecilia Tisell.

Stress och uteblivna förklaringar

Cecilia Tisell pekar ut flera faktorer som talar för att ett förbud bör införas.

– Till exempel använder sig kreditförmedlare av flera marknadsföringsåtgärder som är svartlistade enligt marknadsföringslagen, de efterlever inte skriftlighetskravet och stressar konsumenter att så snabbt som möjligt signera kreditavtal.

Tisell tillägger att det även är vanligt förekommande att konsumenter inte får tillräckligt med information i säljsamtalen. Viktiga förklaringar, som krävs för att kunna fatta ett genomtänkt beslut, utelämnas i kommunikationen mellan säljare och kund.

– Av material som Konsumentverket har granskat framgår tydligt att konsumenter har svårt att förstå innebörden av krediterna som marknadsförs, konstaterar KO.

Accepterar inte ett nej

Konsumentverkets granskning visar dessutom att flera kreditförmedlare inte accepterar ett nej från konsumenter.

Flera anmälningar visar samma sak:

- Företagen fortsätter att kontakta konsumenter, trots att de sagt nej och bett om att inte bli kontaktade igen.

- Kreditförmedlare tar fram en kreditupplysning på konsumenten, trots att denne klart och tydligt sagt nej.

Hänvisar till tidigare förbud

År 2018 infördes ett förbud mot telefonförsäljning av premiepensionsprodukter.

Konsumentombudsmannen Cecilia Tissel anser att förbudet har resulterat i att marknadsföring av premiepensionsprodukter i stort sett har blivit kvitt sina problem.

– Detta talar starkt för att ett förbud mot telefonförsäljning av krediter kan vara ett effektivt sätt att minska problemen även på konsumentkreditmarknaden.

Foto: T. Grote

Text: Redaktionen