Enorm succé för svenskt företag – bäst av alla

2024 03 04

Det svenska företaget Vakanta är Europas snabbast växande it-företag och det snabbast växande svenska företaget i alla kategorier. 

Det framgår av Financial Times årliga kartläggning av de snabbast växande företagen i Europa, FT1000.

Vakanta kommer på femteplats på den åtråvärda listan efter en succéartad period. Företagets omsättning har ökat med hela 9 564,8 procent jämfört med föregående år. 

Bransch i uppsving

Vakanta hjälper företag att hitta, hyra, hantera och analysera extern arbetskraft, såsom konsulter och frilansare, genom ett så kallat Vendor Management System (VMS).

I dag spenderar företag upp till 30 procent av  sin totala inköpsbudget på extern arbetskraft.

– Det är en bransch som varit i uppsving alltsedan den digitala revolutionen tog fart och pandemin förändrade arbetsmarknaden, framhåller Vakanta i ett uttalande efter dagens besked.

”Ett kvitto”

Vakanta grundades 2013.

I takt med att ”gigekonomin” blivit ett allt större inslag på arbetsmarknaden har företaget växt.

Begreppet gigekonomi används för att beskriva företag vars affärsmodell går ut på att via en digital plattform anlita folk på uppdragsbasis.

– Det som gör Vakanta lite speciella är att vi arbetat hand i hand med beställande chefer hos kunder som Bosch, Teledyne FLIR och Northvolt, medan flertalet andra liknande system har utvecklats med ett fokus på inköp, säger Vakantas vd Johan Hanson i en kommentar till Financial Times kartläggning.

– Cheferna kommer därför lätt igång med Vakanta, samtidigt som HR och Inköp får den holistiska data som tidigare helt saknats. Så Financial Times utmärkelse är för all del kul för oss som företag, men framför allt är det ett kvitto på att detta är ett viktigt område och att rätt produkt kan växa så oerhört mycket, trots att man knappt satsar något alls på marknadsföring, fortsätter han och tillägger:  

–  På Vakanta har vi ett relativt litet team, och vi har nästan uteslutande ägnat oss åt produktutveckling i alla dessa år. Och det är förstås en glädje och lättnad att det nu ger ett så tydligt resultat

Foto: M. Köning 

Text: Redaktionen


Aladdinask säljs för 5 kronor – bara i dag söndag

2024 11 24

Inför jul är det många som köper den klassiska chokladasken.

Det är i dag exakt en månad kvar till julafton.

Redan nu har många butiker börjat sälja julrelaterade produkter - däribland Aladdinasken.

Hos en försäljare går det att köpa asken för bara 5 kronor - men bara i dag söndag.

För 5 kronor

Det är webbutiken Matsmart som har upprättat erbjudandet.

Under resten av söndagen går det att via deras hemsida klicka hem en Aladdinask för bara 5 kronor.

Normalpriset är 99 kronor - och det rör sig därmed om en rabatt på nästan 95 procent.

Det är en ask per kund som gäller.

Klassisk produkt

Aladdinasken är en av de mest klassiska julprodukterna i Sverige.

Enligt Ica är det den mest köpta pralinasken i landet.

– Marabou Aladdin är Sveriges mest köpta pralinask från 1939! Asken är fylld av våra ikoniska och fantastiskt goda chokladpraliner med många härliga fyllningar.

Det är Matsmart

Matsmart har sedan 2014 sålt livsmedel på nätet och de fokuserar mycket på hållbarhet.

– Ända sen vi grundades 2014, har vår stora passion varit att rädda mat och konsumentprodukter som riskerar att slängas.

De satsar bland annat på att sälja produkter som är ur säsong, som har kort bäst före-datum, som har vad Matsmart beskriver som “skönhetsfel” och som är “överproducerade”.

2023 speciellt år

Vd Peter Beckius uttalade sig efter årsredovisningen för 2023 om att året var ett speciellt sådant.

– 2023 var ett tufft år, både för konsumenter som fick mindre pengar att röra sig med, och för e-handeln i stort med inflation och ökade kostnader, sade han.

– Tillväxten för mat online stannade av i Europa. På vissa marknader, i Sverige till exempel, var tillväxten negativ. Sett ur det perspektivet är jag extremt stolt över våra prestationer.

Ur ett konsumentperspektiv så finns ljusningar - detta i samband med att Riksbanken har sänkt styrräntan flera gånger och väntas fortsätta göra så kommande månader.

Det innebär mer pengar i plånboken för konsumenter i och med att bolånekostnaderna sjunker - och detsamma gäller för företagen som har pressats av höga kostnader och ett minskat köptryck från konsumenter.

Koppling till Putins brutala regim

Mondelez - som äger Marabou som i sin tur producerar Alladinasken - har fått kraftig kritik för företagets affärer i Ryssland trots landets brutala anfallskrig mot Ukraina.

Den ryska regimen ligger bakom att flera hundratusen personer dödats, torterats, våldtagits eller skadats svårt.

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen


Populär pizza stoppas

2024 11 24

Lidl återkallar en av sina populära pizzor.

På lördagen meddelar Lidl att de återkallar en av butikskedjans populära pizzor.

Anledningen till återkallelsen är att pizzan i fråga kan innehålla metallbitar.

Det framhåller Lidl i ett pressmeddelande via deras webbsida.

Kebabpizza stoppas

Produkten som stoppas är stenugnsbakad pizza med kebab av varumärket Trattoria Alfredo.

Lidl uppmanar de som har pizzan att återlämna den till butik.

– Lidl Sverige återkallar produkten Stenugnsbakad pizza med kebab med anledning av att produkten kan innehålla metallbitar, meddelar Lidl.

– Produkten är bortplockad ur butik och vi uppmanar alla kunder som köpt varan att returnera den till närmaste Lidl-butik. Kunderna får pengarna tillbaka, även utan uppvisande av kassakvitto. Produkten har sålts i samtliga Lidl-butiker i Sverige.

“Vi beklagar”

Pizzan som berörs har bäst före-datum 16.08.2025 samt 17.08.2025.

– Lidl Sverige beklagar och ser allvarligt på det inträffade, utreder tillsammans med leverantören hur det kunnat ske, samt ser över att något liknande inte sker igen, fortsätter Lidl.

Kom till Sverige

Pizzan är en av de absolut mest populära maträtterna i Sverige.

Under 1960-talet började pizzan göra avtryck i Sverige på riktigt.

– Under revolutionsåret 1968 öppnade de första pizzeriorna i Sverige och förtjusade svenskarna, förklarar Ica om pizzans historia.

– I alla fall de yngre generationerna. Med sin avslappnade stämning passade pizzeriorna ungdomarna som handen i handsken!

Har utvecklats

Pizzan har genomgått utveckling i många olika former och allt från kebab och tonfisk till ananas och svamp kastas på.

– Den svenska pizzan har sett olika ut beroende på vad som varit hett i matvärlden. Att vi exempelvis slänger på burkchampinjoner är en rest från 70-talets konservvurmande, fortsätter Ica.

– Men till de mest svenska pizzorna hör nog oxfilé- och bearnaisepizzan och kebabpizzan, som slog igenom på 80- och 90-talet. Idag vill vi gärna ha lite lyxigare pizza med tunn botten och finare råvaror.

Arkivfoto: M. Motebassem

Text: Redaktionen