Enormt larm – tusentals butiker berörs

2023 03 14

Tusentals butiker i Sverige riskerar att slås ut inom kort.

Det visar en ny rapport från Svensk Handel.

Rapporten indikerar att existensen för så mycket som två tredjedelar av kläd- och skohandeln kan stå på spel.

Den bidragande faktorn är höjda hyror.

Bara i januari höjdes hyrorna för kommersiella lokaler med nära 11 procent. 

– Det är alarmerande siffror som framkommer. Hyrornas andel av omsättningen fortsätter att öka. Enbart inom kläd- och skohandeln ligger 3 100 butiker i riskzonen för att gå i konkurs eller försättas i rekonstruktion, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel och fortsätter: 

– Ett avgörande skäl till att många ändå klarar sig är dagens system med hyresrabatter. Det är en företeelse som ökar enligt de siffror vi presenterar i dag.

Så gjordes analysen

Svensk Handels analys byggs på  insamlad hyresdata för 2021 samt tidigare hyresundersökning för kläd- och skohandeln.

Majoriteten av hyresgästerna har sedan 2021 fått uppleva ytterligare två hyreshöjningar.

Den första med 2,8 procent i januari 2022.

I januari 2023 kom den stora smällen. Då höjdes hyran i genomsnitt med 10,9 procent.

Dyster utveckling

Sammanställningen av hyresdatabasen är en dyster läsning för butikerna.

Relationen mellan hyra och omsättning fortsätter att försämras. Hyran äter upp en allt större del av marginalen.

– Detta är förstås särskilt allvarligt i en tid när handeln redan pressas av en kraftigt minskad efterfrågan, en svag valuta och andra stora kostnadsökningar, säger Elisabet Elmsäter Vegsö,  näringspolitisk expert med fokus på hyresfrågor. 

– Vi ser även en överhängande risk för att årets KPI-indexering kommer att leda till stora hyresökningar då inflationen är fortsatt hög. Om regeringens och Riksbankens prognoser för KPI slår in kommer hyresökningen på tre år, 2022–2024, kunna uppgå till omkring 20 procentenheter, fortsätter hon.

Fakta Svensk handels rapport

- 2021 års genomsnittliga hyreskostnad uppgick till 11 procent av omsättningen.

- Värst är det i beklädnadshandeln där butikerna betalar 19 procent av sin omsättning i hyra. Motsvarande siffra i hem- och fritidshandeln är 10 procent. 

- Stockholms, Göteborgs och Malmös stadskärnor och köpcentrum är åtråvärda lägen på grund av höga besöksflöden, men ur OCR-perspektivet (relationen mellan hyra och omsättning) är de värst drabbade med en genomsnittlig OCR-nivå på 17 procent i köpcentrumen och 16 procent i andra lägen i stadskärnan. 

Källa: Svensk Handel

Foto: Nick de Partee

Text: Redaktionen


Stort larm om vanlig router – många svenskar har den

2025 01 23

En av de mest populära routrarna på marknaden är föremål för stor oro.

Det är routrarna av märket TP-Link som under vintern dragit uppmärksamheten till sig.

Nyligen gick myndigheter i USA ut med att man överväger ett totalförbud mot produkterna, som även finns i mängder av svenskars hem.

Routrarna kallas till och med för ett “nationellt säkerhetsproblem” på grund av upprepade kopplingar till kinesiska cyberattacker, rapporterar ansedda Wall Street Journal.

Skäl till oro i Sverige

Specifikt befarar dessutom USA att TP-Link-routrarna – som är den mest sålda routern på Amazon – kommer att användas mot västerländska mål.

Av den anledningen finns det skäl till oro även här i Sverige och Europa och alla andra västländer där de populära produkterna säljs.

Det konstaterar säkerhetsföretaget CSIS medgrundare och it-säkerhetsexperten Peter Kruse från Danmark, där problemet också uppmärksammats de senaste veckorna.

– Med många produkter i den låga prisklassen är säkerheten inte särskilt högt prioriterad. Kort sagt, du får vad du betalar för, säger han till TV2.

Microsoft bekräftar

Techjätten Microsoft har redan bekräftat att en kinesisk hackerenhet har lanserat “separata cyberattacker” via tusentals routrar från TP-Link.

Viktigt i sammanhanget är dock att det kinesiska företaget inte själva anklagas för att hota cybersäkerheten – kritiken går ut på att de inte gör tillräckligt för att förebygga att andra hotar det.

– Det har konstaterats över tid att TP-Link är en produkt som innehåller många sårbarheter jämfört med andra produkter, och det finns en oro för att det kan resultera i en supply chain-attack, säger Peter Kruse och syftar på it-attacker mot organisationers eller företags leveranskedjor.

Uppmaningen till vanligt folk

Enligt experten finns det sannolikt en rädsla att den kinesiska regeringen ska kräva eller redan har krävt tillgång till TP-Links routrar.

Liknande oro låg bakom att flera länder 2019 började betrakta den kinesiska mobiljätten Huawei som ett säkerhetshot.

Larmet innebär dock inte att du per automatik behöver oroa dig för att bankuppgifter eller liknande ska hackas om du har en TP-Link-router i bostaden.

Däremot ska man fundera på vilken router man köper – för att undvika att bidra till exempelvis en större cyberattack mot kritisk infrastruktur.

Uppmaningen gäller även andra lågprisroutrar.

Vi ska vara försiktiga så att vi inte stirrar oss blinda på en produkt. Det finns många produkter i denna prisklass där säkerheten är dålig, säger Peter Kruse till TV2.

Foto: Pixabay

Text: Redaktionen


Kaffejätte i blåsväder – har ändrat paketen

2025 01 23

Varje år delar konsumentföreningen Äkta vara ut antipriset ”Årets matbluff”.

I årets upplaga kan ett av Sveriges största kaffemärke ro hem den mindre åtråvärda utmärkelsen.

Det rör sig om kaffejätten Gevalia.

Äkta vara har uppmärksammat att Gevalia har tagit fenomenet krympflation till en ny nivå.  

"Gått steget längre" 

Krympflation är en särskild form av prisökning. Storleken på förpackningen minskar, men priset förblir detsamma. Det rör sig således om en konkret prishöjning.

De senaste åren har flera kaffemärken anklagats för att använda bluffmetoden. Många märken har dragit ner förpackningsstorleken från 500 gram till 450 gram.

– Syftet är förstås att kunden inte ska märka detta och därför välja det storleksminskade paketet, framhåller Äkta vara i ett uttalande.

Vidare konstaterar konsumentföreningen att Gevalia har gått ett steg längre. Företaget har minskat mängden kaffe med ytterligare 25 gram på sina dyrare sorter. 

Den nya storleken motsvarar 3-4 koppar mindre kaffe per paket.

– Storleksförändringen är förstås inget som företaget skyltar med, snarare motsatsen. Det är i flera fall svårt att se någon storleksskillnad mellan 425- och 450-gramspaketen och vikten framgår endast på baksidan av förpackningen, framhåller Äkta vara.

Kraftigt försäljningstapp

Nomineringen till årets matbluff är en av flera motgångar som drabbat Gevalia de senaste åren.

I april 2023 valde Ica att bojkotta Gevalia.

Matkedjan plockade bort flera av företagets produkter från sina hyllor med motiveringen att Gevalias priser ”nått Icas smärtgräns”.

Konsekvensen av Icas bojkott visade sig i Gevalias årsredovisning för 2023. Gevalia svenska verksamhet redovisade en omsättning på 1,2 miljarder kronor – ett tapp på cirka 400 miljoner kronor jämfört med 2022, då bolaget omsatte 1,6 miljarder kronor i Sverige.

Kaffejätten har också kritiserats för att moderföretaget JDE Peets har fortsatt sin verksamhet i Ryssland.

Hela listan

Utöver Gevalias kaffepaket är ytterligare fyra produkter nominerade till årets mest vilseledande livsmedelsprodukt:

- Alvestaglass & Järnaglass alla smaker

- Mutti Pizza sauce classica

- Axa gold Fruit müsli

- Ica Pasta tortellini ricotta & spenat

Läs mer om motiveringarna här.

Foto: J. Schnobrich

Text: Redaktionen