Enorm succé för svenskt företag – bäst av alla

2024 03 04

Det svenska företaget Vakanta är Europas snabbast växande it-företag och det snabbast växande svenska företaget i alla kategorier. 

Det framgår av Financial Times årliga kartläggning av de snabbast växande företagen i Europa, FT1000.

Vakanta kommer på femteplats på den åtråvärda listan efter en succéartad period. Företagets omsättning har ökat med hela 9 564,8 procent jämfört med föregående år. 

Bransch i uppsving

Vakanta hjälper företag att hitta, hyra, hantera och analysera extern arbetskraft, såsom konsulter och frilansare, genom ett så kallat Vendor Management System (VMS).

I dag spenderar företag upp till 30 procent av  sin totala inköpsbudget på extern arbetskraft.

– Det är en bransch som varit i uppsving alltsedan den digitala revolutionen tog fart och pandemin förändrade arbetsmarknaden, framhåller Vakanta i ett uttalande efter dagens besked.

”Ett kvitto”

Vakanta grundades 2013.

I takt med att ”gigekonomin” blivit ett allt större inslag på arbetsmarknaden har företaget växt.

Begreppet gigekonomi används för att beskriva företag vars affärsmodell går ut på att via en digital plattform anlita folk på uppdragsbasis.

– Det som gör Vakanta lite speciella är att vi arbetat hand i hand med beställande chefer hos kunder som Bosch, Teledyne FLIR och Northvolt, medan flertalet andra liknande system har utvecklats med ett fokus på inköp, säger Vakantas vd Johan Hanson i en kommentar till Financial Times kartläggning.

– Cheferna kommer därför lätt igång med Vakanta, samtidigt som HR och Inköp får den holistiska data som tidigare helt saknats. Så Financial Times utmärkelse är för all del kul för oss som företag, men framför allt är det ett kvitto på att detta är ett viktigt område och att rätt produkt kan växa så oerhört mycket, trots att man knappt satsar något alls på marknadsföring, fortsätter han och tillägger:  

–  På Vakanta har vi ett relativt litet team, och vi har nästan uteslutande ägnat oss åt produktutveckling i alla dessa år. Och det är förstås en glädje och lättnad att det nu ger ett så tydligt resultat

Foto: M. Köning 

Text: Redaktionen


Konsumentverket varnar Jysk och Mio: sluta omedelbart

2024 06 14

Sex företag har fuskat med rean och riskerar stränga straff.

Det meddelar Konsumentverket efter att ha genomfört en större granskning av hur företagen skötte sig under realisationen i höstas.

På listan finns bland annat möbeljättarna Jysk och Mio.

Nu kräver myndigheten att de utpekade företagen omedelbart upphör med sina metoder. Annars väntar bestraffningar i form av höga vitesbelopp.

Har visat fel pris

Utöver Mio och Jysk finns även två nätbutiker som säljer kläder samt två mindre möbelföretag på Konsumentverkets radar. De fyra resterande företagen nämns inte vid namn.

– Gemensamt för de sex företagen är att de inte har visat rätt pris för de senaste 30 dagarna, det vill säga det pris som ska tala om för konsumenten vad varan brukar kosta, framhåller myndigheten.

– Ofta har företagen i stället använt ett högre pris att jämföra reapriset med, vilket gör att reapriset framstår som mer fördelaktigt. 

Lurar kunderna

Enligt Konsumentverket har företagen vid upprepade tillfällen tagit med ett högre pris som egentligen aldrig använts, eller i bästa fall enbart använts under ett par dagars tid.

Utifrån det priset har man sedan räknat ut många procent rea det är.

– Problemet är att man som konsument tror att man gör ett klipp, medan varan i själva verket aldrig kostat så mycket som det står, förklarar Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO.

Kan tvingas betala 2 miljoner

Konsumentverket understryker allvaret i situationen.

Förbuden kopplas till viten på mellan en halv miljon och två miljoner kronor och kan komma att dömas ut om företaget bryter mot förbudet.

Om företagen överklagar KO:s föreläggande går ärendet vidare till Patent- och marknadsdomstolen för prövning.

Enligt prisinformationslagen ska varans pris de senaste 30 dagarna tydligt redovisas när företaget vill marknadsföra en rea eller kampanj.

Så här skriver Konsumentverket om lagen:

Paragrafen som styr är 7A, och den vilar i sin tur på ett EU-direktiv. Regeln har införts för att säkerställa att prissänkningen är äkta och inte en bluff. EU-kommissionen har i sin vägledning uttryck att lagparagrafen syftar till att förhindra att företag på konstlad väg höjer referenspriser och vilseleder konsumenterna om storleken på rabatten.

Foto: Jysk resp Mio

Text: Redaktionen


Postnord-kunder drabbas av ny våg – går ut med uppmaning

2024 06 12

Postnords kunder har på nytt drabbats av ett återkommande problem.

Under året har flera olika företag gått ut och varnat för bluff-sms och bedrägeri.

Det har varit ett återkommande problem och allmänheten har uppmanats att se till att ha koll på vad som indikerar att det kan röra sig om ett falskt meddelande.

Nu drabbas Postnords kunder på nytt av det besvärande fenomenet.

Det rapporterar Sveriges Radio.

“Väldigt jobbigt”

Bedragare kommer hela tiden på nya sätt att lura folk på pengar, och sms med olika länkar och uppmaningar är ett sätt man försöker bedra företagskunder.

På sistone har en ny våg bluff-sms nått Postnords kunder.

Postnords presstalesperson Henrik Ishihara uttrycker oro över utvecklingen.

– Det är ju väldigt jobbigt. Dels är det vårt varumärke som utnyttjas och det är ju ett brott i sig. Det absolut mest allvarliga är dock alla våra kunder, alla mottagare, som drabbas och i vissa fall luras på pengar, säger han till SR.

Riktar uppmaningar

Ishihara går ut med en uppmaning till kunderna i samband med den nya vågen av bedrägeriförsök.

– De gånger som vi skickar ut meddelanden så är det alltid med en länk till antingen Postnord.se eller Postnord.com. Är det någon annan länk så är det en bluff och då ska man bara radera det, säger han.

Inte första gången

Det är inte första gången som Postnord går ut och varnar för bedragare.

Tidigare har man förtydligat hur bedrägerierna går till.

– Tyvärr cirkulerar det bluffmejl och bluff-sms där avsändaren utger sig för att vara PostNord, har det statliga bolaget förklarat.

– Det förekommer även bluffannonser på olika sociala plattformar. Ibland blir de som lägger ut privatannonser på annonssidor kontaktade av bedragare som uppmanar till användning av PostNords ”kurirtjänst”. Även det är en bluff.

Därför är det attraktivt

Postnord framhåller att bedragarna riktar sig mot bolaget av en tydlig anledning.

– Sverige är en av de mest utvecklade e-handelsmarknaderna i Europa, vilket gör det attraktivt för bedragare att försöka luras. 

– Tyvärr måste man som konsument idag vara lite misstänksam. Det bästa sättet att skydda sig mot bedragare är att alltid vara uppmärksam. Klicka aldrig på länkar om du är osäker på vart de leder.

Foto: Postnord

Text: Redaktionen