24 september 2025

Enormt problem för Coop – skyller på vanliga kunder

2023 11 13

Coop larmar om att hyllplan med basvaror försvinner från butikerna.

Flera gånger har det konstaterats att organiserade ligor stjäl stora mängder kött och andra lyxvaror från livsmedelsbutikerna.

Så är inte längre fallet överallt.

Istället är det “vanliga Svenssons” som fullständigt länsar hyllorna på vanliga basvaror, rapporterar Skånska Dagbladet.

– Varje dag hittar vi tomma förpackningar i hyllorna, eller ser i lagosaldot att varor är borta, säger Magnus Jönsson, butikschef på Stora Coop i Eslöv, till tidningen.

Snor falukorv och makaroner

Det finns alltså en märkbar förändring när det gäller både gärningspersonerna och vad som snattas.

Istället för exempelvis dyrt kött stjäls istället falukorv, snabbmakaroner, ketchup och annan vardagsmat.

– Kaffe är något som också stjäls mycket, liksom blöjor och barnmat. Innan var det mer lyxvaror som stals, säger Magnus Jönsson.

Stora problem

Enligt butikschefen är det inte en specifik grupp som snattar.

Både ungdomar och barnfamiljer pekas ut bland de som stjäl mat från Coop.

Magnus Jönsson själv kallar det en “skrämmande utveckling”, framför allt eftersom det också har bidragit till att antalet hotfulla situationer i butikerna också ökar.

Hans teori är att folk snattar på grund av det ekonomiska läget, till exempel att föräldrar stjäl för att kunna ge sina barn presenter.

Plundrade legoförpacknignar tyder på det, skriver Skånska Dagbladet.

Och det skapar enorma problem för butikskedjan när det gäller ekonomiska förluster, men det stjäl också resurser från personalen som måste hantera allt pappersarbete efter varje enskilt snatteri.

Flickor i 15-årsåldern

En del Coop-butiker håller öppet även under obemannade tider.

Kunder loggar då in och scannar sina varor själv och betalar.

Men på sina håll har stölderna fått det här konceptet att upphöra.

Bland annat i Piteå, där två flickor enbart 15 och 16 år gamla tidigare i år dömdes till dagsböter efter ha stulit från en sådan Coop-butik.

– Det är viktigt att föräldrar pratar med sina barn om påföljder och ansvar. Vi polisanmäler alla stölder och granskar filmer när vi misstänker att brott har begåtts, säger Anneli Olofsson, butikschef, till Piteå-Tidningen.

Portar kunder

I samma butik portades nyligen en man i 30-årsåldern efter att vid upprepade tillfällen ha stulit bland annat förpackningar med skivad biff.

Tillträdesförbudet gäller i ett år.

– Dyker han upp ringer vi väktare för att få honom avvisad så fort som möjligt, säger Anneli Olofsson.

Foto: Coop

Text: Redaktionen


25 november 2025

Nordkoreansk “mirakelmedicin” strömmar in Ryssland

2025 11 25

Ett nytt läkemedel har fått fart på den ryska marknaden.

Nordkoreanska Neo Viagra har börjat säljas i mängder i Ryssland.

Läkemedlet är ett potenshöjande medel för både män och kvinnor. Enligt tillverkaren hjälper det även mot led- och njurproblem samt smärtor i rygg, axlar och knän.

Den oberoende tidningen The Moscow Times skriver att produkten nu “sköljer över” landet sedan västerländska tillverkare lämnat den ryska marknaden efter invasionen av Ukraina.

Ökänt företag

Det är det nordkoreanska företaget Pupang, ökänt för sina pseudomediciner, som står bakom “mirakelmedicinen”. Pupang är ett dotterbolag till Korea Pupang Trading Corporation som finns på sanktionslistan hos FN, EU och USA.

Enligt företaget själv tycks det knappast finnas några gränser för vad deras läkemedel  kan åstadkomma. Dessutom menar man att det inte finns en enda biverkning.

– Pugang är känt för att ha levererat det injicerbara medlet Kumdang-2 till Ryssland, som tillverkaren påstår är effektivt mot hiv, coronavirus, malaria, bältros, svininfluensa och till och med narkotikaberoende, skriver The Moscow Times.

Preparatet påstås vara odlat i jorden och “berikad med sällsynta jordartsmetaller”. Företaget hävdar också att det innehåller såväl guld som platina. 

LÄS MER: UPPGIFTER: Putin var nära att avgå

Är som vanlig Viagra

När Neo Viagra dök upp i nordkoreanska statliga kataloger 2018 utlovades “sexuellt nöje i 16-24 timmar", uppger den ryska tidningen.

Trots att den marknadsförs som en “örtmedicin” har tester dock kunnat visa att medlet innehåller samma aktiva ingrediens som vanlig Viagra, rapporterade The New Zealand Herald redan 2016.

Men läkemedlet har alltså gått hem i Ryssland. På flera sajter som säljer läkemedlet hyllas medicinen.

– En av köparna skriver att medlet ”fungerar även med vin”. En annan kund beskriver en ”mjuk men stabil effekt” och kallar priset ”trevligt jämfört med Viagra”, framhåller The Moscow Times.

Priset för Neo Viagra ligger på 2 200 – 3 000 rubel, motsvarande strax över 300 svenska kronor.

De västerländska tillverkarna av potensmedel upptog innan kriget enbart 3 procent av marknadsandelarna i Ryssland. Nästan all produktion av läkemedel för ändamålet sker idag i Ryssland.

LÄS MER: Kalldusch för Putin – Kina höjer priserna rejält

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Biltema inleder bojkott

2025 11 26

På fredag är det dags för årets stora köpfest.

Då kulminerar Black Week.

Black Friday har blivit ett allt mer populärt fenomen även i Sverige och svenskarna flockar till köpcentrum för att fynda.

En kedja som bojkottar Black Friday är Biltema.

Biltema bojkottar

Även i år inleder den populära kedjan en bojkott av Black Friday.

Anledningen till beslutet har enligt Biltema själv att göra med att “företaget står fast vid sin strategi att erbjuda låga priser året runt”.

– Vi tror inte på att locka kunder med stora rabatter en gång om året, säger marknadschef Johan Gerdevåg.

– Vår strategi är att erbjuda bra priser hela året, så att alla ska kunna köpa det de behöver när de behöver det. Det är viktigt för oss att kunderna kan lita på att vi alltid har låga priser, inte bara på Black Friday.

“Året runt”

Genom att “prioritera låga priser hela året, istället för tillfälliga kampanjer”, vill företaget “sätta en standard för hur företag kan skapa värde för sina kunder på den nordiska marknaden”.

– Vår målsättning är att alla våra kunder ska kunna ha en rikare fritid med hjälp av våra produkter. Genom att hålla låga priser året runt kan vi göra det möjligt för fler att njuta av sina fritidsintressen, oavsett om det är på vinter, sommar eller någon annan tid på året, fortsätter Gerdevåg.

Läs mer: TVÅ DAGAR KVAR: Populär restaurangkedja öppnar i Sverige

10 miljarder

Den amerikanska traditionen har på senare år fått stort genomslag även i Sverige.

2024 uppgick försäljningen till närmare 10 miljarder kronor enligt siffror Svensk Handel.

Men Länsförsäkringars chefsekonom Stefan Westerberg skickar med ett tips inför Black Week.

– Reor och rabatter är trevliga men lockar oss att köpa sådant vi egentligen inte behöver, säger han.

“Stanna upp”

Westerberg fortsätter.

– Stanna upp och tänk över vad du faktiskt behöver, behöver du verkligen en till pryl eller är det bara rean som lockar? Många små impulsköp kan tillsammans växa till stora summor.

Läs mer: ”Tjänst för kunderna som försvinner” – Ica-butik slår larm

Foto: Biltema

Text: Redaktionen