Enorm succé för svenskt företag – bäst av alla

2024 03 04

Det svenska företaget Vakanta är Europas snabbast växande it-företag och det snabbast växande svenska företaget i alla kategorier. 

Det framgår av Financial Times årliga kartläggning av de snabbast växande företagen i Europa, FT1000.

Vakanta kommer på femteplats på den åtråvärda listan efter en succéartad period. Företagets omsättning har ökat med hela 9 564,8 procent jämfört med föregående år. 

Bransch i uppsving

Vakanta hjälper företag att hitta, hyra, hantera och analysera extern arbetskraft, såsom konsulter och frilansare, genom ett så kallat Vendor Management System (VMS).

I dag spenderar företag upp till 30 procent av  sin totala inköpsbudget på extern arbetskraft.

– Det är en bransch som varit i uppsving alltsedan den digitala revolutionen tog fart och pandemin förändrade arbetsmarknaden, framhåller Vakanta i ett uttalande efter dagens besked.

”Ett kvitto”

Vakanta grundades 2013.

I takt med att ”gigekonomin” blivit ett allt större inslag på arbetsmarknaden har företaget växt.

Begreppet gigekonomi används för att beskriva företag vars affärsmodell går ut på att via en digital plattform anlita folk på uppdragsbasis.

– Det som gör Vakanta lite speciella är att vi arbetat hand i hand med beställande chefer hos kunder som Bosch, Teledyne FLIR och Northvolt, medan flertalet andra liknande system har utvecklats med ett fokus på inköp, säger Vakantas vd Johan Hanson i en kommentar till Financial Times kartläggning.

– Cheferna kommer därför lätt igång med Vakanta, samtidigt som HR och Inköp får den holistiska data som tidigare helt saknats. Så Financial Times utmärkelse är för all del kul för oss som företag, men framför allt är det ett kvitto på att detta är ett viktigt område och att rätt produkt kan växa så oerhört mycket, trots att man knappt satsar något alls på marknadsföring, fortsätter han och tillägger:  

–  På Vakanta har vi ett relativt litet team, och vi har nästan uteslutande ägnat oss åt produktutveckling i alla dessa år. Och det är förstås en glädje och lättnad att det nu ger ett så tydligt resultat

Foto: M. Köning 

Text: Redaktionen


Hushållen förvarnas – chockräkning på väg

2025 02 07

Elnätsräkningen som kommer i början av februari “kommer att bli en chock” för många villakunder.

Det varnar solcellsföretaget Svea Solar för på torsdagsmorgonen.

Skälet är att flera elnätsföretag, däribland jätten Ellevio med över en miljon kunder, nu har lanserat en ny prismodell.

Det innebär att en större del av nätavgiften kommer att baseras på det som kallas hushållens effekttoppar – det vill säga de timmarna per månad som det används mest energi.

"Sannolikt dyrare"

Redan förra året presenterades effektavgiften, som ska införas för Sveriges hushåll senast 1 januari 2027.

Bakom beslutet står Energimarknadsinspektionen som kräver att bolagen då ska ha infört den nya modellen, som bland annat går ut på att kunder som använder flera elektriska apparater samtidigt kommer att behöva betala mer.

– Om det är en kund som har högre effekttoppar än andra liknande kunder, då är det sannolikt att det blir lite dyrare för den kunden, sade Tobias Malmström från branschorganisationen Energiföretagen till SR i somras.

LÄS MER: Elbilsägare riskerar prischock – ny avgift i hela Sverige

Flera variabler påverkar räkningen

Den som ska rosta bröd, starta tvättmaskinen, ladda elbilen eller på annat sätt förbruka el behöver med andra ord ta hänsyn till flera variabler i elräkningen. 

Elförbrukning, abonnemangsavgift, överföringsavgift, elområde och effektavgift blir samtliga av betydelse för hur dyrt det kommer att bli.

– Den nya prismodellen innebär att elnäts­kostnaden kan bli lägre om du sprider ut eller flyttar din elanvändning och högre om du använder mycket el samtidigt, skriver Energimarknadsinspektionen om den nya avgiften som mängder av elnätsbolag redan har infört.

"Hushållen straffas"

Branschorganisationen Villaägarna är en av flera aktörer som riktat kritik mot den nya avgiften.

– En kall vinterdag kanske barnen spelar datorspel samtidigt som maten ska lagas och träningskläderna behöver tumlas. Vid sådana tillfällen kan det totala effektuttaget bli högt, vilket leder till att hushållet straffas med en högre elfaktura, trots att den höga förbrukningen bara var tillfällig, framhåller Villaägarna.

LÄS MER: Raseri mot ny avgift – många hushåll har den

Svea Solar understryker idag att det kommer att bli helt avgörande att kapa effekttopparna för att hålla energikostnaderna nere.

Det här gör caset för solceller, och inte minst solceller med batteri och energioptimering, urstarkt. Genom att producera egen el, lagra den och sprida ut den över dygnet, kan du sänka dina effekttoppar. Smarta tjänster, som att schemalägga elbilsladdning, innebär att en villakund kan spara tusenlappar, säger Mattias Ringqvist, vd på Svea Solar.

Foto: Kronofogden

Text: Redaktionen


Många får samma sms just nu – radera direkt

2025 02 06

Nya bluff-sms cirkulerar.

Den här gången är det American Express vars varumärke som har kapats.

Den som får ett meddelande från en avsändare som utger sig komma från American Express bör alltså vara försiktig - eftersom det kan röra sig om ett bluffmeddelande.

Det rapporterar Råd & Rön.

Så lyder meddelandet

Så här lyder ett exempel på meddelandena som cirkulerar:

– Din ansökan om Amex Gold-kort har godkänts. Kortet kommer att skickas till din angivna leveransadress. 

Därefter följer ett nummer som leder fram till en bedragare som vill försöka komma åt känsliga uppgifter för att luras på pengar.

Syftet för bedragarna är att på ett eller annat sätt få tag på det tilltänkta offret.

Det rör sig alltså om ett bluff-sms och den som får det gör rätt i att anmäla meddelandet och radera det därefter.

American Express varnar

American Express går ut med en varning via deras webbsida för att informera om saken.

– Vid phishing vill avsändaren exempelvis att du ska klicka på en länk, uppdatera ett lösenord eller ge ut annan känslig information, framhåller American Express.

– I själva verket är meddelandet oäkta; en kopia skapad endast för att lura dig till att fylla i personliga uppgifter såsom: inloggningsuppgifter, lösenord eller kortnummer.

Den som är säker på om det verkligen är American Express som tar kontakt uppmanas att kontakta kundservice.

Även Länsförsäkringar

Det är inte bara American Express vars varumärke som har kapats i dagarna.

Även Länsförsäkringar har gått ut med en varning.

– Viktigt meddelande! Se upp! Just nu skickas bluffmejl ut till kunder. Mejlen ser ut att komma från Länsförsäkringar. Klicka ej i mejlet, meddelar Länsförsäkringar.

“Var vaksam”

Verkar samtalet konstigt och du är osäker på om det verkligen är banken som ringer? Lägg på luren och kontakta oss på vårt officiella telefonnummer som du hittar här på vår hemsida, understryker Länsförsäkringar.

– Var också vaksam om du får sms eller e-post som verkar handla om dina bankuppgifter – klicka inte på länkar.

De uppmanar även till att aldrig använda BankID eller bankdosa på någon annans uppmaning som kontaktar dig via telefon, chatt, sms eller e-post.

Foto: NordWood Themes

Text: Redaktionen