Enormt knarklarm i Sverige

2023 05 26

Sedan september förra året har Tullverket beslagtagit drygt 1,3 ton kokain i Helsingborgs hamn.

Sedan årsskiftet handlar det om nästan 870 kilo kokain.

Det är mer kokain än Tullverket beslagtog i hela landet under hela förra året.

Kokainbeslagen ”saknar motstycke” i svensk kriminalhistoria.

Det framhåller Magnus Pettersson, senior åklagare på Riksenheten mot internationell och organiserad brottslighet, i ett uttalande.

– Hamnen med en omfattande trafik från Sydamerika har blivit navet för smuggling av kokain och inte bara till Sverige. Vår bild är att Sverige har blivit ett transitland för narkotika som ska skickas till andra länder i Europa.

Erik Friberg, enhetschef vid Tullverkets kriminalavdelning syd, anser att fler åtgärder måste vidtas för att stoppa den enorma tillförseln.

– Det är alldeles för lätt för ligorna att ta sig in i hamnen för att försöka vittja containrar där kokainet göms. Om inte hamnen höjer säkerheten blir det mycket svårt att stoppa den här organiserade brottsligheten.

Smugglas in på natten

Majoriteten av kokainet smugglas till Sverige under natten.

Narkotikan kommer i containrar med fraktfartyg från Sydamerika. I flera fall har fartygen kommit från Ecuador.

Ett vanligt tillvägagångssätt är att kokainet göms i lönnfack i containrarnas konstruktion, skriver Tullverket.

Utländska ligor

De senaste månaderna har myndigheten vid upprepade tillfällen upptäckt spår efter att smugglarna brutit sig in på hamnområdet på natten för att vittja containrar.

Kvarlämnad utrustning har hittats – bland annat väskor, skärbrännare och bultsaxar.

– Det handlar om utländska ligor som åker till Helsingborg med det enda uppdraget att ta sig in i hamnen och hämta ut kokain från containrar. Inflödet av containrar i Helsingborgs hamn är mycket stort och kontroller av containrar är mer resurskrävande än andra kontroller, säger Henrik Sjökvist, enhetschef på kontrollavdelningen syd.

Ett gripande

Trots att Tullverket kraftsamlat resurser i hamnen så har myndigheten inte lyckats få fast kokainsmugglarna.

Endast ett gripande har skett under de senaste månaderna.

Två albanska medborgare greps när de hämtade ut 47 kilo kokain i december 2022.

– Jakten på ligorna försvåras av bristande säkerhet i Helsingborgs hamn, framhåller Tullverket.

Enligt myndigheten är skalskyddet kring hamnen svagt, och belysningen samt kameraövervakningen upplevs som otillräcklig.

– Ökad säkerhet är avgörande men vi behöver också få bättre kontrollfaciliteter i hamnen för att kunna göra fler och bättre kontroller. Det ökar våra möjligheter att beslagta mer och den ökade risken att bli upptäckt kan göra det mindre intressant att smuggla till Helsingborgs hamn, förklarar Erik Friberg.

Foto: P. Coffman

Text: Redaktionen 


Utdött rovdjur på väg att väckas till liv – forskare förtvivlade

2024 10 18

Vetenskapen uppges vara nära ett kontroversiellt genombrott.

Den tasmanska tigern, formellt kallat pungvargen, förklarades officiellt utrotad på 1930-talet.  

Nu är den australiska köttätaren på väg att väckas till liv igen.   

Detta efter att ett team av amerikanska och australiensiska forskare hävdar att man gjort en rad vetenskapliga genombrott på området, rapporterar Sky News.   

Pungvargen, även kallad tasmansk tiger eller "thylacine". Foto: E.J. Keller.

"99,9 procent korrekt" 

Bakom forskningen står det USA-baserade företaget Colossal Biosciences, som tidigare även meddelat att man planerar att få tillbaka mammuten och dronten från de döda.  

Från ett 108 år gammalt exemplar bevarat i alkohol på ett museum i Melbourne har forskarna extraherat en DNA-sekvens från djuret som de hävdar är 99,9 procent samma som originalet.

– Med denna nya resurs i handen kommer vi att kunna avgöra vad en pungvarg kan smaka, vad den kunde lukta, vilket typ av syn den hade och till och med hur dess hjärna fungerade, säger professor Andrew Pask från University of Melbourne, som är en av forskarna inblandade i projektet, till tv-kanalen.

Odlat i ett labb

De nya pungvargsproverna beskrivs som “de bäst bevarade antika exemplaren teamet har arbetat med”.

Men att ha tillgång till djurets gener är bara ett steg mot att återuppliva den tasmanska tigern.

Colossal använder genrederingstekniker för att ändra arvsmassan hos pungvargens närmaste släkting – den fettsvansade pungmusen som är stor som en hamster.

Enligt forskarna har man genomfört över 300 pungvargshärledda genetiska “ändringar” av pungmusceller som odlats i ett labb.

Man har även lärt sig hur man framkallar ägglossning i det lilla hamsterliknande djuret och odlat dess embryon utanför livmodern.

Forskare förtvivlade

Försöken att återuppliva pungvargen har inte gått utan kritik.

Många naturvårdare hävdar att alla de miljontals dollar som investerats av företag som Colossal istället borde användas för att bevara livsmiljöerna för djur som för närvarande riskerar utrotning.

Det inkluderar exempelvis en femtedel av Australiens inhemska däggdjur.

Andra menar att det är oetiskt att väcka liv i ett sedan länge utdött djur till en livsmiljö som är så kraftigt försämrad av mänsklig aktivitet. 

En del forskare pekar också på att det rent tekniskt är för svårt att genomföra. 

Pungvargen klassades formellt som utrotad 1936. Genom åren har det förekommit rapporter om folk som sett djuret även efteråt, men utan konkreta bevis.

Foto: C. Stark

Text: Redaktionen


Motorcykelföretag i konkurs

2024 10 17

Ett MC-företag som tillverkade eldrivna motorcyklar tackar för sig.

Det är fortsatt tungt i fordonsbranschen.

På torsdagen kommer besked om att det italienska motorcykelföretaget Energica, som tillverkade eldrivna motorcyklar, går i konkurs.

Det rapporterar Carup.

Syntes hos Jay Leno

Energica grundades 2010 och har fått stor uppmärksamhet under åren.

Bland annat syntes företagets produkter i den amerikanska tv-profilen Jay Lenos garage.

En rad olika problem för produktionen av elmotorcyklar, som förefaller mer utmanande än för elbilar, har nu fällt företaget som kommer att auktionera ut sin verksamhet.

Marknaden svag

Den svaga internationella fordonsmarknaden har även ställt till det för Energica, som det amerikanska företaget Ideanomics gick in i.

– I mars 2022 slutförde Ideanomics framgångsrikt ett frivilligt uppköpserbjudande, vilket gjorde det möjligt för aktieägarna att omvandla bolaget till en privat enhet, vilket gjorde det mer fritt och flexibelt i hanteringen av finansiering och flexibelt i sin tillväxt, framhåller Energica i ett pressmeddelande.

– Den efterföljande krisen på elmarknaden och nedgången i sektorns investeringar påverkade dock Ideanomics och äventyrade följaktligen Energicas investeringsmöjligheter.

“Går inte längre”

Energica fortsätter.

– Trots ledningens ansträngningar att aktivt och i stor utsträckning söka efter nya investerare - alltid i syfte att bevara fortsatt drift i borgenärernas bästa intresse - har det under de senaste timmarna blivit tydligt att dessa alternativa möjligheter inte längre är genomförbara.

– Det ger inte bolaget något annat val än att besluta om att inleda en konkurslikvidation, vilket möjliggör återbetalning av borgenärer i den utsträckning det är möjligt från likvidationsintäkterna och enligt pari passu-regeln och prioritetsordningen.

Fortsatt tufft

Det är som bekant fortsatt tufft på fordonsmarknaden och Energica är sannerligen inte det enda företaget som har tvingats kasta in handduken.

Många branschaktörer sätter stort hopp till kommande räntesänkningar som någonting som kan få fart på marknaden och investeringarna igen.

Foto: G. Coolen

Text: Redaktionen