Enormt besked av svensk storbank

2023 10 25

Storbanken SEB har gjort en rekordvinst under årets tredje kvartal.

Det framgår av bankens rörelseresultat för det tredje kvartalet av 2023.

SEB gjorde en rekordvinst på cirka 13 miljarder kronor.  

Det är nästan två miljarder mer än vad analytiker hade räknat med, rapporterar SR Ekot.

Det är även en markant ökning jämfört med samma period 2022. På ett år har banken ökat sin vinst med 42 procent.  

”Finansiell medvind”

– SEB:s starka finansiella position ger goda skyddsvallar framåt och gör att vi kan fortsätta stötta våra kunder och hålla igång ekonomin, säger Johan Torgeby, SEB:s vd och koncernchef, i ett uttalande.

I en kommentar till SR framhåller han att vinsten är klart högre än vad SEB redovisat historiskt-

Johan Torgeby pekar ut de höga räntorna som den bidragande orsaken.

– Det förklaras väldigt mycket av att vi har haft den snabbaste ökningen i ränteläget på mycket lång tid. Så länge de höjer räntorna så blir det mycket mer finansiell medvind.  

Steg med nästan 40 procent

SEB:s räntenettot – det vill säga intjäningen från in- och utlåningen – har stigit med 37 procent jämfört med i fjol.

– Den geopolitiska och makroekonomiska osäkerheten förblev förhöjd under det tredje kvartalet. Inflationstakten började sjunka från höga nivåer när centralbankerna fortsatte sina penningpolitiska åtstramningar och höjningar av styrräntan.

– Stigande räntor fortsatte att ha en positiv effekt på SEB:s resultat under det tredje kvartalet, även om den positiva effekten på räntenettot har avtagit jämfört med tidigare kvartal, framhåller Johan Torgeby.

”Övergående fenomen”

Koncernchefen gläder sig över bankens fina resultat.

Han räknar dock kallt med att trenden kommer att vända framöver.

– Det är ett övergående fenomen. Så det där brukar rätta till sig över tid, så har man motsatta problem när räntorna går ner, säger Johan Torgeby till radion.

Foto: SEB

Text: Redaktionen


Nya siffror: “Sveriges sämsta bank” för lån och sparande

2023 12 05

Förtroendet för bankerna bland svenska kunder störtdyker.

Kundnöjdheten när det gäller lån och sparande fullkomligt rasar.

Det står klart när Svenskt Kvalitetsindex sammanställt sin studie om kundernas upplevelser av sina banker under oktober och november månad.

Ränteförändringar, inflation och ekonomisk osäkerhet bedöms vara faktorerna bakom raset.

– Det är klart att omvärldsfaktorer har en påverkan på kundupplevelsen i de här studierna, säger Johan Palmer, vd på Svenskt Kvalitetsindex, i ett pressutskick.

Servicefrågan viktig

Raset är som störst i frågan om fastighetslån – som går från ett nöjdhetsindex på 72,3 till 68,7.

Men även inom bolån, privatlån och sparande går siffrorna spikrakt nedåt.

– Vi ser att servicefrågor för branschen i stort nu har en mycket större inverkan på hur nöjda kunderna är än tidigare, säger Johan Palmer.

Bäst i klassen

Bäst i klassen inom privatlån är Länsförsäkringar Bank.

Även SBAB och Avanza utmärker sig positivt när det gäller bolån respektive sparande.

– Vi är otroligt stolta över att ännu en gång ha Sveriges nöjdaste kunder för både bolån och fastighetslån, säger Mikael Inglander, vd på SBAB, i en kommentar på bankens hemsida.

– Det här året har varit tufft för många hushåll och företag med hög inflation och kraftiga räntehöjningar. I dessa oroliga är det särskilt viktigt att vara tillgänglig, ge goda råd och bra service. Det tror jag har varit en stark bidragande faktor till det fina betyg som våra kunder ger oss, säger Mikael Inglander, VD på SBAB.

Sämst i klassen

Lika bra har det inte gått för alla banker.

Swedbank, Sveriges största privatbank med 3,7 miljoner kunder, hamnar i botten när det gäller bolån, privatlån samt sparande.

Enligt indexet pekar siffrorna på att kunderna är så missnöjda att banken har svårt att behålla dem.

– När vi ställer frågor om vad som är viktigt vid val av aktör så ser vi att faktorer som image och att en aktör varit med länge i branschen kommer högre upp på listan över viktiga attribut, säger Johan Palmer.

Samtliga listor

Här är Sveriges bästa banker för lån och sparande baserat på privatkunders kundnöjdhet i oktober och november.

Kundnöjdheten mäts på en skala mellan 0 och 100. Betyg under 60 i kundnöjdhet bedöms generellt som underkänt och tecken på att företaget har svårt att behålla kunder.

Betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund.

Fastighetslån

  1. SBAB (73,5)
  2. Handelsbanken (70,8)
  3. SEB (69,5)
  4. Nordea (69,1)
  5. Branschen (68,7)
  6. Swedbank (65,6)
  7. Övriga 63,9

Bolån

  1. SBAB (73,8)
  2. Länsförsäkringar Bank (73,1)
  3. Skandia (71,2)
  4. Övriga (71,0)
  5. Handelsbanken (65,7)
  6. Branschen (65,5)
  7. ICA Banken (65,3)
  8. SEB (64,7)
  9. Nordea (62,4)
  10. Danske bank (61,2)
  11. Swedbank (57,5)

Privatlån 

  1. Länsförsäkringar Bank (77,1)
  2. Lån & Spar bank (71,2)
  3. Handelsbanken (67,9)
  4. ICA Banken (67,7)
  5. Övriga (64,2)
  6. SEB (64,2)
  7. Branschen (64,1)
  8. Nordea (59,9)
  9. Swedbank (58,4)

Sparande

  1. Avanza (74,6)
  2. Skandia (73,1)
  3. Nordnet (73,1)
  4. Länsförsäkringar Bank (72,4)
  5. Handelsbanken (71,0)
  6. Branschen (67,0)
  7. Övriga (65,8)
  8. Nordea (64,8)
  9. SEB (61,9)
  10. Swedbank (58,0)

Källa. Svenskt Kvalitetsindex

Foto: A. Wischnewsky

Text: Redaktionen


SVT beklagar: Nya besked om Kalle Anka på Julafton

2023 12 05

Det här riskerar att bli sista året med “Kalle Anka och hans vänner önskar God jul”.

Sedan 1960 har tidpunkten klockan 15.00 på julafton varit helig i många hushåll.

Då sändes det omåttligt populära julinspirerade Disneyprogrammet för första gången i svensk tv – och traditionen har fortsatt genom alla år.

Men nu kommer ett oroväckande besked från SVT, rapporterar Göteborgs-Posten.

Det här kan, om det vill sig illa, bli sista året för Kalle Ankas jul.

– Vi kan inte lova någonting. Jag är ledsen, säger Karolina Stallwood, inköpschef på tv-kanalen, till tidningen när hon får frågan om hur det blir nästa år.

Locket på

SVT försäkrar visserligen att ambitionen är att Kalle Anka ska få leva vidare.

Men beslutet ligger inte i tv-kanalens händer då sändningsrättigheterna köps in från Disney – och de förhandlingarna är bundna av benhård sekretess.

Tv-kanalen kan inte ens lämna ut information om kontraktslängden – eller hur lång tid framåt som sändningsrättigheterna är säkrade.

– Jag kan tyvärr inte gå in på några sådana detaljer. SVT:s avtal med Disney är hemligt, säger Karolina Stallwood.

Förändrats flera gånger

Genom åren har Kalle Ankas jul förändrats och gjorts om flera gånger.

Bland annat har "Djungelboken" och "Askungen" försvunnit i omgångar, och 1998 saknades Robin Hood på grund av att rättigheterna hade gått ut.

Även "Tjuren Ferdinand" byttes ut vid ett tillfälle och ersattes av “Den fula ankungen” – men SVT fick backa efter en massiv kritikstorm.

Klipp har tagits bort

Flera filmer har även klippts om, ibland för att de varit för långa och ibland för att de ansetts vara våldsamma eller ur tiden.

Till exempel har en scen tagits bort från “Musse Piggs camping” där Långben sticker en gaffel i eluttaget.

Mycket uppmärksamhet fick också rensningen av förlegade nidbilder i “Tomtens verkstad”, då scenerna med en blond flicka, en svart docka och en kosackdansande man plockades bort då de ansågs symbolisera stereotyper.

Beslutet fattades av Disney – inte av SVT som var maktlösa i frågan.

Det är mer en självsaneringssak för Disney, sade SVT:s kommunikationsansvarig för Disney i Norden, Linda Andersson, till tv-kanalen vid ett tidigare tillfälle.

Intresset sjönk

I julas sjönk intresset för Kalle Ankas jul då 300 000 färre tittare bänkade sig för att titta på klassikern jämfört med året dessförinnan.

Totalt såg ändå drygt 3,4 miljoner personer programmet.

Det här året får Kalle Anka konkurrens av gamla klipp från Astrid Lindgren-filmer som ska in i tablån på julafton.

LÄS MER: SVT ändrar upplägg på julafton

Foto: Clement M resp Kin Li

Text: Redaktionen