Enormt besked för Sveriges Natoansökan

2024 02 20

Ungerns styrande parti har satt ett datum för när man vill rösta om Sveriges Natomedlemskap.

Det är Koscis Mátè, gruppledaren för Fidesz och samma parti som premiärminister Viktor Orbán basar över, som har skickat ett signerat brev till landets talman László Köver.

Han har själv laddat upp meddelandet på Facebook där han skriver att partiet stödjer att Sverige välkomnas in i Nato.

Gruppledaren ber även talmannen att föra upp frågan om omröstning på dagordningen, uppger Bloomberg.

På måndag

Koscis Mátè begär att en omröstning ska ske under parlamentets vårsession.

Det innebär att ett beslut kan fattas på måndag, 26 februari, då det ungerska parlamentet samlas efter vinteruppehållet.

Beskedet kommer kort efter att USA i slutet av förra veckan meddelade att man i söndags skickade en delegation till Budapest för att ta Sveriges Natoansökan i egna händer.

– Ett uppdrag fokuserat på strategiska frågor som Nato och Ungern konfronteras med, underströk den amerikanska ambassaden i ett uttalande.

Efter USA:s påtryckningar

USA:s ambassadör David Pressman har tidigare betonat att Sveriges anslutning till Nato är en direkt fråga även för USA:s nationella säkerhet och försvarsalliansen som helhet.

– Jag tycker att det är viktigt att den ungerska regeringen lever upp till sitt åtagande, och dess åtagande har varit att de inte kommer att vara den sista allierade att ratificera Sveriges ansökan, sade David Pressman enligt The Guardian nyligen.

Ambassadören tillägger:

– Att hålla sitt ord är helt uppenbart en viktig del av förtroendet i alla relationer.

"Förhandlar inte"

Så sent som förra veckan meddelade utrikesminister Tobis Billström (M) att man hörsammar Ungerns tidigare uttryckta krav om ett möte med Sveriges statsminister Ulf Kristersson.

Men det skulle i så fall inte handla om några förhandlingar om medlemskapet.

–  En sak vill jag vara tydlig med, ett sådant besök kommer naturligtvis inte att innebära några förhandlingar, det finns ingenting att förhandla om, sade Billström till Svenska Yle vid tillfället.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Efterlängtad dryck till Sverige

2025 09 13

Det havrebaserade varumärket Oatly lanserar en ny latte i Sverige.

Drycken Matcha Oat Drink har fått stor uppmärksamhet globalt på sociala plattformar.

På TikTok hyllas Oatlys matcha-latte av miljontals användare, men i Sverige har drycken lyst med sin frånvaro, fram tills nu.

Från och med denna vecka går det att köpa drycken i svenska butiker, där den nu introduceras.

Hög efterfrågan

Matcha Oat Drink kombinerar företagets populära iKaffe-havredryck med finmald Tencha-matcha och en hint av vanilj.

Den kan drickas både varm och kall och ses som ett naturligt steg för företaget då efterfrågan har varit hög.

– Matcha-trenden har fullkomligt exploderat på kort tid och vi är glada att lansera en drickfärdig matcha för alla som är nyfikna att prova, säger Ilse Siekkinen, VD för Oatlys verksamhet i Norden, till Vegomagasinet.

Drycken är helt växtbaserad och gjord på svensk havre.

Matchan framställs genom att Tencha-bladen ångas varsamt och torkas vid hög temperatur innan de mals till ett fint pulver.

– Havredrycken passar fantastiskt bra med matchans smakprofil. Med vår nya dryck tar vi matcha-trenden ut i landet och in i vardagen, säger Siekkinen.

Viral trend 

Matcha har blivit en favorit på TikTok och Instagram, där allt från iskaffe till bakverk fått en grön twist.

Oatly hoppas nu att deras färdiga latte ska göra drycken ännu mer tillgänglig för trendkänsliga konsumenter.

Matcha Oat Drink lanseras i två förpackningsstorlekar - en liter för hemmabruk och en smidig 250 ml-förpackning med sugrör för den som vill ha en snabb dryck på språng.

Matchas framgång

Matcha är ett japanskt grönt te gjort på finmalda teblad som vispas ut i vatten eller mjölk för en intensiv smak och vacker grön färg.

Drycken har blivit en global trend tack vare sina hälsofördelar, sin unika smak och sin fotogeniska färg – och syns idag överallt.

De senaste åren har intresset för det gröna tepulvret skjutit i höjden, och matcha i olika former har blivit en trend att visa upp på sociala medier.

I Storbritannien steg försäljningen av matcha med över 200 procent häromåret, uppger SvD.

Foto: T Stokpic

Text: Redaktionen


Flera bilmodeller får körförbud – redan i år

2025 09 13

Sju bilar riskerar körförbud efter 31 december.

Från december i år börjar svenska operatörer avveckla 2G- och 3G-frekvenserna, som istället används för 4G och 5G.

När 2G- och 3G-nätet stängs ner kan flera bilmodeller i Sverige bli olagliga att köra – bland annat Honda och Volkswagen.

- Vi har de senaste fem åren pratat om utfasningen av 2G och 3G. Nu närmar vi oss slutet för dessa omoderna nät med bara nio månader kvar innan de drar sin sista suck. Om du inte vet om du eller någon närstående påverkas, ta kontakt med det företag där du är kund så får du hjälp att se vad du behöver göra, säger Sara Kebert, nätexpert på Telenor.

eCall-funktion slutar fungera

Denna förändring påverkar inte bara mobiltelefoner och trygghetstelefoner, utan även bilar med eCall-funktion, som kopplar upp sig automatiskt vid olyckor.

– Om 2G- och 3G-nätverken har fasats ut i deras land eller region kommer eCall-tjänsten inte att fungera och det kommer inte att initieras något nödsamtal i händelse av en olycka – vare sig via airbagutlösning eller ett manuellt utlöst eCall med fordonets SOS-knapp, varnar Honda på sin hemsida.

– Beslutet att fasa ut mobilnäten och efterföljande effekter på fordonets egenskaper och funktioner ligger utanför Hondas kontroll.

Vilka bilar påverkas?

Bland de mest utsatta modellerna från Honda finns Jazz, Civic, HR-V, Honda e, ZR-V och CR-V, medan flera Volkswagen-modeller som Golf, Passat och Tiguan också kan påverkas.

Problem uppstår framför allt för fordon byggda före eCall-kravet 2018.

Konsekvenser för bilägare

Din bil blir inte automatiskt olaglig utan eCall, men när besiktningen omfattar eCall-tjänsten kan felet leda till körförbud.

– Går felet inte att rätta till beläggs bilen med körförbud och får inte framföras på väg, säger Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige, till Transport och Logistik.

Bilägare uppmanas därför att kontrollera om deras bil är beroende av 2G/3G för eCall och vidta åtgärder i tid för att undvika problem vid besiktning.

Foto: Obi

Text: Redaktionen