Enorm efterfrågan – behöver anställa 300 000 nya personer

2024 04 12

Svensk industri kommer snart att lida av kraftig underbemanning om ingen förändring sker.

Det indikerar ny data som publicerats av Industrirådet tillsammans med undersökningsföretaget Demoskop.

Enligt prognosen måste industrin anställa 300 000 nya medarbetare under de kommande åren för att möta de nya förutsättningarna.

Fler pensioneras

Särskild efterfrågan är det på svetsare. Branschen skriker efter 3 000 svetsspecialister, som beskrivs som ett av de mest eftertraktade yrkena bland arbetsgivare.

– Svetskompetensen utgör en central del i västsvensk industri. Inte minst inom fordonstillverkning och batteritillverkning, framhåller utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia i en kommentar.

– Dessvärre är det idag fler som går i pension än det antal som börjar i branschen.

"Kan gå i bräschen"

För att möta behovet har nu Lernia därför börjat erbjuda en särskild utbildning till internationell svetsspecialist.

– Sverige har möjlighet att gå i bräschen för ny grön industri, säger Ulla Gustafsson, verksamhetschef på Lernia Yrkeshögskola.

– Kompetensfrågan är en nyckel för att lyckas och det är därför vi tillsammans med näringslivet startar den här utbildningen

33 000 i månaden

Svetsaryrket säljs in som både kreativt och välbetalt. 

Efter examen ligger snittlönen idag på 33 000 kronor i månaden.

– Idag är det svårt att lösa kompetensbristen på svetsare. Yrket blir alltmer professionaliserat vilket ställer allt högre krav, säger Jonas Öhman, vd på företaget JM Indutech AB.  

– Därför har vi varit med i att ta fram den här utbildningen och ser fram emot att välkomna praktikanter längre fram, 

Arbetsförmedlingen: utbildning viktigt

Igår gick Arbetsförmedlingen ut med nyheten att arbetslösheten ökar i Sverige. 355 000 personer var inskrivna som arbetslösa i slutet av mars – en ökning med 19 000 personer eller 6,7 procent jämfört med motsvarande period förra året.

Svagare arbetsmarknad och tufft ekonomiskt läge anses vara orsakerna.

Men myndigheten lyfter även fram just betydelsen av utbildad arbetskraft för att vända utvecklingen.

– Även om konkurrensen om jobben har hårdnat finns det många lediga jobb att söka, särskilt för den med rätt utbildning. Därför kommer utbildning och kompetensutveckling fortsatt att vara viktigt och eftertraktat, säger Eva Samakovlis, analysdirektör på Arbetsförmedlingen, i ett pressmeddelande.

Foto: S. Brenis

Text: Redaktionen


Julklassiker till Sverige – ska konkurrera ut Aladdinasken

2024 11 04

Marabous chokladask Aladdin är ett givet inslag i många hem under julfirandet.

Det vill den finländska chokladjätten Fazer ändra på.

I dag, måndag, lanserar Fazer en ny julask som samlar många av företagets chokladfavoriter – bland annat Dumle, Geisha, Karl Fazer, Fazermint och Finlandia.

Fazer kallar chokladasken för en ”julklassiker” och menar att det är en ”perfekt produkt” att ha i hemmet under jul- och nyårsfirandet.  

– Med sju olika populära smaker finns något för alla. En lagom stor ask som är perfekt både som gåva som att dela med familjen, framhåller företaget i ett uttalande.

“Kommer att tisslas och tasslas”

Robert Engman, VP Commercial Fazer Sweden, tror att chokladasken kommer få stort genomslag.

– Fazer Klassiker är en ultimat chokladask för vinterns alla höjdpunkter. Helt klart redan en klassiker som vi tror det kommer att tisslas och tasslas om i julstugorna. Vi har samlat ihop flera favoriter och skapat en perfekt mix av ett tryggt val och variation, säger han.

Här är alla smaker

Fazers nya chokladask innehåller 32 praliner fördelat på sju olika smaker i två lager:

- Fazermint, Truffle 

- Karl Fazer, Crispy toffee 

- Karl Fazer, Milk chocolate truffle 

- Finlandia 

- Dumle Original 

- Dumle Fudge 

- Geisha, Seasalt & Caramel 

Aladdinasken lämnas oförändrad

De senaste åren har innehållet i Marabous Aladdinask väckt starka reaktioner. År 2014 blev det ramaskri när den klassiska trillingnöten plockades bort.

Inför årets julfirande lovar Marabou att inte byta ut några praliner. Chokladasken kommer lämnas oförändrad.

– Till årets jul kommer Marabou inte med några förändringar i Aladdin pralinasken.

Det bekräftar Maija Bjureström, Senior Brand Manager hos Marabou-ägaren Mondelēz, i en kommentar till Expressen.

Foto: Mondelez Nordic Press Office resp Fazer

Text: Redaktionen


Folk kan inte betala – Swedbank och flera banker drabbade

2024 11 04

Många av Swedbanks kunder kan just nu inte betala.

Problemet upptäcktes vid halv niotiden på måndagsmorgonen.

Det tycks handla om en driftstörning hos Swedbank som skapar problem för flera användare.

Även Sparbankerna, som består av en stor grupp lokala banker över hela Sverige, är drabbade.

Bekräftar störning

Problemet har drabbat folk som försöker betala med Swish.

Många betalningar tycks inte gå igenom.

Swish själva bekräftar störningarna.

– Driftstörning hos Swedbank och Sparbankerna, skriver man på sin hemsida och tillägger:

Just nu upplever vi en störning som påverkar transaktioner till och från Swedbank.

Kopplades till Riksbanken

Dagens rapporter är anmärkningsvärda utifrån att Swish hade liknande problem så sent som i fredags.

Då spårades bekymret till Riksbanken och myndighetens betalningssystemet Riks.

Enligt Riksbanken handlade det om en “tröghet i systemeten” som påverkade “en mindre del av betalningarna hos Swish.

– Det är Swish som påverkas då betalningarna går via vårt system, sade myndighetens pressekreterare Susanne Meyer till GP vid tillfället.

Tog flera timmar

Vid det tillfället tog det flera timmar innan problemet var åtgärdat.

De första rapporterna kom då, precis som nu, på förmiddagen.

Först vid 13-tiden kunde Riksbanken ge lugnande besked om att de tekniska driftstörningarna var under kontroll.

Någon prognos när dagens problem kan vara åtgärdade finns inte i nuläget.

Används av 80 procent

Swedbank beskriver sig själva som ledande banken för hushåll och företag i Sverige.

Totalt har man 7,4 miljoner privatkunder.

Swish å sin sida används av drygt 80 procent av svenska folket och 300 000 företag och organisationer.

Sedan lanseringen 2012 har man blivit ett av Sveriges starkaste varumärken och hela landets mobila betaltjänst.

I december 2023 nådde företaget en milstolpe när Swish passerade en miljard betalningar.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen